امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

موج جدید بازداشت شهروندان بهایی در سه استان ایران

و واکنش جامعه جهانی بهاییان

دایان علایی سخنگوی جامعه جهانی بهاییان با اظهار نگرانی از موج جدید بازداشت شهروندان بهایی در استان‌های مختلف ایران  گفت.«طبق اطلاعات ما در طی ماه اردبیهشت یک بهایی از استان خراسان رضوی، یک بهایی در استان اصفهان و چهار بهایی در  استان البرز بازداشت شده‌اند. البته برخی از آنها چند روز پس از بازداشت آزاد شده‌اند اما با اتهام‌هایی مواجه هستند.»همگی انها از سوی وزارت اطلاعات در منازل خود و پس از تفتیش خانه و ضبط وسایل شخصی مانند موبایل، لپ‌تاپ، آی‌پد، کیس کامپیوتر و کتاب‌های مذهبی بهاییان بازداشت شده‌اند.

 

 

***

 

 

دایان علایی سخنگوی جامعه جهانی بهاییان با اظهار نگرانی از موج جدید بازداشت شهروندان بهایی در استان‌های مختلف ایران به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «طبق اطلاعات ما در طی ماه اردبیهشت یک بهایی از استان خراسان رضوی، یک بهایی در استان اصفهان و چهار بهایی در  استان البرز بازداشت شده‌اند. البته برخی از آنها چند روز پس از بازداشت آزاد شده‌اند اما با اتهام‌هایی مواجه هستند.»

به گفته خانم دایان علایی، بازداشت همگی انها از سوی وزارت اطلاعات صورت گرفته، همگی آنها در منازل خود و پس از تفتیش خانه و ضبط وسایل شخصی مانند موبایل، لپ‌تاپ، آی‌پد، کیس کامپیوتر و کتاب‌های مذهبی بهاییان بازداشت شده‌اند.

دایان علایی به کمپین گفت: «بهاییان در طول چهار دهه گذشته یعنی از زمان حکومت جمهوری اسلامی تاکنون بازداشت و با حکم‌های طولانی محکوم شده‌اند. اما این روش اخیر بازداشت که به شکل سریالی و پشت سر هم صورت می‌گیرد باعث تشدید نگرانی جامعه بین‌المللی بهاییان درباره بهاییان داخل ایران شده است.»

براساس این اطلاعات، در مشهد کاویز نوزدهی روز ۱۱ اردبیهشت ماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده است. نوزدهی پیش از این در سال ۸۹ بازداشت و به مدت دو سال در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر برد.

در اصفهان یک مرد بهایی به نام خانوادگی مطهری در تاریخ ۱۳ اردبیهشت ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات در خانه‌اش پس از تفتیش و ضبط وسایلش بازداشت شده است.

در شهر کرج از استان البرز نیز در تاریخ ۱۶ اردبیهشت نیز سه بهایی به نام نوشین افشار، ندا ثابتی و فروغ فرزانه و یک مرد بهایی دیگری که خواسته نامش محفوظ بماند از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. به گفته خانم علایی هر سه زن بهایی پس از شش روز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

جامعه جهانی بهاییان در ژنو روز چهارم خرداد ماه (۲۵ می) بیانیه‌ای در اعتراض به بازداشت‌های فله‌ای بهاییان در اردبیهشت ماه منتشر کرده‌ است. در ابتدای این بیانیه نسبت به «موج جدیدی از دستگیری و یورش به منازل بهاییان در شهرهای مختلف ایران» ابراز نگرانی شده است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به استان‌های که در آن بازداشت‌های اخیر صورت گرفته نوشته شده است: «ماهیت سیستماتیک بازداشت‌ها در استان‌های اصفهان، البرز، خراسان رضوی از یک استراتژی هماهنگ در میان مقامات دولتی خبر می‌دهد. در بسیاری از موارد، این بازداشت‌ها با یورش مأموران به منازل بهائیان و ضبط کتب و نوشته‌های مذهبی آنان همراه بوده است. این افزایش ناگهانی دستگیری‌ها که نمایانگر هماهنگی در آزار و سرکوب بهائیان است، در ادامۀ حرکت‌های مداوم تعرض علیه جامعه بهائی ایران صورت می‌پذیرد و از چشم بسیاری از سرویس‌های خبری پنهان نمانده است. جامعه جهانی بهائی از دولت ایران خواستار آزادی سریع بازداشت‌شدگان و پایان دادن به چهار دهه تبعیض علیه شهروندان بهائی خود است.»

در حالی موج جدید بازداشت  بهاییان در ایران صورت گرفته که کمتر از یک ماه پیش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جلسه شورای روابط خارجی در نیویورک مدعی شده بود هیچ بهایی صرفا به دلیل مذهبش بازداشت نمی‌شود. آقای ظریف با اطمینان پشت تریبون شورای روابط خارجی گفت: «ما مذهب بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسیم اما این یک عقیده است. یک نفر میتواند اگنوستیک باشد، کسی میتواند آیتیست باشد. ما نمیرویم آنها را به خاطر آتیست بودنشان به زندان بیاندازیم.»

پیش از ظریف، جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر نیز در سال ۸۹ در اجلاس شورای حقوق بشر گفت بهاییان مثل بقیه بقیه شهروندان می‌توانند زندگی و تحصیل کنند. لاریجانی همچنین اول فروردین ۹۳ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «مسئولان هیچگاه به صرف بهایی بودن با پیروان این آیین برخورد نکرده‌اند چراکه طبق قانون اساسی معتقدند هر شهروند ایرانی از حقوقی برخوردار است و نمی‌توان او را از حقوق مصرح در قانون اساسی منع کرد.»

۶ خرداد ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی