امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

سرکوب، راه حل بحران آب نیست!

خرمشهر: مأموران امنیتی به روی معترضان آتش گشودند؛ اعتراض‌ها به بی‌آبی در خرمشهر به خشونت کشیده شد و به ادعای منابع محلی، مأموران امنیتی به سمت معترضان تیراندازی کردند. در ویدئوهایی که از اعتراض‌های شنبه شب ۹ تیر در خرمشهر منتشر شده اند، صدای تیراندازی شنیده می‌شود. مأموران همچنین از گاز اشک‌آور برای متفرق‌کردن معترضان استفاده کردند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز بامداد یکشنبه وقوع اعتراض‌ها و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان در خرمشهر را تأیید کرد. در این گزارش اما به تیراندازی در چهارراه مطهری اشاره نشده است.

به گزارش ایرنا، معترضان خرمشهری از ساعت ۲۰ شب در میدان اصلی شهر تجمع کرده بودند.

آمار دقیق جان‌باختگان یا مصدومان احتمالی در اعتراضات شب گذشته در خرمشهر هنوز مشخص نیست اما کانال‌های تلگرامی فعالان عرب از کشته‌شدن یک معترض جوان و مجروح‌شدن پنج‌تن دیگر خبر داده‌اند. این آمار مستقلاً قابل تأیید نیست.

ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر نیز صبح یکشنبه ۱۰ تیر مدعی شد که آرامش به میدان اصلی خرمشهر بازگشته و خبر کشته‌شدن یک تن در اعتراضات شب گذشته را تکذیب کرد. در ویدئوهای منتشرشده اما صدای رگبار گلوله به وضوح شنیده می‌شود.

شهروندان خوزستان، به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر در چند روز اخیر نسبت به بی‌آبی و شوری آب آشامیدنی اعتراض کرده‌اند. در خرمشهر معترضان نماز جمعه را هفتم تیر بر هم زدند و در برابر مسجد جامع این شهر شعارهای اعتراضی سردادند.

مسئولان شوری آب آشامیدنی را به خاطر کاهش دبی رودخانه کارون و پیشروی آب شور دریا در آن می‌دانند.

معترضان خرمشهری همچنین مدعی هستند که ایران آب به عراق و کویت می‌فروشد و لوله انتقال این آب از روستایی در خرمشهر به نام «المنیخ» می‌گذرد. مقام‌های محلی تکذیب کرده اند. در کانال‌های تلگرامی نزدیک به فعالان عرب ویدئوهایی منتشر شد از هجوم مردم به یک لوله انتقال آب در خرمشهر. سپس فراخوانی نیز برای اعتراض به انتقال آب و شوری آب آشامیدنی منتشر شد.

خط لوله‌ای موسوم به خط لوله «آب غدیر» آب آشامیدنی شهرهای خرمشهر و آبادان را تأمین می‌کند. سال گذشته شاخه اول این خط لوله برای تأمین آب آشامیدنی افتتاح شد. خط لوله غدیر شامگاه سه‌شنبه پنجم تیر در منطقه هویزه شکست و تنها منبع آب آشامیدنی شهرهای خرمشهر و آبادان از بین رفت.

یک کارگر خرمشهری شنبه به خبرگزاری مهر گفته «این اواخر قیمت آب دو برابر شده است، من کارگرم از کجا بیاورم. با آب لوله حتی نمی‌شود دست و صورت را شست». به گفته این کارگر ۴۰ ساله، «آب تصفیه هم این اواخر شور شده بود، نصف خانواده دلپیچه گرفته‌اند».

شوری آب در آبادان حتی برای کار صنعتی هم بیش از حد بود و کارخانه پتروشیمی آبادان نتوانست به کار خودش ادامه دهد.

کیفیت بد آب دیگر مناطق خوزستان را نیز تحت تأثیر قرار داده. دست کم ۱۱۶ ساکن روستاهای دهستان ابوالفارس در شهرستان رامهرمز احتمالاً به علت آلودگی آب مسموم شده‌اند.

علاوه بر بی‌آبی، بیکاری و آلودگی هوا نیز بر شدت اعتراض‌ها افزوده است.

مقام‌های محلی استان خوزستان وعده داده‌اند که تا ۱۵ تیر مشکل آب خرمشهر و آبادان را برطرف کنند.

زمانه ـ ۱۰ تیر ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی