امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

پس از ۵ ماه، محرومیت آرش صادقی و گلرخ ایرایی از ملاقات کماکان ادامه دارد

آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج و همسر وی گلرخ ابراهیمی ایرایی که در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، از حدود پنج ماه قبل از ملاقات با یکدیگر در این زندان محروم شده‌اند. محرومیت غیرقانونی این زوج از دیدار با یکدیگر باعث افزایش نگرانی از بابت سلامت و وضعیت جسمی آقای صادقی شده است.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به هرانا گفت که خانواده‌های ایرایی و صادقی امروز جهت گرفتن مجوز دیدار حضوری این زوج زندانی به دفتر دادیار ناظر زندان مراجعه کردند ولی این مقام قضایی حتی حاضر نشد اجازه ورود این خانواده‌ها به دفتر خود را بدهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین و همسر او، آرش صادقی دیگر زندانی عقیدتی تبعید شده به زندان رجایی شهر کرج از پنچ ماه قبل از ملاقات با یکدیگر محروم شده اند.

آغاز این محرومیت همزمان است با ۲۶ مهرماه ۹۶ که آرش صادقی از بند ۳۵۰ زندان اوین به دستور چهارمحالی، رئیس زندان به صورت تنبیهی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

هر چند این زندانی که همسرش در بند زنان زندان اوین تحمل محکومیت می کند از زندان اوین خارج شد اما در قانون پیش بینی هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده ها شده است.

از جمله ملاقات های ماهانه موسوم به “بین زندان” است که مردان اعضای خانواده که در زندان های سطح تهران و البرز نگهداری می شوند به زندانهایی چون اوین برای دیدار با بستگان دربند خود منتقل می شوند.

از زمان تبعید آقای صادقی به زندان رجایی شهر کرج این زوج زندانی تنها یکبار در بهمن ماه سال گذشته موفق به ملاقات با یکدیگر شدند.

وضعیت ارتباطی محدود زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج از سویی و از طرف دیگر ضعف جسمی آرش صادقی که در دوره پس از اعتصاب غذای طولانی به سر می برد موجب نگرانی خانواده و همسر او شده است. با اینحال و علیرغم گذشت ۵ ماه از زمان آخرین ملاقات هیچ امکان ملاقات دیگری برای این دو فعال مدنی دربند فراهم نشده است.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “خانواده آرش صادقی امروز جهت گرفتن مجوز دیدار حضوری آرش با خانواده و گلرخ ابراهیمی ایرایی عروس خانواده و همسر آرش به دفتر آقای رستمی دادیار ناظر زندان مراجعه کردند و متاسفانه آقای رستمی حتی حاضر نشدند خانواده‌ی آرش را به داخل اتاق خود راه بدهند. اکنون پنج ماه است که این زن و شوهر از ملا قات همدیگر محروم هستند و این مسئله سبب تشدد اعصاب آرش و بدتر شدن بیماری‌های وی شده است”.

این در حالی است که آرش صادقی روز چهارشنبه به بیمارستان مدنی کرج اعزام شد و پس از عکسبرداری از شانه و بازوی‌ او در این محل مشخص شد که کتف‌ این زندانی دچار تومور استخوانی شده است. آقای صادقی مدت‌هاست که از مشکلات پزشکی در سایه محرومیت‌های درمانی نیز رنج می‌برد.

این زندانی از بیماری‌های دیگری از جمله آسم، کولیت وخیم اولسروز در سه ناحیه از روده، زخم معده شدید در سه ناحیه از معده، آریتمی قلبی و ضعیف شدن ماهیچه های قلب، کوچک شدن کلیه راست و زخم شدید در ابتدای روده بزرگ و انتهای روده کوچک رنج می‌برد و روزانه بیش از ۲۰ نوع داروی مختلف از جمله مزا لازین پانصد، سولفاسالازین پانصد، وارفارین ام جی ده، کلو پیدوگرل، پروپرانول جهل، رفمی لاکت، پنتو پرازول چهل، سوپراستین، دمپریدون و بیسموت ساب سیرات مصرف می‌کند.

علیرغم بیمارها و مشکلات پرتعداد پزشکی، این زندانی عقیدتی از محرومیت های اعمالی در مسیر درمان خود رنج می برد.

لازم به یادآوری است، آرش صادقی اواسط سال جاری در اعتراض به بازداشت دوباره همسرش دست به اعتصاب غذایی زده که بیش از ۷۰ روز به طول انجامید. آقای صادقی از بیماری های زیادی از جمله آسم، کولیت روده، ناراحتی شدید معده و کلیه و… رنج می برد که همگی از عوارض اعتصاب غذای طولانی است که در سایه عدم رسیدگی بدتر شده است.

این کنشگر مدنی برای اولین بار در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد.

آقای صادقی اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶ ماه حبس اسفند ماه با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. زمانی که موقتاً از زندان آزاد بود، مأموران برای بازداشت وی به خانه‌اش یورش بردند که همین امر موجب سکته و درنهایت فوت مادر آرش صادقی شد.

آرش صادقی آخرین بار خردادماه ۱۳۹۵ در دادسرای شهید مقدس زندان اوین جهت اجرای حکم ۱۹ سال حبس بازداشت شد.

وی در آبان ماه ۱۳۹۵ به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زد و مهرماه ۹۶ نیز از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

گلرخ  ابراهیمی ایرایی، مدافع حقوق بشر و همسر آرش صادقی (دیگر فعال حقوق بشر دربند) است که در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ بازداشت شد. سپس در اردیبهشت ماه ۹۴ به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ  علیه نظام  در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی تایید شد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، ۳ آبان ماه ۱۳۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این فعال حقوق بشر با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات به توهین به مقدسات متهم شد. از دیگر مصادیق اتهامی وی میتوان به کشف حجاب و ترویج بی حجابی از طریق گذاشتن عکس های بدون روسری در کنار همسرش در فیسبوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه هایی در مخالفت با مجازات اعدام، شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی و دیدار با زندانیان سیاسی اشاره کرد.

او در حال حاضر مشغول گذراندن محکومیت خود در بند نسوان زندان اوین است. با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز، حکم او از ۶۰ ماه به ۳۰ ماه کاهش یافت.

۲۷ خرداد ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی