امروز:   اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

پنج سال حبس تعزیری برای نسرین ستوده و طرح اتهامات تازه علیه او

به گفته رضا خندان بیش از یک ماه (چهارشنبه ۲۳ خرداد) از بازداشت نسرین ستوده می‌گذرد و قانوناً باید بازداشت او تجدید یا آزاد می‌شد زیرا قرار بازداشت یک ماه بیشتر نیست ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. وی می‌گوید مصادیق اتهامات ستوده در دادگاهی که به طور غیابی تشکیل و منجر به پنج سال حکم حبس شده شامل مواردی چون تحصن مقابل کانون وکلا، باز کردن صفحه فیسبوک، مصاحبه با رسانه‌های مختلف، ملاقات‌های محرمانه با دیپلمات‌های سفارتخانه‌های خارجی در تهران، عضویت در لگام، صدور بیانیه‌هایی در دفاع از محکومین نفاق و گروهک القاعده، حضور در اغتشاش دراویش و انجام وظیفه قانونی وکالت برای شاپرک شجری‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب!

*****

رضا خندان، همسر نسرین ستوده گفته که هم اکنون دو پرونده برای این وکیل سرشناس دادگستری تشکیل شده و به همسرش اتهام جدیدی تحت عنوان عضویت در «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» تفهیم شده است. یکی از این پرونده‌ها، پرونده‌ای با حکم پنج سال حبس تعزیزی است که در تاریخ ۱۳ مهر ۹۵ به طور غیابی صادر شده است. رضا خندان پیش‌تر در پیامی فیس‌بوکی به نقل از ستوده نوشته بود که علت بازداشت او چیزی نیست مگر انجام وظیفه قانونی وکالت برای شاپرک شجری‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر

رضا خندان به خبرگزاری ایسنا گفته است که هفته گذشته نسرین ستوده را برای تفهیم یک اتهام جدید به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین (شهید مقدس) احضار کرده‌اند. کمپین لگام، کمپینی است برای لغو احکام اعدام از قوانین که از سوی گروهی از فعالان مدنی در ایران بنیان‌گذاری شد. به نسرین ستوده گفته شده که به صورت غیرقانونی این کمپین را تاسیس کرده و در آن عضو بوده است. نرگس محمدی، فعال سرشناس مدنی هم از جمله به دلیل تاسیس کارزار لگام، به ۱۰ سال زندان محکوم شده و مشغول گذراندن حکم خود است.

رضا خندان در فیس بوک خود نوشته که بازداشت همسرش به دستور کتبی وزارت اطلاعات صورت گرفته است و هم اکنون دو پرونده برای او تشکیل شده است: یک پرونده با حکم پنج سال حبس تعزیزی است که در تاریخ ۱۳ مهر ۹۵ به طور غیابی صادر شده است و پرونده‌ دومی که از ماه‌ها پیش باز شده و در حال رسیدگی است.

به گفته همسر نسرین ستوده، مصادیق اتهامات او در دادگاهی که به طور غیابی تشکیل و منجر به پنج سال حکم حبس شده شامل موارد متعددی است، از جمله تحصن مقابل کانون وکلا، باز کردن صفحه فیسبوک، مصاحبه با رسانه‌های مختلف، ملاقات‌های محرمانه با دیپلمات‌های سفارتخانه‌های خارجی در تهران، عضویت در لگام (کمپین لغو گام به گام اعدام)، صدور بیانیه‌هایی در دفاع از محکومین نفاق و گروهک القاعده، حضور در اغتشاش دراویش.

از اتهامات مربوط به پرونده‌ اخیر، غیر از پرونده‌ دختران خیابان انقلاب و شکایت بازپرس دادسرای کاشان، اطلاعات زیادی در دست نیست چرا که در پرونده‌های سیاسی حضور وکلا (غیر از ۲۰ وکیل خاص) در مراحل بدوی ممنوع شده است،

هفته گذشته نسرین ستوده در حالی به دادسرا احضار و اتهام عضویت در لگام به او تفهیم شده که یک بار این اتهام در پرونده‌ای که منجر به صدور پنج سال حکم شده، مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رضا خندان همچنین گفته بیش از یک ماه از بازداشت همسرش می‌گذرد و قانوناً باید بازداشت او تجدید یا آزاد می‌شد زیرا قرار بازداشت یک ماه بیشتر نیست ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. نسرین ستوده چهارشنبه ۲۳ خرداد بازداشت و به اوین منتقل شد.

رضا خندان چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ از بازداشت نسرین ستوده به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام خبر داده بود. برای نسرین ستوده وثیقه ۶۵۰ میلیونی صادر شد ولی او این وثیقه‌ را قبول نکرد.

همسر ستوده پیش‌تر در پیامی فیس‌بوکی به نقل از ستوده نوشته بود که علت بازداشت این وکیل سرشناس دادگستری چیزی نیست مگر انجام وظیفه قانونی وکالت برای شاپرک شجری‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب.

بهروز شاه‌محمدی، بازپرس شعبه هفت دادسرای اوین دستور بازداشت موقت او را با شکایت مهدی پیتام، بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده صادر کرده بود.

شاپرک شجری‌‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب، همراه با پسر خردسالش در یک سفر تفریحی به کاشان برای بار دوم بازداشت شد. پلیس امنیت کاشان او را با اتهام مبادرت به کشف حجاب بازداشت کرد. نسرین ستوده اعلام کرده که بازپرس این پرونده خشم و عصبانیت خود را اینکه او وکالت شاپرک شجری زاده بر عهده گرفته است، از طریق طرح شکایت دردادسرای امنیت (مستقر در زندان اوین) متوجه او کرده است.

نسرین ستوده پیش از این در ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت و به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور، محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم این فعال حقوق بشر به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت کاهش یافت.

او  در سال ۱۳۹۲ پس از گذراندن سه سال از مدت محکومیتش از زندان آزاد شد. پس از آزادی در روز ۲۶ مهر ۱۳۹۳ شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا حکم محرومیت سه ساله نسرین ستوده از وکالت را صادر کرد و او از صبح روز ۲۹ مهر همان سال در مقابل کانون وکلا تحصن کرد و مدت‌ها به این تحصن ادامه داد. این تحصن منجر به تمدید پروانه‌ وکالت او شد.

زمانه

۲۶ تیر ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی