امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

گرانی و نوسانات ارزی؛ گزارشی از سومین روز اعتراض در بازارها

اعتراضات گسترده بازاریان در واکنش به بی‌ثباتی نرخ ارز، رکود بازار و گرانی کالاها که از روز دوشنبه ۴ تیرماه آغاز شده بود، روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی در تهران و تعدادی از شهرهای ایران از جمله شیراز، اصفهان، کرمانشاه و ارومیه ادامه یافت. اعتراضات در تهران همراه با حضور گسترده ماموران امنیتی همراه بود. همچنین دادستان عمومی و انقلاب تهران بیان داشت که تا امروز افراد زیادی از معترضان شناسایی و به زندان معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز دوشنبه ۴ تیرماه بسیاری از بازاریان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به افزایش قیمت ارز، گرانی کالاها و رکود بازار اعتصاب کرده و در اعتراض به وضعیت معیشتی خود اقدام به بستن مغازه ها و در مواردی برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

لازم به ذکر است که این اعتراضات ابتدا در روز یکشنبه ۳ تیرماه به شکل محدودی از پاساژ علاءالدین و چارسو در تهران آغاز شد. با گذشت یک روز سایر بازاریان در تهران و دیگر شهرها به آن پیوستند و با گسترش یافتن آن و درگیری نیروهای امنیتی، اعتراضات به خشونت کشیده شد.

روز چهارشنبه درحالی‌ که برخی از خبرگزاری‌های وابسته به دولت اعلام کردند که این اعتراضات پایان یافته اما تصاویر و گزارشات حاکی از این بود که در این روز بسیاری از بازاریان تهران، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و ارومیه در ادامه اعتراض به این نابسامانی دست از کار کشیده و با سر دادن شعارهایی نظیر “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم” اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.

حضور گسترده نیروهای امنیتی در حاشیه بازار تهران بسیار پررنگ بود با اینحال خشونت و درگیری بسیار کمتری نسبت به روز گذشته گزار شد.

روز گذشته نیز جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از بازداشت تعداد زیادی از معترضان یا به گفته وی “اخلال گران نظام اقتصادی” خبر داده بود.

حسن اسدی زیدآبادی، فعال اصلاح طلب امروز با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود از بازداشت تعدادی از معترضان خبر داد و گفت: “براساس برخی اطلاعات بدست آمده ده ها نفر عصر روز در مناطق مختلف تهران بازداشت شده‌اند که تعدادی از آنها کسبه هستند. برخی از کسبه را از درون مغازه‌ها بازداشت کرده‌اند. آنها شب گذشته در بازداشتگاه وزرا بوده‌اند و امروز به دادسرای زندان اوین منتقل شده‌اند”.

روز چهارشنبه محمد علی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز نامه ۱۸۷ نفر از نمایندگان مجلس که در خصوص ترمیم تیم اقتصادی کابینه خطاب به رئیس جمهور بود را ارائه کرد.

حسن روحانی نیز امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت، در واکنش به این نامه گفت: “اگر کسی فکر می‌کند دولت استعفا می‌دهد، کنار می‌کشد یا می‌رود، اشتباه می‌کند.”

عباس جعفری دولت آبادی در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: “همان روزی که این تجمعات شکل گرفت به پلیس و دستگاه های امنیتی دستور دادیم تا عوامل بروز تجمعات شناسایی شوند زیرا معتقدیم این تجمعات و عوامل آن از بازاری ها نبوده اند. قرار شد با آنها برخورد شود و بلافاصله نسبت به دستگیری و شناسایی افراد اقدام شد و تا امروز هم افراد زیادی از این عوامل اخلالگر شناسایی و به زندان معرفی شده اند”.

حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه طرح دستگیری سارقان، در رباطه با وضعیت بازار تهران بیان داشت: “ما با قدرت امنیت بازاریان را فراهم کرده‌ایم و اگر کسی بخواهد مغازه‌داران را تهدید کند با برخورد قاطع پلیس مواجه خواهد شد”.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان در همایش تجلیل از اصناف این استان بیان داشت: “دشمنان ارز را گران کرده و بدنبال این هستند که با هرج و مرج و هجوم به بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو و دیگر واحدها نظام اقتصادی کشور را از بین ببرند. اصناف، اتحادیه های صنفی و اتاق بازرگانی هرمزگان باید در مرحله نخست خود بر بازار استان نظارت و کنترل داشته باشند و با برهم زنندگان نظم و امنیت در این حوزه برخورد کنند”.

۷ تیر ۱۳۹۷

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی