امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

هشدار نسبت به شیوع بالای ویروس HPV در ایران

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار داد که ویروس HPV به شکل فوق العاده‌ای در ایران شیوع پیدا کرده است و این ویروس با انواع سرطان‌ها نیز ارتباط دارد. ..به گفته او چندی پیش مطالعه‌ای در رابطه با درصد ابتلای زنان روسپی یکی از مناطق تهران انجام شد که ۳۱ درصد زنان در این منطقه مبتلا به ویروس HPV بودند…/

*****

به گزارش آرمان ، مینو محرز (رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران) در واکنش به برخی اظهارنظرها در رابطه با ویروس HPV که این ویروس می‌تواند از طریق تماس جنسی یا تماس بین پوست و پوست از فرد مبتلا به ویروس، منتقل شود، بیان داشت: عده‌ای با اظهارنظرهای نامربوط ما را خسته کرده‌اند، آنها در واکنش به نگرانی بسیاری از فعالان اجتماعی اظهارات بی‌اساسی مطرح می‌کنند و با این اظهارات با سلامت مردم بازی می‌کنند.

او در ادامه گفت: افرادی در فضای مجازی دکان ضد واکسن HPV باز کرده‌اند و مطالبی غیرعلمی را منتشر می‌کنند، من در رشته عفونی تحصیل و کار کرده‌ام و همیشه شعارم این بوده است که پیشگیری بهتر از درمان است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار داد که ویروس HPV به شکل فوق العاده‌ای در ایران شیوع پیدا کرده است و این ویروس با انواع سرطان‌ها نیز ارتباط دارد.

قائم مقام انجمن حمایت از بیماریهای عفونی اظهار داشت: در همه جای دنیا این واکسن استفاده می‌شود، تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی این واکسن را برای جلوگیری از این ویروس برای افراد ۹ ساله به بالا تجویز می‌کنند. این واکسن از سال‌ها پیش تولید شده است.

محرز با اشاره به برخی اظهارات در خصوص اینکه در برخی نقاط دنیا تزریق این واکسن بدلیل عوارض متوقف شده است، گفت: می‌گویند که این واکسن در مکزیک عوارض زیادی داشته است، اما این را قاطعانه رد می‌کنم، این واکسن به هیچ عنوان عوارض ندارد، فقط فرد باید بعد از تزریق نیم ساعت در محلی که تزریق صورت گرفته است بنشینند و بعد آنجا را ترک کند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران تاکید کرد: این واکس کاملا موثر است و برای مردان تا ۲۶ سال و برای زنان تا ۳۵_۴۰ سال حتما باید تزریق شود، سن شروع تزریق این واکسن در تمام دنیا ۹ سال است، اما ما اعلام کرده‌ایم این واکسن از ۱۲ سالگی به افراد تزریق شود. این واکسن هیچ عارضه‌ای ندارد و کسی که می‌گوید عارضه دارد، هیچ مطالعه‌ای در این رابطه نداشته است.

قائم مقام انجمن حمایت از بیماریهای عفونی تاکید کرد که این واکسن را FDA تایید کرده است و تایید این سازمان نمی‌تواند بی‌اساس باشد.

وی در رابطه با قیمت این واکسن بیان داشت: تا چندی پیش این واکسن کمتر از ۱ میلیون تومان قیمت داشت، اما الان با توجه به بالا رفتن قیمت ارز نمی‌دانم چه میزان افزایش قیمت داشته است.این واکسن باید تزریق شود، اما هنوز بودجه ای برای تامین دولتی این واکسن وجود ندارد.

محرز گفت: از لحاظ واکسیناسیون از بسیاری از کشورهای همجوار فقیر هم عقب‌تر هستیم، بودجه‌ای برای یکسری از واکسن‌ها تخصیص داده نمی‌شود، واکسن HPV ضروری است و تاکید می‌کنم که باید از ۱۲ سالگی به کودکان تزریق شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران بیان داشت: به این خاطر سن ۱۲ سال را تعیین کرده‌ایم که فرد از سنین پایین در برابر این ویروس مصونیت پیدا کند. این ویروس به هیچ عنوان درمان قاطع ندارد، فقط زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس را با لیزر یا محلول های مخصوص می‌سوزانند، در بسیاری از مواقع هم این زگیل ها خودبخود از بین می‌رود، اما مساله این است که در نهایت ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود و گاها عود می‌کند و منتقل هم می‌شود.

محرز تاکید کرد: این ویروس یکی از علل سرطان‌های دهانه رحم است، در آقایان هم ممکن است موجب سرطان شود. برای پیشگیری از این بیماری‌ها بهتر است؛ این واکسن تزریق شود. برخی می‌خواهند با طرح این مساله که این واکسن‌ها بی‌بند و باری را افزایش می‌دهد از واقعیت فرار کنند و باید بگویم این بیماری وجود دارد و واکسن هم دارد؛ پس بهتر است این واکسن استفاده شود تا هزینه انتقال این بیماری را جامعه ندهد. وقتی واکسن موثر بدون عارضه وجود دارد، چرا نباید تزریق شود؟

او در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی در رابطه با آمار ابتلا افراد به ویروس HPV وجود دارد یا خیر بیان داشت: می‌توان به صحبت‌های متخصصان استناد کرد که با نگرانی از شیوع این ویروس حرف می‌زنند؛ همچنین چندی پیش مطالعه‌ای در رابطه با درصد ابتلای کارگران جنسی یکی از مناطق تهران انجام شد که ۳۱ درصد زنان در این منطقه مبتلا به ویروس HPV بودند.

۲۲ خرداد / ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی