امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

آزار سایبری خبرنگاران یک پدیدۀ جهانی است

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که اعمال فشار بر خبرنگاران و آزار و ارعاب آنان از طریق اینترنت در سطح جهانی گسترش یافته است. هدف اصلی این آزارها معمولاً ساکت کردن خبرنگاران است. این پدیده حتی در کشورهای دموکراتیک هم افزایش داشته است.به طور کلی خبرنگاران زن بیشتر تحت فشار و آزار سایبری هستند. دشنام یا تهدیدهای جنسی، یکی از رایج‌ترین ابزار آزار زنان خبرنگار است

 

 

***

 

 

در گزارش مشروحی که در سایت گزارشگران بدون مرز منتشر شده آمده است که اعمال فشار سایبری علیه خبرنگاران آسان‌تر و رایج‌تر از همیشه شده است. این سازمان که برای تهیۀ گزارش اخیر ٣٢ کشور را طی شش ماه زیر نظر داشته معتقد است که فشار و آزار سایبری یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها علیه آزادی مطبوعات است.

نه تنها دولت‌هایی چون ایران، چین، روسیه، هند، ترکیه، ویتنام و الجزایر دست به این اقدامات می‌زنند که حتی در کشورهای دموکراتیک هم برخی گروه‌ها یا تشکلات سیاسی به تهدید و ارعاب و آزار اقدام می‌کنند. گاه نیز برخی افراد با مقاصد شخصی و یا متأثر از اعتقادات افراطی، تهدید، تحقیر و دشنام‌گویی را علیه یک خبرنگار آغاز می‌کنند. در برخی موارد نیز دولت‌ها به طور غیرمستقیم لشکری از “مزدوران سایبری” (Trolls) را مأمور می‌کنند تا از طریق شبکه‌های اجتماعی فرد مورد نظر را هدف قرار دهند.

اما تقریباً در همۀ موارد، هدف و خواستۀ اصلی مهاجمان سایبری ساکت کردن خبرنگار است. در این میان خبرنگارانی که موضوعات حساس را پیگیری می‌کنند و به تحقیق و کاوش می‌پردازند، بیشتر هدف حمله قرار می‌گیرند.

سازمان گزارشگران بدون مرز به این نتیجه رسیده که به طور کلی خبرنگاران زن بیشتر تحت فشار و آزار سایبری هستند. دشنام یا تهدیدهای جنسی، یکی از رایج‌ترین ابزار آزار زنان خبرنگار است.

سازمان گزارشگران بدون مرز – رادیو فرانسه

هشتم مرداد ۱۳۹۷

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی