امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    

اخبار حوزه زنان در هفته گذشته

مجموعه اخبار سیاسی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی هفته ی گذشته زنان از ۱۲ تا ۱۹ مرداد ماه: طرح تسهیل خروج زنان از کشور در کمیسیون امنیت مجلس، ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع می شود، اتهام نسرین ستوده دفاع از زنان معترض به حجاب اجباری، بحث خدمت سربازی دختران، مشکلات زنان دراویش گنابادی زندانی ، فمینیسم اینستاگرامی ،…..

 

 

***

 

 

– اخبار سیاسی

ابتکار: شکاف جنسیتی باید از بین برود

ایرنا- معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: براساس ماده ۱۰۱ برنامه ششم توسعه همه دستگاه ها به فراخور تکالیف قانونی باید نسبت به وضعیت و شاخص های مرتبط با زنان برنامه ریزی داشته باشند تا اگر شکاف جنسیتی وجود دارد، کم شود.

معصومه ابتکار روز سه شنبه در کارگروه تخصصی زنان و خانواده در تبریز اظهار داشت: ماده ۱۰۱ برنامه ششم توسعه بر لزوم برنامه ریزی متعادل جنسیتی تاکید دارد تا دسترسی های برابر برای زنان و مردان در جامعه فراهم شود.  وی ادامه داد: بحث زنان و خانواده موضوعی بین بخشی است و همه دستگاه ها در این خصوص مسوولیت دارند.

معاون رییس جمهوری: نهاد خانواده پیشران توسعه کشور است

ایرنا – معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، خانواده را از جمله نهادهای ارزشمند معنوی، فرهنگی و اقتصادی جوامع دانست و گفت: نهاد خانواده پیشران توسعه کشور است.معصومه ابتکار عصر سه شنبه در نشست تخصصی«گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی» با حضور زنان فعال اجتماعی و سیاسی در تبریز، اظهار داشت: خانواده نهادی است که از ابتدای خلقت و از روزی که بشر زندگی را آغاز کرد، وجود داشته و از جمله نهادهای مهم معنوی، فرهنگی و حتی اقتصادی جوامع است.

بازماندگی دختران از تحصیل باید به میزان حداقلی برسد

تبریز- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بازماندگی دختران از تحصیل باید به میزان حداقلی برسد.

معصومه ابتکار ظهر سه شنبه در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده آذربایجان شرقی اظهار داشت: دولت یکی از مباحث مهمی را که دنبال می کند، کارآمدی و توجه به عدالت است، وقتی به انتظارات جامعه و مردم رجوع کنیم، مطالباتشان رعایت عدالت و انصاف است که به این ترتیب وظیفه دولت روز به روز سنگین تر و از سوی دیگر مسئولیت بخش خصوصی نیز بیشتر می شود.

وی ادامه داد: در حوزه عدالت، در قانون برنامه ششم، ماده ۱۰۱ به صورت شفاف به ضرورت عدالت جنسی می پردازد که در زمینه عدالت جنسیتی هم مبانی قرانی و هم قانونی و اجتماعی داریم که ضرورت ایجاب می کند تا به جایگاه های مردان و زنان در تمامی ابعاد با نگاهی متعادل بنگریم.

جزئیات طرح جدید «اشتغال روستایی با محوریت زنان»

فارس- معاون رئیس‌جمهور در امور زنان گفت: ۲۳۰ میلیارد تومان بیمه برای زنان سرپرست خانواده در دولت پیش‌بینی شده همچنین طرح‌هایی از قبیل آموزش زنان در مصرف آب، دریاچه ارومیه و حفاظت از منابع آبی مطرح شده است.

عصومه ابتکار ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: رفتار و خصوصیات امام جمعه تبریز بر ایجاد فضای مناسب در استان موثر بوده که منجر به پیشرفت، توسعه و تعالی شده است.

وی با اشاره به صحبت‌ها و تأکیدات امام جمعه تبریز در خطبه‌ها به مسائل سبک زندگی اسلامی و الگوهای مصرفی بیان کرد: این تأکیدات در شرایط فعلی کشور که با تحریم و فشار اقتصادی روبه‌رو هستیم، بسیار مهم است و می‌توان با رعایت این سبک زندگی و حمایت از کالای ایرانی از برهه سخت گذشت.

زنان همچنان در پی تحقق وعده ‌۳۰ درصدی

تهران- روزنامه قانون امروز- چهارشنبه- با درج مطلبی با عنوان زنان همچنان در پی تحقق وعده ‌ ۳۰ درصدی به موضوع

مخالفت نمایندگان زن مجلس با حذف پست مشاور زنان در شهرداری تهران می پردازد.

در این مطلب آمده است: در تصمیمات جدید مدیریت شهرداری تهران قرار است پست مشاور امور زنان در شهردرای مناطق حذف شود. این اقدامی است که از طرف نمایندگان زن شورای شهر تهران مورد استقبال قرار گرفته است اما نمایندگان زن در مجلس با آن مخالفت کرده اند. در متن نامه نمایندگان زن مجلس آمده است:« حذف پست مشاور امور زنان شهرداری مناطق، اقدامی نسنجیده و خلاف مصالح امور کشور است از یک سو حذف ۲۲ پست که می تواند مرحله‌ای از ارتقای زنان در سیستم شهرداری ها باشد، خلاف وعده‌های دولت و شورای شهر تهران است.

طرح تسهیل خروج زنان از کشور در کمیسیون امنیت تصویب شد

ایسنا- یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح تسهیل خروج زنان از کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد.

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از تغییر ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درخواست بررسی طرح تسهیل خروج زنان از کشور در این کمیسیون را مطرح کردیم که خوشبختانه در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تصویب رسید. به گفته وی، به موجب مصوبه کمیسیون امنیت، یک تبصره به بند سه ماده ۱۸ قانون گذرنامه اضافه خواهد شد که به موجب آن زنانی که می‌خواهند در همایش‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و مانند آنها شرکت کنند، در مواردی که شوهر به آنها اجازه خروج نمی‌دهد، می‌توانند با اجازه مراجع ذیربط یا در غیر این صورت دادستانی از کشور خارج شوند.

ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع می شود

ایرنا : عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح «کودک همسری» که بر اساس آن سن ازدواج دختران و پسران افزایش می یابد و ازدواج زیر ۱۳ سال نیز ممنوع می شود، بعد از تعطیلات یک هفته ای خانه ملت در دستور کار نمایندگان قرار می گیرد. فاطمه ذوالقدر اظهارداشت: بر اساس طرحی که فراکسیون زنان مجلس تهیه کرده است، سن ازدواج پسران ۱۸ سال و دختران ۱۶ سال تعیین می شود و ازدواج بین ۱۳ تا ۱۵ سال تنها با شرایطی همچون اذن پدر و مصلحت دادگاه امکان پذیر خواهد بود.عضو فراکسیون زنان مجلس دهم تاکید کرد: امروز جمعی از کودکان در سنین ۹ تا ۱۳ سال از سوی خانواده های خود مجبور به ازدواج می شوند که مشکلات زیادی برای آنان ایجاد می کند.

انتقاد عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان از طرح منع ازدواج دختران زیر ۱۸ سال

آنا- عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از طرح عدم ازدواج دختران زیر ۱۸ سال گفت: وقتی از نظر علمی، پزشکی و دینی دختران از سن بلوغ توانایی ازدواج دارند چرا ما ممانعت می‌کنیم؛ مگر غیر از این‌ است که با این کار فرد را به سمت فساد و فحشا سوق می‌دهیم. کبری خزعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با انتقاد نسبت به طرح عدم ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در کشور اظهار کرد: معتقدیم که هر دختری شرایط مناسب ازدواج را دارد و می‌خواهد ازدواج کند، باید مورد حمایت قانون واقع شده و هیچ‌کس حق زورگویی به او را ندارد.

نظارت بر احیای اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی از اهم اهداف فراکسیون زنان مجلس

رییس فراکسیون زنان مجلس درباره برنامه‌ها و اهداف فراکسیون زنان در اجلاسیه سوم دوره دهم توضیحاتی ارائه کرد.
فریده اولادقباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح اهداف و برنامه‌های خود به عنوان رییس فراکسیون زنان در اجلاسیه سوم دوره دهم مجلس شورای اسلامی، گفت: تقویت کارکرد خانواده و جایگاه زن در این نهاد یکی از الویت‌های فراکسیون زنان در سال جاری است که می‌توان شناسایی و بررسی آسیب‌های اجتماعی معتنابه زنان و خانواده و ارائه شیوه‌های علمی و کاربردی ارتقا سلامت زنان در ابعاد مختلف، ارتقاء آگاهی‌های عمومی افراد جامعه به ویژه در حوزه زنان را جزء این مجموعه دانست؛ آموزش حقوق شهروندی به افراد جامعه به ویژه زنان یکی از الزامات است با وجود منشور حقوق شهروندی در کشور آگاهی‌ها و اطلاع‌رسانی‌های درستی در این زمینه انجام نشده است.
رفع تبعیض با یک تبعیض جدید
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۱۳ مرداد ۹۷ طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی، بانوان نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی بدون اذن همسر و تنها با اذن دادستان یا دادگاه صالحه یا سازمان مورد فعالیت‌شان می‌توانند از کشور خارج شوند! کدام قانون‌گذاری -با دلایل کاملا غیرموجه- برای رفع تبعیض علیه نصف جمعیت کشور، طرحی را بیان می‌کند که تبعیضی جدید بین زنان به‌وجود آورد؟ چرا باید بین زنی که مدرک دکتر دارد و استاد دانشگاه است، یا قهرمان ورزشی که خواهان حضور در خارج از کشور است و زن خانه‌داری که بچه‌ای در خارج از کشور دارد و مشتاق دیدار فرزندش است و همسرش به‌‌دلیل توهم عدم‌بازگشتش، او را ممنوع‌الخروج کرده است، تبعیض قائل شد؟

سازمان عفو بین‌الملل؛ اتهامات نسرین ستوده دفاع از زنانی است که به حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر که  از ۲۳ خردادماه در زندان اوین نگهداری می‌شود با صدور بیانیه‌ای گفت که “او با اتهاماتی از قبیل “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” رو به رو شده است. اساس این اتهامات فعالیت حرف‌های او به عنوان وکیل مدافع زنانی است که به طور مسالمت‌آمیز علیه حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند. نسرین ستوده یک زندانی عقیدتی است”.

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است در بیانیه خود گفت؛ “وکیل و مدافع حقوق بشر نسرین ستوده از زمان دستگیری در ۲۳ خرداد در زندان اوین تهران در بازداشت به سر می‌برد. او با اتهاماتی از قبیل “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” رو به رو شده است. اساس این اتهامات فعالیت حرف‌های او به عنوان وکیل مدافع زنانی است که به طور مسالمت‌آمیز علیه حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند. نسرین ستوده یک زندانی عقیدتی است.

نامه‌ی نسرین ستوده از زندان اوین به مناسبت آغاز دور جدید اعتراضات مردم در شهرهای مختلف

سخنی با هموطنانم، ما زندانیان نیز اخباری را می‌شنویم. اعتراض‌های خیابانی، دستگیری و بازداشت، و بازداشت و بازداشت که شاهد آن هستیم. در کنج عزلت و زندان به رؤیاهایم پناه می‌برم. رؤیای صلح و دوستی، عفو و بخش، مهر و محبت و رؤیای برابری. رؤیای زیستن بی‌هیچ تبعیضی. رؤیای آنکه کودکانمان فارغ از قومیت و مذهب و جنسیت و هزاران تفکیک دیگر در کوچه و خیابان با یکدیگر بازی می‌کنند و قد می‌کشند و دانشگاه می‌روند، تحصیل می‌کنند و کار می‌کنند.

رؤیای روزی که برای گشودن درهای دانشگاه به روی جوانان‌مان، مذهب آنها را مورد سؤال قرار ندهند. رؤیای روزی که یهودی و مسیحی و بهائی و زرتشتی و مسلمان با برابری کامل و در کنار هم زندگی کنند.

شکوفه یداللهی، درویش گنابادی زندانی به بیمارستان اعزام شد

خبرگزاری هرانا – شکوفه یداللهی، درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، امروز برای چهارمین بار از زندان زنان قرچک به بیمارستان منتقل شد. شکوفه یداللهی درویش گنابادی محبوس در زندان قرچک ورامین، امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ از زندان زنان قرچک به بیمارستان امیراعلم منتقل شد. خانم یداللهی هنگام بازداشت در حادثه‌ی موسوم به گلستان هفتم در نتیجه‌ی ضرب و جرح نیروهای لباس‌شخصی دچار شکستگی از ناحیه سر شده و حس بویایی خود را به طور کامل از دست داده است.

محکومیت سپیده مرادی، درویش گنابادی به ۵ سال حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا – سپیده مرادی، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط دادگاه انقلاب تهران و با رأی غیابی قاضی صلواتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

تقسیم بندى حکیمانه وسهم الارث زنان دراسلام

فریبا داودی مهاجر- تبعیض میان زنان و مردان در موضوع ارث یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه فعالان جنبش زنان در ایران بوده و یکی از مواردی است که در کمپین یک میلیون امضا به عنوان یکی از تبعیض های خطر آفرین برای زنان به آن تاکید شده بود. در ماده ۹۰۷ قانون مدنی ایران به صراحت نوشته شده که پسر دو برابر دختر ارث می برد که مبنای آن سوره نسا آیه ۱۱ از کتاب قرآن است.

تساوی یا تشابه حقوق زن و مرد(پرسش و پاسخ)

کیهان-  پرسش: آیا شارع مقدس در مسائل حقوقی اسلام بین زن و مرد تبعیض روا داشته است و مردان از حقوق بیشتری نسبت به زنان برخوردارند؟

پاسخ: به طور کلی مکتب متعالی اسلام در رابطه با حقوق زن و مرد قائل به تساوی است. به بیان دیگر اسلام خصوصیات فیزیکی و روحی و روانی زن و مرد را به درستی در نظر گرفته است و متناسب با ساختارهای روحی و جسمی هر یک، وظایفی برعهده آنان نهاده و حقوقی متناسب شأن اعتبار کرده است. اینکه گاهی گمان می‌شود، در مسائل حقوقی، اسلام بین زن و مرد تبعیض روا داشته است، این مسئله ناشی از عدم توجه به مسئله فوق، و همچنین خلط بین تساوی و تشابه است.

ماجرای سربازی رفتن زنان و مصاحبه نماینده تهران چه بود؟

خبرآنلاین- زنان به سربازی می‌روند این خبری بود که روز پیش در فضای مجازی دست به دست می‌شد و نقل زبان همه شده بود که نماینده مردم تهران مطالب مطرح شده از قول وی را تکذیب کرد. یک روز پیش خبر سربازی رفتن زنان آن هم بر سر مصاحبه طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در فضای مجازی دست به دست می شد؛ همه درباره چند و چون آن صحبت می کردند. در این راستا بر آن شدیم تا ماجرا را پیگیری کنیم و بدانیم این طرح مجلس کی و کجا مطرح شده است؟

سیاوشی درباره آنچه در این رابطه مطرح شده است با اشاره به مصاحبه ای که در یک خبرگزاری از او منتشر شده بود به خبرآنلاین گفت: متاسفانه مصاحبه ای از من در این خبرگزاری منتشر شد که اساسا حرف های من نبود چراکه اولا من به خبرنگار این خبرگزاری گفته بودم عضو کمیسیون حقوقی و قضایی نیستم و از این طرح خبر ندارم اما در کمال تعجب از قول من نوشته شده است که عضو این کمیسیون هستم و ار ماجرای این طرح اطلاع کافی دارم.

خدمت سربازی دختران بروند یا نروند؟

شهروند- الناز محمدی|  خبر را یک نفر اعلام و همان یک نفر، تکذیب کرد؛ زنان و مردان ایرانی یکشنبه‌شب را با یک موضوع پرسر و صدا گذراندند: طرح سربازی دختران. یک اظهار نظر کوتاه از زبان طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس کافی بود تا همه دست به کار حرف و نقد و توییت و شوخی شوند؛ دخترها بروند سربازی؟ مگر می‌شود؟ این همه پسرها رفتند بس نبود، حالا دخترها هم؟ یا اینکه: چرا دخترها نروند سربازی؟ اصلا چرا تا به حال نمی‌رفتند؟
واکنش زنان اصلاح طلب به مثال جنسیتی حجاریان/ آذر منصوری: چرخه کلیشه ها را بازتولید نکنیم

آذرمنصوری فعال اصلاح طلب در روزنامه اعتماد نوشت:«مثلا دختر یا خانواده‌اش برای خواستگار افاده می‌کنند، عیب و ایراد می‌گیرند و شروط عجیب می‌گذارند تا اینکه دختر ازدواج نمی‌کند، پیر می‌شود و در خانه می‌ماند. تصمیم‌های سیاسی ما از این جهت مانند مواجهه با خواستگار است؛ اگر به وقتش کار به سرانجام نرسید، دیگر فایده‌ای ندارد.»

به نقل از نامه نیوز، این جملات را برادر عزیزمان جناب آقای سعید حجاریان در مصاحبه‌ای که روز گذشته منتشر شد، به‌کار برده‌اند.محور اصلی مصاحبه انتقادی ایشان وضعیت تعلیق در تعلیق تصمیم‌گیری‌ها در کشور است و نقدی که به دولت وارد دانسته‌اند.

میزگرد عفاف|روح‌افزا: ارتباطی بین قانون افزایش سن ازدواج با “سند ۲۰۳۰” وجود دارد/ خزعلی: نفوذی‌‌ها بزرگ‌ترین لطمه فرهنگی را به جامعه زدند

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: طبق آمار ثبت احوال بین سنین ۱۵تا ۲۹ سال بیش از ۱۹ میلیون در انتظار ازدواجند؛ درچنین شرایطی به دنبال تصویب قانون افزایش سن ازدواج هستند. با کمی بررسی می‌بینیم یکی از موارد مندرج در سند “۲۰۳۰” همین قانون است. عفاف و حجاب دو گوهر گرانبهایی است که خداوند آن‌ها را برای حفظ و صیانت حریم شخصی‌ افراد از یک سو و رعایت حریم دیگران از سوی دیگر در نهاد انسانها قرار داده است. وجود این عناصر در کنار ویژگی حیا باعث می‌شود خانواده و جامعه از گزند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون بمانند. در صورت عدم رعایت این عناصر فطری، خانواده و جامعه دچار تزلزل می‌شوند و زمینه‌ را برای بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و سلامت روانی فراهم می‌کند. بنابراین عفاف و حجاب امری فطری و دستوری الهی است که در تمام ادیان آسمانی بر آن تأکید شده است و یک زن مسلمان می‌داند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به عفت و حجاب است.

زنان باید هنر جنگیدن را یاد بگیرند/نفیسه محمدپور نفیسه محمدپور

بیدارزنی: ‌اعتراف می‌کنم از زمانی که به‌طور جدی مسئولیت زندگی خودم و دخترم بر دوشم گذاشته شد، چشمم دنبال زنانی بود که صاحب شغل و درآمد هستند. به‌خصوص آنهایی که خودشان کسب و کاری برای خود دست و پا کرده‌اند. تاکنون با تعدادی از این زنان حرف زده‌‌ام. اغلب دغدغه‌ها و چالش‌هایی مشابه هم دارند. چالش‌های این زنان بر خلاف مردان همتای خود به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول که در بین زنان و مردان مشترک است نگرانی‌های معمول بازار کار است. از نوسانات قیمت‌ها گرفته تا عرضه و تقاضا و غیره؛ اما نگرانی دیگری که اغلب برای زنان بسیار عادی است و در برخی موارد اصلاً برای مردان تعریف نشده است، مشکلاتی است که زنان به خاطر جنسیتشان با آن‌ها مواجه هستند.

تغییر ساختار جمعیتی روستاها به نفع زنان

ایسنا- یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه در اغلب کشورها، کاهش فقر و بیکاری و ایجاد اشتغال در روستاها است. پژوهشگران در مطالعه‌ای پژوهشی، نقش زنان روستایی را در ایجاد کسب‌وکار سبز بررسی کرده‌اند. اخیراً به‌واسطه تلاش و پیگیری سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد، همچونUNDP و همسویی و همراهی حکمرانان تعدادی از جوامع درحال‌توسعه، مقوله کارآفرینی به‌منظور توسعه روستاها، همچنین بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در فضای روستا، افزایش مشارکت و اتکاء به نفس روستاییان و درنهایت توانمندسازی آنان به‌عنوان عنصر مهمی در سیاست‌گذاری اجتماعی، اهمیت شایانی یافته است.

آن‌طور که بررسی‌های محققان نشان می‌دهد، در بسیاری از مناطق روستایی ایران با افزایش نرخ مهاجرت به شهرها مواجه هستیم. مهاجرت مردان به‌ویژه در گروه‌های سنی جوان که به‌منظور دستیابی به شغل و درآمد، صورت پذیرفته و به‌تبع آن نسبت جنسی به نفع زنان ساکن در روستاها تغییر وضعیت داده است. ازجمله پیامدهای این رخداد، زنانه‌شدن ساختار جمعیتی روستاها است. در روستاهایی که چنین جریان و فرایندی را تجربه کرده‌اند، زنان به‌عنوان عاملی کلیدی، عهده‌دار نقش فعالی در تولیدات اقتصادی و معیشتی روستایی شده‌اند. در چنین تجربه‌ای، ایجاد کارآفرینی در شرایط روستا مستلزم آموزش، مشارکت و توانمندسازی زنان روستایی است.

فروش دیجیتالی محصولات تولیدی بانوان یکی از راههای درآمدزایی است

مهر-  مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: فروش محصولات تولیدی و دست ساخته های زنان به صورت دیجیتالی یکی از راههای درآمدزایی برای بانوان است. فریبا نظری‌پور کیایی بعدازظهر چهارشنبه در نشست کارگروه مشترک بانوان و خانوانواده و اشتغال و سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: محصولات تولیدی و صنایع دستی می تواند منبع درآمد مناسی برای بانوان باشد و در این مسئله مهمترین امر ایجاد بازار  فروش است.

وی راه‌اندازی بازارچه‌های موقت و دائمی را یکی از راههای عرضه محصولات عنوان کرد و گفت: در این بازراچه ها بانوان می توانند بدون واسطه تولیدات و صنایع دستی خود را به فروش برسانند و این امر می تواند نقش مهمی در اقتصاد خانواده به خصوص برای زنان سرپرست خانوار داشته باشد.

معادله ای که می توان بر هم زد: گوشه چشمی به پدیده ی تعرض جنسی به زنان نرگس ایمانی
حتماً تبلیغات عظیم‌الجثه ی نصب‌شده روی بدنه ی پل‌های هوایی را دیده‌اید: از تصویر چهره ی بشاش مهدوی‌کیا و رونالدو با ماست یوگو و شامپوی کلییر گرفته، تا پیام‌های تبریک و تهنیت یا توصیه‌های «فرهنگ‌سازانه ی» نهادهای اجرایی، و یا مثلاً جملات قصار و اندرزگونه ی حک‌شده بر بدنه ی پل‌ها، با این امید واه ی که بتوانند با استمداد از ترفندهایی جادویی همانند ترفندهای مبتذل روانشناسی بازاری ــ ازجمله «ده راهکار موفقیت» و «قورباغه‌ات را دولپی قورت بده» ــ سبب‌ساز تحول عموم مردم، و البته عمومیِ مردم، در یک آن و زیروروشدن ایامشان شوند.
مسائل معیشتی، اعتراض‌ها به حجاب اجباری، و تأثیر آن‌ها بر جنبش زنان

اعتراض‌ها به مشکلات معیشتی و حجاب اجباری، چه تأثیری بر جنبش زنان در ایران گذاشتند؟ آیا این دو حرکت، که زمستان گذشته خیابان‌های ایران را تکان دادند و پس‌لرزه‌های آن‌ها هنوز ادامه دارد، می‌توانند نیروهای جدیدی را به جنبش زنان اضافه کنند و استراتژی‌های آن را تغییر دهند؟ جنبش زنان که پس از فراز و نشیب دهه‌های نخست پس از انقلاب، از اواخر دهه‌ی ۷۰ موفق به سازماندهی و تجدید حیات خود شده بود، در پی فشارهای دوران احمدی‌نژاد و به‌ویژه سرکوب‌های پس از اعتراض‌های ۸۸، همچون دیگر حرکت‌های سیاسی و مدنیِ مستقل و منتقد به حاشیه رانده شد.

فمینیسم اینستاگرمی

سیده سارا حسینی – فمینیست اینستاگرمی، سودای تغییر به میانجی رخنه ایجاد کردن در روبنای فرهنگ دارد. او اما از تماشای تصویر بزرگ‌تر عاجز است. او روز‌به‌روز پایه‌های هویت خود را درون کالتی که با هم‌مسلک‌هایش تشکیل داده، مستحکم‌تر می‌کند. این کالت به مرور واژگان آیینی خود را تصاحب می‌کند: موی بدن، باکرگی، قاعدگی و … . فمینیست اینستاگرمی اما از جایگاهِ پروبلماتیک بدن‌ها در کانتکست تاریخی-اقتصادی-سیاسی، ادراکی غالباً سطحی دارد.

می‌گویند ما از فرودست نمی‌نویسیم چون به سانتیمانتالیزم منجر می‌شود. می‌گویند در جامعه‌ای می‌توان از فرودست نوشت که سیاستمدارش پاسخگو باشد و سیستم اقتصادی‌اش کارآمد (و از خود نمی‌پرسند در چنین سیستمی چرا باید اصولاً فرودستی وجود داشته باشد؟). اصرارشان بر این است که ما اکتیویست نیستیم و کارویژه‌ خود را آگاهی‌بخشی قرار داده‌ایم. ما فرهنگ‌سازی می‌کنیم، می‌خواهیم با سلاح فرهنگ به جنگ ارتجاع برویم. این‌ها، چکیده‌ بخشی از گفتمانیست که در فضای مجازی میان برخی از فعالان زنان مطرح است. فعالانی که صفحات مجازی پربازدید و بسیار پرطرفداری در اینستاگرم، توییتر و … دارند، ویدئوهای لایوی که می‌گذارند همیشه مخاطبان پروپاقرصی دارد که شنونده حرف‌ها و توصیه‌های ایشان هستند و فعالانه در بحث‌ها مشارکت می‌کنند. آنها اغلب در IGTV (تلویزیون اینستاگرم) کانال دارند و تلاش می‌کنند از تمام ظرفیت‌های مجازی برای انتقال پیام خود و جذب مخاطب بهره گیرند. در این یادداشت، ما از عنوان «فمینیست اینستاگرمی» برای نامیدن این گروه بهره می‌گیریم (به سبب اینکه فعالیت اینستاگرمی آ‌نها مشهودتر است).

ایرانی‌ای که پاریسی شده به تأکید می‌گوید: مهاجر نیستم – تبعیدی هستم

دالیا سوفر – ترجمه: ناصر مهاجر- تبعید و مهاجرت، واژگانی که بیشتر وقت‌ها جای هم به کار گرفته می‌شوند، از یک جنبه‌‌‌ی کلیدی، ناهمسانند. تبعید، که با گریزناپذیری همراه است و نه با گزینش، از عاملیتی که در ذاتِ مهاجرت نهفته است، بری‌ست. تبعیدی‌ای که از دیار خود رانده شده، در پی ناپدیدشدنش، می‌بایست راه خود را بیاید.

نگار جوادی نویسنده‌ی ایرانی که در پی انقلاب ۱۳۵۷ از سرزمینش گریخت و در پاریس سکونت گزید، در رمان شایان توجه‌اش، دز‌اورینتال،[۱] گم‌گشتگی یک تبعیدی و تلاشِ وی را برای بازسازی خویش از رهگذر داستان‌‌های خانوادگی، به زیبایی ترسیم می‌نماید. کتاب او چهار نسل از صدر‌ها را در برمی‌گیرد؛ از جد‌ آن‌ها منتظم‌الملک که خانِ زمین‌داری در مازندران بود، تا دخترش نور، تا شش پسرِ نور و از آن میان داریوش، پدر کیمیا، راوی داستان.

دردسر جدید «جانسون» به‌دلیل توهین اخیر وی به زنان محجبه

مهر- یک منبع آگاه در حزب محافظه کار انگلیس اعلام کرد که وی احتمالاً به دلیل اظهارات توهین آمیز درباره برخی زنان مورد تحقیق و تفحص قرار خواهد گرفت. در پی افزایش انتقادها از «بوریس جانسون» وزیر خارجه پیشین انگلیس به دلیل اظهارات توهین آمیز وی درباره زنان برقع پوش، یک منبع آگاه در حزب محافظه کار انگلیس موسوم به «توری» امروز اعلام کرد که وی احتمالاً مورد تحقیق و تفحص قرار خواهد گرفت. این منبع آگاه به روزنامه مذکور گفت: رفتار وی احتمالاً ناقض قواعد رفتاری حزب شمرده شده و مورد بررسی قرار می گیرد. تصمیم نهایی درباره «بوریس جانسون» تا ساعاتی دیگر اتخاذ خواهد شد.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز چندی پیش خواستار معذرت خواهی وی در این رابطه شده بود.

رسوایی دانشگاه ژاپنی در پی دستکاری نمرات برای جلوگیری از ورود دانشجویان دختر

فارس- یک دانشگاه پزشکی در ژاپن با کسر نمره قبولی زنان شرکت‌کننده در امتحان ورودی و اضافه کردن به نمره شرکت‌کنندگان مرد، تعداد ورودی زنان را برای حداقل دوازده سال گذشته کاهش داده است. دانشگاه پزشکی توکیو به دلیل تغییر نظام‌مند نمرات امتحانی شرکت‌کنندگان زن و مرد با هدف محدود کردن تعداد دانشجویان زن، مجبور به عذرخواهی شد.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، دانشگاه پزشکی توکیو تمام نتایج امتحانی را از سال ۲۰۰۶ و یا شاید پیش از آن دستکاری می‌کرده تا تعداد قبولی زنان کاهش یافته و تعداد مردان پذیرفته شده افزایش یابد.

میلیونر الجزایری جریمه زنان را به دلیل پوشیدن برقع یا بی‌حجابی می‌پردازد

یک تاجر میلیونر الجزایری می‌گوید می‌خواهد به کپنهاگ برود و جریمه زنانی که از سوی دولت این کشور به دلیل برقع پوشی جریمه شده‌اند را بپردازد.

در پاسخ، حزب پوپولیستی مردم سالاری دانمارک تهدید کرده است کسانی که این قانون را زیر پا بگذارند، به زندان می‌اندازند.

رشید نکاز فعال سیاسی و بازرگان الجزایری در گفتگو با یورونیوز می‌گوید: «من متاسفم که دانمارک که نمونه‌ای از آزادی بوده خود را به این تله انداخته و رفتاری مانند دولت‌های بلژیک و فرانسه از خود بروز می‌دهد.»

ترامپیسم، نولیبرالیسم و فمینیسم شرکتی- ترامپیسم، نولیبرالیسم و فمینیسم شرکتی سم میلر[۱] • برگردان شمیم شرافت •

ترامپیسم و فمینیسم شرکتی را می‌توان دو روی یک سکه دانست. بر همه‌ی ما آشکار است که دانلد ترامپ زن‌ستیز است. با این‌همه این پایان ماجرا نیست. ترامپ به شیوه‌ای حساب شده از زنان برای تبلیغ امپراطوری تجاری و تصویر سیاسی‌اش بهره می‌گیرد.

این کار بخشی از فرآیندی گسترده‌تر است که در آن سرمایه‌داران از «مضمون»[۲] زنانگی به عنوان ملاطی ایدئولوژیک بهره می‌برند: زنان فعال در عرصه‌های تجارت و سیاست برای بالا کشیدن خویش باید با حفظ ظاهر لطیف و سرشار از عطوفت‌شان، از درون سخت، سنگدل و بی‌رحم باشند. شیوه‌ی ارتباط دانلد ترامپ با زنان در کار و زندگی شخصی‌اش نمونه‌ای کوچک از روندهایی فراگیرتر است. ایوانکا، دختر ترامپ، و هیلاری کلینتون، رقیب سیاسی ترامپ (و دوست پیشینش)، نیز هر دو نماینده‌ی گونه‌ای یکسان از فمینیسم شرکتی هستند.

پیشنهاد نماینده مجلس: ورزشگاه را خانوادگی کنید

رادیو زمانه- هفته گذشته خبر استعمال مواد مخدر در ورزشگاه آزادی پرجنجال شد و حالا طیبه سیاووشی، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید راه‌حل درست شدن فضای ورزشگاه‌ها رفتن به سمت ورود خانواده‌هاست.

طیبه سیاوشی به خبرآنلاین گفته: «الان وقت دعوا بر سر ورود بانوان نیست. زمان این است که با گفت و گو این مسئله را حل کنیم. واقعاً وزارت ورزش و وزارت کشور خیلی نگاه مثبتی به ورود بانوان به ورزشگاه ها دارند. معاونت بانوان وزارت ورزش تمام تلاشش در این زمینه را انجام داده و وزارت کشور هم در جام جهانی نشان داد برای ورود خانواده‌ها به ورزشگاه چقدر تلاش می‌کند.»

دستورالعملی برای حضور دائمی خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها صادر نشده است

عضو کمیسیون فرهنگی می‌گوید دستورالعملی برای حضور دائمی خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها صادر نشده است؛ اگرچه این کار نیاز به دستور خاصی ندارد و همراهی وزارتخانه‌های کشور و ورزش کفایت می‌کند.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها، گفت: دستور و موافقت مسئولان مربوطه برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها، صرفا در زمان بازی‌های جام جهانی صادر شده بود که در پی آن خانواده‌ها توانستند چند نوبت در ورزشگاه‌ها حضور یابند اما برای دائمی شدن این حضور هنوز دستورالعملی صادر نشده است.

تیم رفتینگ قایقرانی دختران زیر ۱۹ سال ایران سوم جهان شد

ایرنا- تیم رفتینگ قایقرانی دختران زیر ۱۹ سال ایران که در مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا شرکت کرده است، موفق به کسب مقام سوم این رقابت ها شد. ایران با ۳ تیم زیر ۲۳ سال مردان و زنان و تیم زیر ۱۹ سال دختران در مسابقات قهرمانی رفتینگ جهان که به میزبانی ایتالیا برگزار شد،شرکت کرد.  این مسابقات در مواد ماراتن، اسلالوم و RX برگزار شد. در نهایت تیم زیر ۱۹ سال دختران در ماده RX مدال نقره بدست آورده و در مجموع عنوان سومی جهان را کسب کردند.

الهه به جای کیمیا پرچمدار ورزشکاران ایران شد

همشهری آنلاین:الهه احمدی، قهرمان تیراندازی بانوان به عنوان پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ معرفی شد.

به گزارش “ورزش سه”، در حالی که همه منتظر بودند کیمیا علیزاده به عنوان اولین پرچمدار ایران زن ایران در بازی‌های آسیایی جلوی تمامی ورزشکاران در رژه روز افتتاحیه در جاکارتا حرکت کند، مصدومیت شدید او باعث شد تا رویای پرچمداری برایش به پایان برسد.

پرچم دادن دست دخترها معنی‌اش حمایت از ورزش زنان نیست

تنها با انتخاب یک ورزشکار زن به عنوان پرچمدار نمی‌توان به ورزش بانوان بها داد.حمایت وقتی معنا پیدا می‌کند که یک نفر پیگیر مسئله عدم ورود لیلا رجبی به مجموعه آفتاب شود،یا مسئله عدم دعوت از فرشته کریمی به مراسم بهترین‌های لیگ را دنبال کند.

فاطمه پاقلعه‌نژاد- حال و روز این روزهای ورزش زنان ایران خوش نیست. این را تنها با نگاهی به تیتر خبرهای این روزها می توان دریافت. نیازی نیست حتما پیگیر ورزش زنان باشی، این روزها خبرهای این حوزه آنقدر باورنکردنی هستند که خیلی زود به پربازدیدهای شبکه های مجازی تبدیل می شوند. از راه ندادن قهرمانان ملی به بهانه ایراد در پوشش‌شان به استودیوی رادیویی تا کم شدن سهمیه زنان جودوکار برای اضافه شدن به سهمیه مردان؛ از راه ندادن لیلا رجبی به مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تا حذف سریعترین دختر ایران از لیست اعزام به بازی های آسیایی.

ورزشکاران زن: قربانیان گرانی ارز و نگاه حذفی

زنان ورزشکار نه تنها با اعمال فشار برای رعایت حجاب مورد نظر ایران، ممکن است از حضور در برخی از رشته‌های ورزشی کاملا محروم شوند، بلکه حتی در رسانه‌ ملی ایران حذف شده‌اند. نه تنها مسابقاتشان پخش نمی‌شود که حتی حضورشان با گرمکن ورزشی در رادیو هم تحمل نمی‌شود و حتی از سازمان صدا و سیما هم با ادعای پوشش نامناسب اخراج می‌شوند…!

گپی با قاضی زن ایرانی در مسابقات کشتی مردان!

شهروند| اخذ درجه بین‌المللی داوری کشتی توسط ۴ زن ایرانی برای نخستین بار؛ اتفاق ویژه‌ای در تاریخ این رشته به حساب می‌آید. این داوران زن بعد از قضاوت در مسابقات قهرمانی نونهالان اروپا، اواخر هفته گذشته در کرج رقابت‌های نونهالان قهرمانی آسیا را در بخش پسران و در رشته‌های آزاد و فرنگی قضاوت کردند. به همین بهانه با مریم ارم‌آبادی، یکی از همین داوران که سرپرستی داوری زنان را در فدراسیون کشتی برعهده دارد، همکلام شدیم. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با مریم ارم‌آبادی را می‌خوانید:

از اتفاقات امیدوار‌کننده اخیر برایمان بگویید که درنهایت منجر به اخذ درجه بین‌المللی توسط ۴ داور زن ایرانی شد؟

اتفاق عجیب برای قهرمان سابق دوومیدانی ایران

قهرمان سابق دوومیدانی زنان ایران از یک اتفاق عجیب و راه داده نشدن به مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب گلایه کرد.

به گزارش افکارنیوز، لیلا رجبی که با وجود اصلیت بلاروسی با پیراهن ایران در ۲ دوره المپیک حاضر شد و مدال نقره دوره قبلیبازی های آسیایی در سال ۲۰۱۴ را نیز در رشته پرتاب وزنه کسب کرد، از یک اتفاق عجیب نوشته است.

این ملی پوش سابق دوومیدانی که بعد از المپیک ۲۰۱۶ به خاطر برخی رفتار دیگر حاضر نشد به کارش در تیم ملی ادامه دهد، با گلایه از برخورد مسئولان از راه داده نشدن به مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب خبر داده است. تمرینات دوومیدانی کاران معمولا در این مجموعه که در شرق تهران واقع شده، برگزار می شود.

حراست رادیو ورزش دو خواهر ووشوکار تیم ملی را به خاطر «عدم رعایت پوشش» به استودیو راه نداد

شهربانو منصوریان، کاپیتان تیم ملی ووشوی زنان ایران و الهه منصوریان، خواهر او و دیگر قهرمان ووشوی زنان ایران به خاطر «عدم رعایت پوشش» از یک استودیوی رادیو صداوسیمای ایران اخراج شدند.

شهربانو منصوریان در یک پیام اینستاگرامی یکشنبه ۱۴ مرداد نوشت: «انتشار این ویدیو صرفا بخاطر بی احترامی شب گذشته یکی از مسئولان حراست سازمان صداسیما است که حتی اجازه نداد ما در اتاق انتظار مهمانان بمانیم… و عوامل رادیو ورزش هر چه تلاش کردند که ما در برنامه حضور داشته باشیم نشد که نشد».

او در ویدئویی که همراه این پیام منتشر شده، توضیح می‌دهد که حراست رادیو از ورود او و الهه منصوریان، در حالی که لباس ورزشی پوشیده بر تن داشتند، به استودیوی رادیو ورزش جلوگیری کرد. او می‌گوید که هر دو پوشش کامل داشته‌اند.

ماچولند  ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی