امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

هشدار کمپین حقوق بشر درباره اعدام رامین حسین‌پناهی

کمپین حقوق بشر هشدار داده است که بعد از اعدام محمد ثلاث نگرانی در خصوص احتمال اعدام‌های مشابه در ایران افزایش یافته است. این کمپین از قوه قضائیه خواست که از اعدام رامین حسین‌پناهی خودداری کند و اجازه اعاده دادرسی بدهد. تارنمای کمپین به نقل از هادی قائمی مدیر این کمپین نوشته است: «قوه قضاییه فردی را اعدام کرده که به صورت واضح در جریان بازداشت با بدرفتاری مواجه بوده و هم اکنون هم فرد دیگری که از دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است در معرض اعدام قرار دارد. اجرای این احکام ظالمانه و غیرانسانی است.»../

*****

کمپین حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه خواسته است که تحقیقاتی را در خصوص اظهارات مربوط به بدرفتاری و آزار و اذیت و دسترسی نداشتن به دادرسی عادلانه رامین حسین‌پناهی زندانی ۲۴ ساله کرد آغاز کند.

به گفته این کمپین پرونده محمد ثلاث، درویش گنابادی که در ۲۷ خرداد در زندان رجایی شهر اعدام شد، دارای ابهامات جدی بوده و به رغم اعتراض‌های داخلی و خارجی ثلاث اعدام شد.

با توجه به اعدام محمد ثلاث اکنون کمپین هشدار داده است که رامین حسین‌پناهی هم سرنوشتی مشابه محمد ثلاث داشته باشد. به این خاطر کمپین حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه خواسته است که پرونده‌های سیاسی را که بدون شواهد ومدارک کافی و در جریان دادرسی غیرعادلانه با حکم اعدام مواجه شده‌اند متوقف کند. این کمپین همچنین خواست که تحقیقات جدیدی را در این پرونده‌ها با حضور وکلای مستقل این افراد آغاز کند.

تارنمای کمپین به نقل از هادی قائمی مدیر این کمپین نوشته است: «قوه قضاییه فردی را اعدام کرده که به صورت واضح در جریان بازداشت با بدرفتاری مواجه بوده و هم اکنون هم فرد دیگری که از دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است در معرض اعدام قرار دارد. اجرای این احکام ظالمانه و غیرانسانی است.»

کمپین همچنین گفته است که “به جای استفاده از اعدام برای نشان دادن مشت آهنین در برابر منتقدان و فعالان، قوه قضاییه باید از اجرای قانون حمایت کند.”

رامین حسین‌پناهی زندانی کرد توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام عضویت در حزب کومله و ادعای استفاده از سلاح در برابر ماموران سپاه پاسداران به اعدام محکوم شده است.

دیوان عالی ایران حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را تائید کرده است. اخیرا امجد حسین‌پناهی برادر رامین حسین‌پناهی به دویچه وله گفت که برادرش برای اعدام به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گفته کمپین حقوق بشر در ایران هم حکم رامین حسین‌پناهی تائید شده و این زندانی کرد در انتظار اجرای حکم خود است.

کمپین حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که اعدام حسین‌پناهی تاکنون یک بار پس از آنکه سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل با اعتراض شدید از ایران خواستند این اعدام را متوقف کند، به تعویق افتاده است.

بنابه درخواست کمپین، سازمان ملل متحد باید از قوه قضاییه ایران بخواهد تا مجازات اعدام را که نقض استاندارد‌های جهانی است متوقف کند.

بنا به گزارش ها محمد حسین پناهی، پدر رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام گفته که ماموران امنیتی روز گذشته به اجبار از او علیه فرزندش فیلم گرفته‌اند.

به نقل از دویچه وله / ۳۱ خرداد / ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی