امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

محمد ثلاث، درویش گنابادی اعدام شد

علی‌رغم اعتراضات گسترده سحرگاه امروز حکم اعدام “محمد ثلاث” درویش گنابادی تحت تدابیر شدید امنیتی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا در آمد. آقای ثلاث که متهم شده بود در حادثه “گلستان هفتم” تعمدا با راندن اتوبوس به میان ماموران نیروی انتظامی ۳ تن آنان را به قتل رسانده به سه بار اعدام محکوم شده بود. وکلای او و نهادهای مدافع حقوق بشر تردیدهای جدی در مورد انتساب چنین اتهاماتی به او ایراد کرده بودند. خود آقای ثلاث هم طی فایلهای صوتی این اتهامات را وارد ندانسته بود و اظهارات منتسب به خود را ماحاصل شکنجه و کذب خوانده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۲۶ خردادماه طی تماسی تلفنی از زندان رجایی شهر کرج به خانواده محمد ثلاث، درویش گنابادی بازداشت شده در حوادث گلستان هفتم که به سه بار اعدام محکوم شده است، اطلاع داده شد که روز یکشنبه برای آخرین ملاقات با این درویش زندانی به زندان مراجعه کنند.

پس از انجام آخرین ملاقات «خبرگزاری فارس» از رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی گزارش داد سحرگاه امروز دوشنبه، حکم اعدام محمد ثلاث پس از رد اعاده دادرسی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

زینب طاهری وکیل آقای ثلاث هم در توئیتی گفت علیرغم اینکه بصورت رسمی خبری دریافت نکرده اما بنابر گزارشات دریافتی حکم اعدام اجرا شده است. برخی منابع نزدیک به خانواده ثلاث گفتند پیکر این درویش گنابادی به بهشت سکینه منتقل شده است.

زندان رجایی شهر کرج شب گذشته جو امنیتی شدیدی را تجربه کرد. بر اساس گزارش شاهدان عینی دهها خودروی نیروی انتظامی با تجهیزات مربوطه در محل مستقر شده بودند.

حکم اعدام این زندانی در حالی به اجرا در آمد که سازمان‌های حقوق بشری، گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا و کاربران شبکه‌های اجتماعی به همراه چهره های شناخته شده زیادی بر لزوم توقف و تضمین بهره مندی آقای ثلاث از عدالت قضایی تاکید کرده بودند.

زینب طاهری از جمله وکلای محمد ثلاث در صفحات توئیتر و تلگرام منتسب به خود اعلام کرد که او «ادله غیرقابل انکاری دال بر بی‌گناهی» این درویش گنابادی در اختیار دارد و خواستار ورود رهبر جمهوری اسلامی به این پرونده شده بود.

محمد ثلاث به قتل سه مأمور پلیس با اتوبوس در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران در دی پارسال متهم شده و با تایید دیوان عالی ایران،حکم سه بار قصاص، یک‌سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای وی قطعی شده است.

این در حالی است که به گفته زینب طاهری و پسر و دختر او، آقای ثلاث سه ساعت پیش از این حادثه بازداشت شده و راننده اتوبوس نبوده است.

همچنین در یک فایل صوتی که از محمد ثلاث منتشر شده، وی می‌گوید که راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.

زینب طاهری پیش تر به طرح علنی ایرادات حقوقی پرونده جهت تنویر افکار عمومی به شرح ذیل نموده بود؛ او در وبسایت خود نوشته بود:

در راستای تنویر افکار عمومی و اطلاع اصحاب رسانه و همچنین اطلاع همکاران و حقوقدانان کشور از متن حکم آقای محمدرضا ثلاث برای ثبت در تاریخ و قضاوت آیندگان این دادنامه ها با اجازه موکلم منتشر می‌شود.

لازم به توضیح است قبلا متن لایحه دفاعیه و درخواست اعاده دادرسی وی به دیوان عالی کشور نیز منتشر شده بود که علیرعم وجود ادله و تعداد زیادی شاهد جدید دال بر بیگناهی متهمُ این درخواست رد شده است”.

اعتراضات دراویش گنابادی در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در خیابان گلستان هفتم منطقه پاسداران در شهر تهران به درگیری و زدوخورد آنها با نیروهای امنیتی انجامید.

در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۴۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد.

این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند.

۲۸ خرداد ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی