امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

۴۵ درصد از تالاب بندر انزلی خشک شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه حال محیط زیست کشور خوب نیست، اظهار کرد: استان های شمالی به ویژه گیلان و مازندران و گلستان مشکلات زیست محیطی ویژه ای دارند که بخشی از آن به عملکرد ضعیف اجرایی و بخشی دیگر به کوتاهی مراکز آموزشی در انجام رسالت فرهنگ سازی محیط زیستی برمی گردد. وی خشکسالی در جنوب و ریزگردها در غرب و بیماری جنگل های زاگرس و پسماند استان های شمالی را از جمله مشکلات زیست محیطی کشور دانست …/

*****

بنا به گزارش ایسنا قربانعلی محمدپور با بیان اینکه حال محیط زیست کشور خوب نیست، اظهار کرد: استان های شمالی به ویژه گیلان و مازندران و گلستان مشکلات زیست محیطی ویژه ای دارند که بخشی از آن به عملکرد ضعیف اجرایی و بخشی دیگر به کوتاهی مراکز آموزشی در انجام رسالت فرهنگ سازی محیط زیستی برمی گردد. وی خشکسالی در جنوب و ریزگردها در غرب و بیماری جنگل های زاگرس و پسماند استان های شمالی را از جمله مشکلات زیست محیطی کشور دانست و تصریح کرد: روزانه بیش از دو هزار تن زباله در گیلان تولید می شود که این میزان از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه به حدود سه هزار تن در روز می رسد.

مرگ بی‌صدا: تالاب‌های ایران در حال خشک شدن

ایران ۲ هزار و ۸۰۰ تالاب دارد، یا دست کم این تعداد تالاب داشت. بسیاری از این تالاب‌ها نه تنها زیستگاه‌های حیوانات بلکه مناطقی حیاتی برای زندگی انسان‌هایی هستند که از این منابع برای چرای دام، کشاورزی یا صیادی استفاده می‌کنند.

در ایران بیست و چهار تالاب، به عنوان مناطق حفاظت شده بین‌المللی شناخته شده اند که تقریبا نیمی از آنها در حال خشک شدن هستند.

تقریبا نیمی از تالاب بندر انزلی خشک شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گیلان، یکی از تهدیدات زیست محیطی تالاب انزلی را کاهش تراز آبی دریای خزر دانست و یادآور شد: تالاب انزلی در گذشته ۱۱ متر عمق داشت، اما امروز حدود ۴۵ درصد تالاب خشک شده است.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه حال محیط زیست کشور خوب نیست، اظهار کرد: استان های شمالی به ویژه گیلان و مازندران و گلستان مشکلات زیست محیطی ویژه ای دارند که بخشی از آن به عملکرد ضعیف اجرایی و بخشی دیگر به کوتاهی مراکز آموزشی در انجام رسالت فرهنگ سازی محیط زیستی برمی گردد.

وی خشکسالی در جنوب و ریزگردها در غرب و بیماری جنگل های زاگرس و پسماند استان های شمالی را از جمله مشکلات زیست محیطی کشور دانست و تصریح کرد: روزانه بیش از دو هزار تن زباله در گیلان تولید می شود که این میزان از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه به حدود سه هزار تن در روز می رسد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گیلان سرانه تولید زباله در استان های شمالی را به مراتب بیشتر دانست و یادآور شد: دولت در قالب طرح های سالم سازی سواحل شرایطی را فراهم می کند تا گردشگران در ایام تعطیلات از طبیعت خدادادی بهره مند شوند، اما تولید پسماند در جنگل و جلگه افزایش پیدا می کند.

محمدپور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ مرکز دفن زباله در استان داریم که دچار بدترین وضعیت زیست محیطی هستند، گفت: ارتفاع زباله در مرکز سراوان به ۹۲ متر رسیده که ناشی از سه دهه دفن زباله در این مرکز است و در هر ثانیه پنج لیتر شیرابه تولید می کند؛ البته در روزهای بارانی حجم تولید شیرابه به ۱۵ لیتر در هر ثانیه می رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: پس آب های خانگی، صنعتی و بیمارستانی مرکز سراوان اثرات مخرب زیست محیطی بر دو رودخانه شهر رشت گذاشته که در نهایت به تالاب و سپس دریای خزر ختم می شود. مشکلات زیست محیطی ناشی از پسماند و پس آب صیادان را از آستارا تا گرگان نیز دچار مشکل کرده است.

وی یکی از تهدیدات زیست محیطی تالاب انزلی را کاهش تراز آبی دریای خزر دانست و یادآور شد: تالاب انزلی در گذشته ۱۱ متر عمق داشت، اما امروز در برخی از نقاط حوزه های جنوبی تالاب عمق ۳۰ سانتی متری را تجربه می کند و می توان گفت حدود ۴۵ درصد تالاب خشک شده است.

وی با اشاره به ورود سالانه ۶۰۰ هزار تن رسوب به تالاب انزلی، تصریح کرد این رسوبات عمق تالاب را نیم سانت کاهش داده است که باید ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از ورود رسوبات نیز دیده شود.

۲۳ اسفند ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی