امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

گزارشی از شکنجه و ضرب و جرح “اسماعیل بخشی” در طول مدت بازداشت

اسماعیل بخشی، یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه است که طی اعتراضات کارگری در روز یک‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه در شهر شوش به همراه چند تن دیگر بازداشت و روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد…به اسماعیل بخشی در زندان داروهای توهم زا خورانده اند. شکنجه‌اش کرده‌اند از جمله به بیضه‌هایش با باتوم ضربه زده‌اند و در نتیجه شکنجه چند بار بیهوش شده است. اسماعیل بخشی پس از آزادی از کار اخراج شده است، حساب‌های بانکیش مسدود شده‌اند

 

 

***

 

 

اسماعیل بخشی، یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه است که طی اعتراضات کارگری در روز یک‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه در شهر شوش به همراه چند تن دیگر بازداشت و روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این فعال کارگری در طول مدت بازداشت به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته و شکنجه شده‌است.

شاهد علوی روزنامه‌نگار مقیم آمریکا در همین خصوص گفتگویی با یکی از بستگان آقای بخشی انجام داده که در آن گفته‌شده وضعیت فعلی او به قدری وخیم است که به سختی راه می‌رود و در محدودیت‌هایی قرار گرفته که موجب غیبت ناخواسته‌اش در عرصه عمومی شده است.

این فرد در گفتگویش به شاهد علوی می‌گوید: “به اسماعیل بخشی در زندان داروهای توهم زا داده‌اند. شکنجه‌اش کرده‌اند از جمله به بیضه‌هایش با باتوم ضربه زده‌اند و در نتیجه شکنجه چند بار بیهوش شده است. اسماعیل بخشی پس از آزادی از کار اخراج شده است، حساب‌های بانکیش مسدود شده‌اند.”

یکی از بستگان اسماعیل بخشی که خواست نامش فاش نشود، در این گفتگوی تلفنی گفته‌است: «شرایطی برای ایشان پیش آمده که امکان ارتباط و مصاحبه نیست. ایشان حصر خانگی نیست. ایشان تهدید شده‌اند و در واقع از او تعهد گرفته‌اند که هیچ عکس و فیلمی از او نباید منتشر شود».

پخش‌کننده صوت

۰۰:۰۰
۰۰:۰۰

وی افزود: «با اسماعیل بخشی در این مدت ۲۵ روز بازداشت طوری رفتار کرده‌اند که اصلا غیرقابل وصف است. بدترین نوع رفتار با ایشان شده، شدیدترین نوع شکنجه به او اعمال شده، موقع بازداشت او را به مدت ۲ ساعت مداوم مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند، طوری که از هوش رفته و بعد او را به پلیس امنیت انتقال داده‌اند و از آنجا به بازداشتگاه اطلاعات منتقل کرده‌اند و آنجا هم به شدیدترین شکل ممکن با کابل زده‌اند و شدت شکنجه به حدی بود که چند بار بیهوش شد».

وی در ادامه گفت: «به قسمت‌های حساس بدنش ضربه زدند. به بیضه‌هایش با باتوم ضربه زدند و آسیب دیده به نحوی که الان در راه رفتن دچار مشکل شده، احتمالا چند تا دنده‌هایش در حین بازجویی شکسته و او در راه رفتن و نشستن و خوابیدن مشکل دارد. آقای بخشی را چند بار تا سر حد مرگ کتک زدند، به نحوی که بی‌هوش می‌شد و چون درد می‌کشید به او داروهایی داده‌اند که داروهای اعصاب و روان بوده و هنوز هم اثرات آن داروها روی او هست. آن داروها باعث توهم روی او میشده و بعد از دو هفته که از آزادی او گذشته هنوز اثرات توهم در او هست. تب و لرز دارد و گاهی هنوز فکر می‌کند که همچنان در بازداشت است».

این فرد می گوید که “اطلاعی ندارد که چه نوع دارویی به او داده شده اما تاکید می‌کند که داروها به نام مسکن به او خورانده می‌شده که داروهای اعصاب و روان بوده است.”

وی می‌افزاید: «آقای بخشی و خانواده‌اش تهدید شده‌اند و حق هیچ گونه تماسی با کسی ندارد. بعد از بازداشت هم خانواده‌اش و هم خودش تهدید شدند که حق ارتباط گرفتن با کسی ندارند و بعد از آزادی آقای بخشی، هیچ کدام از فعالان حقوق بشر و کارگری و فعالان سیاسی با او ملاقات نداشته‌اند».

این منبع در خصوص وضعیت شغلی حال حاضر اسماعیل بخشی گفت: «او از کار اخراج شده، حساب‌های بانکی‌اش مسدود شده و محدودیت مالی شدیدی دارد و به همین دلیل هم امکان مراجعه به پزشک ندارد و من از همه فعالان حقوق کارگری، از همه فعالان حقوق بشر از کارگران هفت تپه از همه مردم تقاضا دارم او را تنها نگذارند».

سپیده قلیان، فعال مدنی و خبرنگار، یکی دیگر از بازداشت شدگان مرتبط با تجمعات کارگری است که در طول مدت بازداشتش مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌بود.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیش‌تر در گزارشی به وضعیت وخیم سپیده قلیان، فعال مدنی که در اعتراضات موسوم به هفت‌تپه در اهواز بازداشت‌شده‌ و در انفرادی و تحت بازجویی‌های مکرر به‌سر می‌برد، اشاره کرده‌بود. این فعال مدنی اهل اهواز ظهر روز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده‌است.

علی نجاتی یکی دیگر از بازداشتیان کارگری، رییس سابق و اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه روز پنج‌شنبه ۸ آذر از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده و کماکان در بازداشت بسر می‌برد. او در طول دوران بازجویی در روز پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷، به علت مشکلات شدید قلبی به بیماستان بقایی اهواز منتقل شد و وضعیتش وخیم گزارش شده‌است. گفته شده وی به علت ابتلا به عارضه شدید قلبی پیش از بازداشت تحت مراقبت‌های درمانی قرار داشته است.

شب دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۵ کارگر نیشکر هفت تپه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

روز پنج شنبه اول آذر نیز محمد خنیفر، مسلم آرمند و حسن فاضلی به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

گفته می شود، آزادی کارگران بازداشتی با قید وثیقه و به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی بوده و برای تمامی آنان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

کارگران نیشکر هفته از روز ۱۴ آبان ۱۳۹۷ با راهپیمایی های پیاپی در سطح شهر و تجمع در مقابل فرمانداری شوش، خواستار واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه خود شده بودند.

کارگران معترض تاکید داشتند که تنها دو راه برای حل این بحران پیش رو است: “نخست اینکه هفت تپه باید به شیوه خودگردانی کارگری اداره شود، یا اگر دولت آن‌را اداره کند باید همه امور زیر نظر شورای کارگری باشد”.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان امسال، پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شد.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

سوم دی ۹۷

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی