امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

التهاب در ایرانشهر، تکذیب مقامات قضایی

 Iran - Beluchistan (Privat)دو روز از خبر تکان‌‌ دهنده‌ای که امام جمعه اهل سنت ایرانشهر داد می‌گذرد. مولوی طیب ملازهی در خطبه‌های نماز عید فطر از ۴۱ مورد ربایش دختران و تجاوز گروهی به آنها در این شهرستان خبر داد و گفت اطلاعاتش را از خانواده‌های دختران آسیب دیده کسب کرده است. او افزود که عامل اصلی تجاوزها شناسایی شده و فرماندار نیز در جریان است: «اگر اسم این اوباش را بگویم، عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد.»

*****

مردم بلوچ خواهان معرفی و مجازات عوامل ربایش و تجاوز به ۴۱ دختر هستند. چند نفر در تجمع مقابل فرمانداری بازداشت شدند. امام جمعه اهل سنت می‌گوید عامل اصلی یک سرمایه‌دار است. رئیس دادگستری می‌گوید تنها سه نفر شاکی داریم.<

دو روز از خبر تکان‌‌ دهنده‌ای که امام جمعه اهل سنت ایرانشهر داد می‌گذرد. مولوی طیب ملازهی در خطبه‌های نماز عید فطر از ۴۱ مورد ربایش دختران و تجاوز گروهی به آنها در این شهرستان خبر داد و گفت اطلاعاتش را از خانواده‌های دختران آسیب دیده کسب کرده است. او افزود که عامل اصلی تجاوزها شناسایی شده و فرماندار نیز در جریان است: «اگر اسم این اوباش را بگویم، عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد.»

پس از آن نبی بخش داوودی، فرماندر ایرانشهر در بیانیه‌ای نوشت: «به دنبال قضیه زشت و شنیع اخیر در سطح شهر، مجموعه شورای تامین شهرستان با حساسیت کامل در کمتر از چند ساعت عامل اصلی قضیه را دستگیر و بررسی‌های لازم برای شناسایی و تعقیب دیگر همدستان به جد در دستور کار قرار گرفت.»

محمد خانی، دادستان ایرانشهر هم بدون اشاره به تجاوز، از دستگیری عامل اصلی “ربایش” دختران این شهرستان  و بررسی انگیزه‌ها و دلایل این اقدام خبر داد.

خبر این تجاوز گروهی، افکار عمومی سیستان و بلوچستان را تکان داده است. بازار گمانه‌زنی و بحث در شبکه‌های اجتماعی نیز پیرامون دلایل و انگیزه‌های این اقدام داغ است.امام جمعه ایرانشهر در گفت‌وگو با ایلنا و ایسنا گفته که عضو دستگیر شده این باند، فردی سرمایه‌دار و غنی است: «متاسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دور گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتی مثل تجاوز به دختران ایرانشهری می‌شود.»

تجمع در مقابل فرمانداری 

در واکنش به این واقعه، روز یکشنبه ۲۷ خرداد، گروهی از مردم منطقه در برابر فرمانداری ایرانشهر گرد آمده و خواستار معرفی و مجازات عاملان این تجاوزها شدند. این تجمع اما با دخالت نیروهای امنیتی و بازداشت چند نفر متوقف شد. مردم از دو نفر به عنوان عوامل اصلی این تجاوزها نام می‌برند و از ارتباط هر دو با نهادهای شبه‌‌نظامی خبر می‌دهند.

رحیم ملازهی، عضو حزب اتحاد ملی بلوچستان با اعلام این خبر به دویچه وله می‌گوید: «گروهی منسجم دختران ایرانشهری را که از سر کار بر می‌گشتند یا تنها بودند، ربوده و به آنها تجاوز کرده‌اند. خانواده‌های آسیب دیده به امام جمعه شهر گفته‌اند چون امیدی به پیگیری نیروهای انتظامی نداریم و عاملان تجاوزها افرادی هستند که به نحوی با بسیج ارتباط دارند، موضوع را به شما اطلاع می‌دهیم.»

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر به خبرگزاری ایلنا گفته است: «عوامل زیادی می‌تواند سبب رخ دادن چنین ناهنجاری‌های اجتماعی در ایرانشهر باشد که یکی از آنها مهاجر بودن این شهرستان به‌دلیل موقعیت تجاری آن است که این موضوع باعث شده افراد زیادی از نقاط مختلف با افکار و تربیت‌های متفاوت در این شهرستان زندگی کنند.»

رسانه‌ای شدن خبر تجاوز گروهی در ایرانشهر، جو منطقه را ناآرام کرده و مردم را برانگیخته است. رحیم ملازهی به دویچه‌وله می‌گوید اگر دولت نتواند این مسائل را کنترل کند و دستگاه قضایی ورود نکند، خطر عواقب بعدی هست.

هم‌زمان، محمد نعیم امینی فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس خواهان ریشه‌یابی موضوع شده و گفته که مردم شهرستان احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند و انتشار این خبرها شوکی روانی به آنها وارد کرده است. به عقیده او، “گسترش حاشیه‌نشینی در ایرانشهر، قرار گرفتن این شهرستان در مسیر باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر” می‌تواند از دیگر علل رخداد چنین اتفاقاتی در این شهرستان باشد.

اما رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در تازه‌ترین واکنش گفته است: «ادعایی که در نماز جمعه ایرانشهر اعلام شده مورد تایید ما نیست.» این مقام قضایی افزوده که ۳ نفر در خصوص آدم‌ربایی و تجاوز دختران در ایرانشهر شکایت کرده‌اند و یک تیم پزشکی قانونی مجرب عازم شهرستان شده تا تخصصی اظهارنظر کند.

پیش‌تر نبی داوودی فرماندار ایرانشهر به خبرگزاری ایسنا گفته بود که هنوز اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز و تعداد دقیق قربانیان در دست نیست: «پیگیری این مسائل از نظر قانونی چارچوب‌های خاص خود را دارد و به راحتی نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.»

به عقیده او، “گسترش حاشیه‌نشینی در ایرانشهر، قرار گرفتن این شهرستان در مسیر باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر” می‌تواند از دیگر علل رخداد چنین اتفاقاتی در این شهرستان باشد.

دویچه وله ـ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی