امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

تداوم تظاهرات خیابانی در اعتراض به فقر، گرانی و بیکاری

Bildergebnis für ‫عکس اعتراضات کرج‬‎موج جدید تظاهرات علیه فقر، بیکاری و گرانی که سه‌شنبه نهم مرداد در شاپورنو در اصفهان و چند شهر دیگر برگزار شد، چهارشنبه دهم مرداد نیز ادامه یافت. تظاهرات در شاپورنو به خشونت کشیده شد. تصاویری نیز حاکی از آغاز تظاهرات در رشت است. تظاهرکنندگان در شاپورنو شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» سردادند. در اعتراضات کرج سه‌شبه و چهارشنبه زنان حضور پررنگی داشتند.

در همین حال معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان اعتراضات را «تجمعات محدودی به شکل صنفی در اصفهان» خواند و افزود «مطالبات مردم به پایتخت منعکس شده است و دولت نیز در حال تدبیر امور است.» او هشدار داد «دست‌های خارجی به دنبال تحریک مردم هستند».

تظاهرات رانندگان، کاسبان، کارگران، بیکاران و سایر معترضان شهر شاپورنو واقع در اصفهان امروز چهارشنبه دهم مرداد برای دومین روز ادامه یافت. نیروی انتظامی که از ابتدای شکل‌گیری تظاهرات حضور گسترده‌ای در محل داشت تلاش کرد مانع پیش‌روی جمعیت شود اما موفق نشد. تظاهرکنندگان در حالی که شعار می‌دادند «سکوت هر ایرانی خیانت است به ایران» وارد خیابان عطاالملک شدند. کلیپ‌هایی از حمله نیروی انتظامی به تظاهرکنندگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. موج جدید تظاهرات علیه فقر، بیکاری و گرانی سه‌شنبه نهم مرداد در شاپورنو در اصفهان آغاز شد و به چند شهر دیگر گسترش یافت. تظاهرکنندگان در شاپور نو شعار می‌دادند «مرگ بر گرانی» و «کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد». آن‌ها با سردادن شعار «شاپوری باغیرت، حمایت، حمایت» خواستار پیوستن سایر شهروندان به تظاهرات شدند. تصاویر و خبرهایی از تظاهرات غروب سه‌شنبه در کرج، ساری و رشت نیز منتشر شده است.

تظاهرکنندگان در کرج شعار می‌دادند: «بیکاری، تورم، بلای جان مردم / توپ تانک فشفه، آخوند باید گم بشه/ وای به روزی که مسلح شویم». ماموران نیروی انتظامی که روز گذشته نیز به تظاهرکنندگان حمله کرده و دست‌کم در کرج به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرده بودند امروز هم در شاپور نو برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

تظاهرکنندگان برای مقابله با گاز اشک‌آور در خیابان آتش روشن کردند. اخبار تائیدنشده‌ای نیز از تیراندازی مستقیم نیروهای ضد شورش به سوی تظاهرکنندگان منتشر شده است.

امروز مقامات استانداری اصفهان گرچه سکوت درباره اعتراضات را شکستند، اما تظاهرات خیابانی نهم و دهم مرداد را  «تجمعات محدودی به شکل صنفی» خواندند. حمیدرضا طباطبایی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت «دیروز و امروز تجمعات محدودی به شکل صنفی در اصفهان داشتیم و انگیزه نیز مطالباتی در ارتباط با گرانی‌های اخیر بوده است.» به گفته او «برخی افراد» قصد «سوءاستفاده» از این مطالبات را داشته و خواسته‌اند آن را سیاسی جلوه دهند.

اعتراض‌های کارگران، معلمان، و سایر حقوق‌بگیران به تعویق مزدها و تنزل مداوم سطح زندگی که در ماه‌های گذشته ادامه داشته، با سقوط ارزش پول ملی گسترش یافته و اقشار دیگری از جمله کاسبان، رانندگان و دارندگان کامیون نیز که قادر به تامین هزینه‌ها و معیشت خود و خانواده شان نیستند به اعتراض، تجمع و اعتصاب روی آورده‌اند.

دور جدید اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و حمل و نقل جاده‌ای که از اول مرداد آغاز شده هنوز ادامه دارد و صف‌های طولانی بنزین مقابل جایگاه‌های توزیع سوخت در برخی شهرها و تعطیلی تعداد دیگری از جایگاه‌ها شده است. کاسبان و بازاریان نیز در روزهای گذشته در چند شهر به اعتصاب و اعتراض دست زده‌اند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان امروز با اشاره به نارضایتی گسترده کاسبان از رکود و گرانی گفت دولت و سازمان صنعت و معدن، تجارت «در حال اندیشیدن تدابیر لازم برای تامین نیازها و مواد اولیه اصناف است».

۱۰ امرداد ۱۳۹۷

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی