امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

نهادها و شخصیت‌های حقوق بشری خواستار آزادی نسرین ستوده شدند

بازداشت نسرین ستوده و انتقال او به دادسرای اوین با واکنش‌های وسیعی از سوی سازمان‌های حقوق بشری و فعالان این عرصه روبه‌رو شده است. دو سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی این وکیل زندانی شده‌اند. شیرین عبادی، در نامه‌ای خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، همین خواست را مطرح کرده است..عمادالدین باقی، ضیا نبوی، مهدیه گلرو، عمار ملکی از فعالان مدنی و حقوق بشر نیز این اقدام رژیم را محکوم کردند. علاوه بر این سازمان ها و نهادها و فعالان مدنی، وزارت امور خارجه آمریکا نیز در روز پنجشنبه (۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد) “نگرانی عمیق” خود را از بازداشت مجدد نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری، ابراز کرد…./

******

بازداشت نسرین ستوده و انتقال او به دادسرای اوین با واکنش‌های وسیعی از سوی سازمان‌های حقوق بشری و فعالان این عرصه روبه‌رو شده است. دو سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی این وکیل زندانی شده‌اند. شیرین عبادی، دارنده جایزه نوبل صلح نیز در نامه‌ای خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، همین خواست را مطرح کرده است.

شبکه‌های اجتماعی نیز عرصه‌ای برای اعتراض برخی فعالان سیاسی و حقوق بشری به بازداشت خانم ستوده بوده است. چند فعال مدنی از جمله محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب ۵۷، محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و فعال منتقد و جعفر پناهی، کارگردان سرشناس، به مقابل اوین رفتند و خواستار آزادی نسرین ستوده شدند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پیش از ظهر روز گذشته (چهارشنبه ۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن) در منزل خود بازداشت و برای اجرای حکم پنج سال زندان‌اش، به اوین منتقل شد. رضا خندان، همسر او به دویچه‌وله گفت، مامورانی که برای بازداشت همسرش آمده بودند تنها حکم جلب او را همراه داشته‌اند و رأی دادگاهی که خانم ستوده را به پنج سال زندان محکوم کرده، به او نشان نداده‌اند.

درخواست آزادی فوری “قهرمان” حقوق بشری

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای منتشرشده در روز چهارشنبه خواستار “آزادی فوری و بدون قید و شرط” نسرین ستوده شد. فیلیپ لوتر، مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، گفته است: «نسرین ستوده زندگی‌اش را وقف مبارزه در راه حقوق بشر کرده است. او جوایزی بین‌المللی دریافت کرده، اما در عین حال هزینه‌ای سنگین برای شهامت خود پرداخته و از جمله سه سال زندانی شده است. بازداشت او جدیدترین نمونه از تلاش‌های انتقام‌جویانه مقام‌های ایران برای جلوگیری از فعالیت‌های مهم او به عنوان وکیل است.»

این مسئول عفو بین‌الملل ادامه داده است: «ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم نسرین ستوده را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند. جامعه بین‌الملل باید هر اقدامی غیر از این را محکوم کند.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز همچون عفو بین‌الملل روز گذشته طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط نسرین ستوده شد. سارا لی ویتسون، مسئول بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، خانم ستوده را “یک قهرمان حقوق بشری” خواند که “به جای در بند شدن، بایستی برای دفاع خستگی‌ناپذیرش از حقوق شهروندی تشویق شود.”

خانم ویتسون افزود که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با زندانی کردن نسرین ستوده، بار دیگر بی‌توجهی به حقوق بشر و ترس از حامیان حقوق بشر را برای شهروندان خود و جامعه جهانی به نمایش گذاشته است.

کمپین حقوق بشر در ایران نیز از دیگر سازمان‌های حقوق بشری است که از قوه ‌قضائیه ایران خواسته است تا نسرین ستوده را آزاد کند. هادی قائمی مدیر این کمپین گفته است: «قوه قضاییه باید به اقدامات تلافی‌جویانه و آزار واذیت علیه وکلا به دلیل آنکه توسط آنها با انتقاد مواجه شده است پایان دهد. دستگیری فردی که همه زندگی خود را وقف دفاع از حقوق شهروندان ایرانی کرده و به اقدامات ظالمانه قوه قضاییه اعتراض می‌کند، نشان‌دهنده هراس دستگاه عدالت از دادرسی عادلانه و اجرای عدالت در کشور است».

در واکنشی دیگر شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، از او خواسته است تا از “کلیه امکانات قانونی” خود برای آزادی نسرین ستوده استفاده کند.

این برنده جایزه نوبل صلح در نامه خود نوشته است: «نسرین ستوده به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری قبلا نیز به ۶ سال حبس محکوم شده بود و بیش از ۳ سال را در زندان سپری کرد. بعد از آزادی از زندان نیز دست از تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران برنداشت. از جمله با قبول وکالت تعدادی از زنانی که با حجاب اجباری مخالف بودند و با مصاحبه‌های متعدد خود به قوانین ناقض حقوق بشر اعتراض کرد. او مخالف مجازات مرگ است و بارها به شیوه‌های مختلف قوانینی را که در ایران باعث صدور چنین احکامی می‌شود به چالش کشیده است. همچنین وی برای پیشبرد دموکراسی در ایران بسیار فعال بوده و همراه با سایر پویندگان این راه با صدور بیانیه‌ای حکومت ایران را دعوت به برگزاری رفراندوم کرده بود. دستگیری چنین وکیل شجاعی مسلما باعث ایجاد خفقان بیشتر در ایران شده و ضمن آنکه تعدادی از موکلین وی که قربانیان نقض حقوق بشر هستند بدون دفاع خواهند ماند».

شیرین عبادی در نهایت از گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران خواسته است که “با استفاده از کلیه امکانات قانونی خود” از جمهوری اسلامی بخواهد تا آزادی نسرین ستوده را “تضمین و تسریع کرده و از تعقیب قضایی او به بهانه‌های واهی دست بردارد.”

درخواست آزادی نسرین ستوده در برابر اوین

بازداشت نسرین ستوده با واکنش دیگر فعالان و مدافعان حقوق بشر نیز مواجه شد و برخی از آنان حتی برای آزادی او به مقابل زندان اوین رفتند.

عمار ملکی، فرزند محمد ملکی، روز گذشته با انتشار عکس‌هایی از پدرش به همراه محمد نوری‌زاد و جعفر پناهی، در برابر زندان اوین، در توییتر نوشت: «پیرمرد ماه دیگر ۸۵ سالش می‌شود. کتف شکسته‌اش هنوز ترمیم نشده. چند قدم راه می‌رود نفسش می‌گیرد؛ اما شیب اوین را بالا رفته، در مقابل زندان ایستاده تا بگوید نسرین ستوده را آزاد کنید. تا نشان دهد مبارزه مدنی سن و سال نمی‌شناسد».

عمادالدین باقی، رئیس و بنیان‌گذار کمیته دفاع از حقوق زندانیان، در توییتی نوشته است: «متاسفم از خبر بازداشت خانم ستوده. مگر اینهمه زندانی کردن‌ها تاکنون چه ثمری جز تخریب بیشتر مشروعیت و اعتماد داشته که در شرایط وخیم کنونی ثمری داشته باشد؟ کاش متن کامل حکم پنج سال حبس او منتشر شود تا عیار حقوقی‌اش سنجیده شود. احتمالا مانند عیار حقوقی بازداشت اوست».

ضیا نبوی، از فعالان شناخته‌شده دانشجویی نیز در توییتر نوشته است: «واقعا آدم مبهوت می‌مونه که آخه چه منطقی پشت رفتار قوه قضائیه است که در چنین اوضاع سیاسی نابسامانی و با این تلاطم در بازار و اقتصاد نسرین ستوده رو بازداشت می‌کنه!؟ اون هم در حالی که همه منتظرند حاکمیت عقلانیت به خرج بده و با رفع حصر حداقلی از امید و آرامش رو به جامعه تزریق کنه».

مهدیه گلرو، از فعالان دانشجویی و حقوق زنان نیز توییت کرده است: «عیدی نظام به ایرانیان بازداشت نسرین ستوده. احسنت به این وقت‌شناسی، چند روز پیش که نسرین را دیدم از کنکور مهرآوه گفت و اینکه خوشحال هست که در این سال سرنوشت‌ساز کنار مهرآوه بوده. حالا باز چند روز به کنکور مهرآوه مانده و خانه‌ای در حسرت مادر».

نسرین ستوده در سال ۱۳۸۹ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۱ سال زندان محکوم شد. این حکم بعدا به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت تقلیل یافت. این وکیل مدافع حقوق بشر در سال ۱۳۹۲ از زندان آزاد شد و سپس اجازه کار به عنوان وکیل دادگستری به او بازپس داده شد.

وزارت امور خارجه آمریکا خواستار آزادی فوری نسرین ستوده شد

وزارت امور خارجه آمریکا در روز پنجشنبه (۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد) “نگرانی عمیق” خود را از بازداشت مجدد نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری، ابراز کرد. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: «ما از نهادهای مسئول ایران می‌خواهیم که هر چه زودتر نسرین ستوده و صدها فرد بازداشتی دیگر را آزاد کنند.» به گفته وزارت امور خارجه آمریکا در ایران افراد تنها به دلیل بیان عقاید و آرزوی زندگی بهتر به زندان افتاده‌اند.

به نقل از دویچه وله / ۲۵ خرداد / ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی