امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

کارشناسان سازمان ملل: حکم اعدام رامین حسین پناهی را لغو کنید

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواسته‌اند حکم اعدام یک شهروند کرد زندانی در سنندج را لغو کند. آنها ابراز نگرانی کرده‌اند که دادگاه رامین حسین پناهی عادلانه نبوده و او در زندان شکنجه شده است. آنان در بیانیه ای اعلام داشتند که بازداشت و محاکمه رامین حسن پناهی موارد متعددی از نقض حقوق بشر وجود دارد…/

*****

کمپین حقوق بشر ایران از انتشار بیانیه‌ای خبر داده که در آن کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از مسئولان دولت ایران خواسته‌اند از اجرای حکم اعدام رامین حسین پناهی خودداری کنند.

بنابر این گزارش کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند “عمیقا نگرانند” که حسین پناهی عادلانه محاکمه نشده و هنگام بازداشت و در زندان با او بدرفتاری شده است.

کمپین حقوق بشر روز گذشته (جمعه ۳۱ فروردین/ ۲۰ آوریل) به نقل از این بیانیه نوشت: «ما به دولت ایران یادآوری می‌کنیم که تنها چیزی که مجازات اعدام را از اعدام‌های خودسرانه متمایز می‌کند، احترام کامل به اجرای دقیق مراحل قانونی است.»

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند در جریان بازداشت و محاکمه رامین حسن پناهی موارد متعددی از نقض حقوق بشر وجود دارد. بی‌توجهی دادگاه به علائم شکنجه بر بدن این فعال سیاسی کرد، حبس طولانی در سلول انفرادی، نداشتن حق ارتباط با وکیل و ملاقات با اعضای خانواده از جمله این موارد ذکر شده است.

در بیانیه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به این موارد و ناعادلانه برگزار شدن دادگاه از مسئولان دولت و دستگاه قضائی ایران خواسته شده که حکم اعدام حسین پناهی را لغو کنند.

رامین حسین پناهی در روزهای ابتدایی تیرماه سال گذشته در جریان حمله نیروهای سپاه پاسداران به تیمی از اعضای حزب کومله کردستان از ناحیه شکم و پا هدف گلوله قرار گرفت و ۵ بهمن‌ماه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه و به اعدام محکوم شد.

به گزارش کمپین حقوق بشر در جریان درگیری اعضای حزب کومله با نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران سنندج، سه نفر از بستگان حسن پناهی کشته شده‌اند.

بی‌اعتنایی دادگاه به دفاعیات متهم

حسین احمدی‌نیاز، وکیل رامین حسین پناهی، چند روز پیش گفته بود که حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور تائید شده است. او می‌گوید این حکم ناعادلانه است و بدون در نظر گرفتن دفاعیات متهم صادر شده است.

احمدی‌تبار به کمپین گفته است که حکم اعدام موکلش در حالی صادر و تائید شده که در دادگاه اثبات شده بود او هنگام بازداشت مسلح نبوده و به سمت کسی تیراندازی نکرده است.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل تاکید شده: «اعدام آقای پناهی پس از شکنجه شدن و نداشتن دادگاه منصفانه و اتهاماتی که با استانداردهای بین‌المللی برای حکم اعدام هم‌خوانی ندارد، غیر قابل‌قبول خواهد بود. ما از دولت ایران مصرانه می‌خواهیم که حکم اعدام او را لغو کند.»

وکیل رامین حسین پناهی می‌گوید با توجه به عدم استفاده موکلش از سلاح در هنگام بازداشت انتظار داشته که حکم اعدام او در دیوان عالی کشور به حبس تغییر کند اما این اتفاق رخ نداده است. احمدی‌تبار گفته برای اعاده دادرسی و جهت رسیدگی مجدد این پرونده به حکم دیوان عالی اعتراض می‌کند.

۱ اردیبهشت / ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی