امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

تایید خبر بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات تهران و تداوم اعتصاب بازاریان

تظاهرات و اعتصاب بازار تهرانتعداد زیادی از کسانی که در تظاهرات دو روز گذشته در تهران شرکت کرده بودند، دستگیر شده‌اند. این خبر را دادستانی تهران منتشر کرده است. دادستانی تهران گفته است این افراد همچون دستگیرشدگان ناآرامی‌های دی‌ماه محاکمه خواهند شد. بازاریان تهران همچنان صبح سه‌شنبه ۵ تیر نیز مغازه‌های خود را تعطیل کردند. در خیابان لاله‌زار سطل‌های زباله سوختند و خیابان ۱۵ خرداد صحنه حملات نیروهای یگان ویژه ضدشورش بود. محافظه‌کاران از ضرورت «یک رئیس‌جمهور نظامی» سخن می‌گویند!

******

خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا” روز سه شنبه ۵ تیرماه (۲۶ ژوئن) با انتشار گزارشی خبر از بازداشت و دستگیری تعداد زیادی از کسانی داد که در تظاهرات و ناآرامی‌های دو روز گذشته ایران نقش داشته‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در همایش قوه قضاییه خطاب به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی با تمام قوا با آنچه او “آشوب و ناامنی” نامید، مقابله خواهد کرد.

دادستان تهران مدعی شد که ایجاد ناآرامی‌های دو روز گذشته بازار تهران و دیگر نقاط پایتخت بخشی از برنامه‌های آمریکا در قبال ایران است.

عباس جعفری دولت آبادی درباره تلاش‌های آمریکا در زمینه ایجاد ناآرامی در ایران گفت: «برنامه جدی آمریکایی‌ها در مورد ایران دامن زدن به ناامنی‌هاست. دیروز تلاش کردند با تهدید بازاری‌ها، درب مغازه‌ها را ببندند و در برخی نقاط شهر آشوب ایجاد کنند و به برخی مغازه‌ها آسیب برسانند.»

محاکمه دستگیرشدگان

دادستان تهران اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال بازداشت شدگان ناآرامی‌ها و تظاهرات روزهای گذشته پایتخت، همان سیاستی است که در ارتباط با دستگیرشدگان ناآرامی‌های دی‌ماه و اسفندماه سال ۱۳۹۶ اجرا شد.

او گفت که “عوامل آشوب‌ها” شناسایی شده‌اند. او مدعی شد که این افراد بازاریان را تهدید کرده بودند که در صورت عدم همراهی با آن‌ها و نبستن بازار مجازات خواهند شد.

دادستان تهران گفت: «من به این افراد و خانواده‌های آنها اطلاع می‌دهم که تا محاکمه نشوند آزاد نخواهند شد.»

جعفری دولت آبادی اعلام کرد که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی “محرکین اصلی حادثه” را شناسایی کرده و “مجازاتی سنگین” در انتظار آن‌هاست.

بازار تهران و برخی دیگر از نقاط پایتخت و همچنین چند شهر دیگر ایران ظرف دو روز گذشته شاهد تظاهرات و ناآرامی بود. شماری از مردم در اعتراض به گرانی و افزایش بی‌سابقه بهای دلار و سایر ارزهای خارجی اقدام به شرکت در تظاهرات و اعتصابات کرده بودند.

*********

تداوم اعتصاب بازاریان در تهران و دیگر شهرها

بازاریان تهران صبح سه‌شنبه ۵ تیر نیز مغازه‌های خود را تعطیل کردند. در خیابان لاله‌زار سطل‌های زباله سوختند و ۱۵ خرداد صحنه حملات نیروهای یگان ویژه ضدشورش بود. محافظه‌کاران از ضرورت “یک رئیس‌جمهور نظامی” سخن می‌گویند.

صبح سه‌شنبه ۵ تیرماه اعتصاب و اعتراض بازاریان تهران به خیابان‌های لاله‌زار و ۱۵ خرداد پایتخت کشید. برخی خبرها حاکی از آن است که اعتصای و اعتراض بازاریان تهران  به برخی شهرها مانند اصفهان، کرمانشاه و اراک نیز کشیده شده است.

بازاریان تهران از روز یکشنبه ۳ تیرماه در اعتراض به افزایش ناگهانی نرخ دلار و نوسانات قیمت ارز مغازه‌های خود را بستند و تجمع کردند.

بهای دلار در طول دو روز گذشته به ۹ هزار تومان رسید و گفته می‌شود که به زودی دلار به قیمت ۱۰هزار تومان معامله خواهد شد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، صبح سه‌شنبه ۵ تیرماه گزارش‌هایی مبنی بر تداوم تعطیلی بازار تهران انتشار داد. بر اساس این گزارش، برخلاف تمایل شماری از بازاریان که قصد باز کردن مغازه‌های خود را داشته‌اند، گروهی دیگر از بازاریان به تأکید از آنها خواسته‌اند مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

بازاریان شهر اراک نیز صبح سه‌شنبه ۵ تیر دست به اعتصاب زدند و در اعتراض به موج گرانی‌ها و نوسانات ناگهانی در بهای اجناس و قیمت ارز به خیابان‌ها آمدند. در پی آن با یورش نیروهای امنیتی روبرو شدند.

گفته می‌شود پس از آنکه تنش‌ها و اعتراضات به خیابان‌های لاله‌زار و ۱۵ خرداد کشیده شد، یگان ویژه ضدشورش و نیروهای امنیتی نیز راهی این منطقه شدند.

از صبح سه‌شنبه عمده کسبه بازار تهران کرکره مغازه‌های خود را تا نیمه پایین کشیده و کنار ایستاده بودند. برخی بازاریان به خبرنگار ایسنا گفته‌اند که افرادی خودسر و ناشناس به تهدید از آنها خواسته بودند مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

در خیابان جمهوری تظاهراتی گسترده با شعارهایی علیه حاکمیت جمهوری اسلامی شکل گرفت.

گفته می‌شود بعدازظهر سه‌شنبه تنش‌ها تا اندازه‌ای فروکش کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ایستگاه‌مترو ملت واقع در خط ۲ که به دلیل ناآرامی‌ها بسته شده بود، در ساعت حدود ۱۸ بازگشایی شده و به حالت عادی بازگشته است.

تلاش‌ها برای دولت نظامیان؟

طی دو روز گذشته سایت‌های محافظه‌کار و نزدیک به قوه قضائیه و سپاه پاسداران به طور مبسوط به ناآرامی‌های یاد شده پرداختند و کوشیدند با ناکارآمد جلوه دادن سیاست اقتصادی دولت، ناآرامی‌های ناشی از بحران فراگیر اقتصادی را به گردن رئیس جمهور حسن روحانی بیندازند؛ تا جایی که یحیی رحیم صفوی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، با تمجید از سپاه پاسداران گفته است: «گاهی به نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد.»

از سوی دیگر جناح طرفدار دولت می‌گوید، اعتصاب و اعتراض بازاریان همانند ناآرامی‌های دی‌ماه ۹۶ کار محافظه‌کارانی است که از تحریم‌ها و التهابات در بازار ارز سود می‌برند.

مدت‌هاست که محافظه‌کاران در درون و بیرون مجلس از ضرورت “یک رئیس‌جمهور نظامی” سخن می‌گویند.

اشاره تلویحی مشاور خامنه‌ای در امور نظامی به زائد بودن دولت در ایران هم‌زمان با تمجیدش از سپاه پاسداران، در یکی از دشوارترین دوره‌های حیات جمهوری اسلامی مطرح می‌شود؛ دوره‌ای که به گفته روزنامه “جهان صنعت”، “اقتصاد ایران در آستانه انفجار” قرار گرفته است.

اظهارات رحیم صفوی یادآور محمدعلی پورمختار، سردار سابق سپاه و نماینده اصولگرای کنونی مجلس است که اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۶) گفته بود: «اگر یک نظامی رئیس جمهور شود حتما می‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد». هم‌زمان با این سخنان گزارش‌هایی نیز درباره قوت‌گرفتن شایعه “رئیس جمهوری نظامی” در میان اصول‌گرایان، منتشر شده بود.

دویچه وله ـ ۶ تیر ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی