امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

هفتم خرداد (بیست و هشتم مه) روز جهانی بهداشت قاعدگی

قاعدگی از مهم‌ترین مراحل رشد در دختران است اما در فرهنگ ما به دلیل آن‌چه «شرم» گفته می‌شود از آن چندان سخنی به میان نمی‌آید. در حالی که هم مردان و هم زنان در مورد قاعدگی باید بدانند و آگاهی کسب کنند و بدون شرم صحبت کنند. در بسیاری کشورهای مردسالار پریود شدن را مریضی می‌دانند، جرم می‌دانند، غیربهداشتی و ناپاکی می‌دانند

 

 

***

 

 

قاعدگی از مهم‌ترین مراحل رشد در دختران است اما در فرهنگ ما به دلیل آن‌چه «شرم» گفته می‌شود از آن چندان سخنی به میان نمی‌آید.

در حالی که هم مردان و هم زنان در مورد قاعدگی باید بدانند و آگاهی کسب کنند و بدون شرم صحبت کنند.

در بسیاری کشورهای مردسالار پریود شدن را مریضی می‌دانند، جرم می‌دانند، غیربهداشتی و ناپاکی می‌دانند.
به آگاهی در مورد قاعدگی نیاز داریم، تا روزی که آن چیزی که “نوار بهداشتی” می‌گویند را در پلاستیک مشکی رنگ نگذارند، هیچ کس از دسترسی به آن محروم نباشد و صحبت در موردِ آن یک تابو نباشد. تا روزی که پریود بودن زنان را به رخ‌شان نکشند و دستمایه‌ی تحقیر و توهین قرار ندهند.

الهام هومین فر از اینکه مردان ایرانی در این مورد آموزش کافی ندیده‌اند اظهار تاسف می‌کند: «آنها عصبی شدن، غمگین شدن و احساس افسردگی زنانه را که به علت تغییرات هورمونی رخ می‌دهد درک نمی کنند. با کلمات تحقیرآمیز وضعیت زنان را پیچیده‌تر می‌کنند. اما همه مشکل به این قضاوت صرف منتهی نمی‌شود. چون زنان در معرض ساختار تبعیض‌آمیز اجتماعی و اقتصادی قرار دارند ممکن است غذای کافی یا امکانات بهداشتی مناسب نداشته باشند. به همین دلیل در شرایط خاصی مثل دوران قاعدگی تحت فشار بیشتر قرار می‌گیرند.»

شاید مردان ایرانی باید بیاموزند که در دنیای زنانه گاهی روزهای بدخلقی یا دلتنگی زن‌ها تابع اعداد و رقم‌های ناگزیر تقویم است. شاید باید بدانند قاعدگی زنانه یک ضعف نیست. امری طبیعی و عادی است و وجود همین چرخه باعث شده تا حیات بشر روی زمین ادامه داشته باشد.

سن آغاز بلوغ در دختران بین ۹ تا ۱۶ سالگی است. در سال های گذشته سن بلوغ در دختران در حدود ۱۴ تا ۱۵ سالگی بوده اما مطالعات اخیر نشان می دهد که دخترها بطور متوسط تدریجا” در سن کمتری قاعده می شوند. می‌توان گفت به دلایل مختلف از جمله بهبود تغذیه در میان دختران، ملاحظه شده است که نخستین قاعدگی در دختران حدود یازده سالگی رخ می‌دهد. وقوع عادت ماهیانه برای دختران نه تنها نشانه رسیدن به بلوغ نیست، بلکه نشان دهنده آنست که بدن دختر آماده باروری و در بسیاری از فرهنگ ها زمان آموزش او برای به عهده گرفتن بسیاری از نقشهای زنانه است.
واکنش دختران نسبت به عادت ماهیانه بسته به زمینه تربیتی آنان و همچنین درجه احساس و عکس العمل دختر نسبت به قاعدگی و خونریزی ماهیانه بسته به نگرش او نسبت به بدنش و زنانگی متفاوت می‌باشد.
اما چگونه می بایست دختران را برای وارد شدن به این مرحله آموزش داد؟ آیا تا به حال به این اندیشیده اید که قبل از رسیدن روز قاعدگی دخترتان، به او در مورد عادت ماهیانه آموزش دهید؟!

خانه امن ـ هفتم خرداد ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی