امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

میلیون ها انسان از راه کولبری ارتزاق می کنند

نماینده سردشت و پیرانشهر: «معابر را بسته‌اند و این همه فشار بروی مرزنشینان در شرایط فعلی درست نیست و عین بمب ساعتی است که هر لحظه امکان انفجار دارد». کولبری، در شهرهای مرزی کردستان، پدیده‌یی جدید نیست. پیش از این موردهای پرشماری از شغل فاجعه‌آمیز کولبری گزارش شده است، دولت و مجلس هم دراین‌باره واکنش‌هایی از خود نشان دادند، اما باید یادآور شد که کولبری، صرف‌نظر از خطرهای جانی‌ای که برای کولبران محروم به‌همراه دارد، کاری بی‌نهایت دشوار و طاقت‌فرسا و در حد “اعمال شاقه” است…/

*****

نماینده ی پیرانشهر و سردشت در مجلس گفت: در حال حاضر ۷ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر موضوع کولبری هستند. وی در مورد شرایط معابر کولبری در مناطق مرزی گفت: تا زمانی که ریل گذاری و سازوکارهای کارت الکترونیک مرزی کامل نشود و تمام مجموعه یکپارچه نشود، بهتر است تمامی معابر کولبری در ۴ استان کشور به روش قبل بازگردانده شده و بازگشایی شوند.

رسول خضری در گفت‌وگو با عصر ایران ادامه داد: عمدتا بارهایی که کولبران می آورند برای خرده فروشی در شهرهای مرزی است و بالای ۷۰ الی ٨۰ هزار نفر در سردشت و پیرانشهر از این طریق ارتزاق می کنند.
عضوکمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بارهایی که به شهرهای مرزی می‌آیند در بازارچه‌های مرزی به مردم ارائه می شوند و از شهرهای دیگر توریسم و مسافر برای خرید به شهرهای مرزی می آیند و به نوعی رونق اقتصادی ایجاد می شود که الان همه اینها به نوعی تعطیل شده است .
خضری بیان کرد: پیرانشهر و سردشت حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار کولبر به صورت مستقیم دارد، بسته شدن این معابر نه تنها بر زندگی این کولیران تاثیر داشته بلکه بر زندگی ۷۰ الی ٨۰ هزار نفر ازکسبه و بازاریان دو شهرستان سردشت و پیرانشهر تاثیر داشته است. معبر کولبری تمرچین پیرانشهر و اشکان سردشت می توانست بحث اشتغال زایی و تامین معیشت ۷۰ الی ٨۰ درصد مردم این دو شهرستان را تامین کند که عملا این ظرفیت الان با بی تدبیری ازبین رفته است.
وی اضافه کرد: سازوکارهای کارت الکترونیک مرز نشینی مبهم است و هنوز اجرایی نشده است، کارت الکترونیک مرز که آقایان می گویند برای یک نفر ۷۰۰هزار تومان و برای چهارنفر از یک خانوار تا دومیلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه شارژ می شود تا این لحظه برای هر خانوار ۴ نفری در ماه ۵۰ هزار تومان هم درآمد نداشته است.
این عضوکمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: قرار بود کارت الکترونیک ازطریق گمرکات رسمی ارائه شود و به ازای هر مرزنشین تا شعاع ۲۰ کیلومتر ۷۰۰ هزار تومان باشد، ولی چون سازوکارهای آن فراهم نشده است پس اجرایی نشد و این کارت ها عملا بروی دست مردم باد کرده است، این یعنی اهدافی که دولت در این بخش تبیین و مشخص کرده بود اصلا محقق نشده است.
نماینده پیرانشهرو سردشت تاکید کرد: بهترین کار در شرایط فعلی این است که معابر کولبری را باز کنیم چراکه با باز شدن این معابر هم می توانیم تحریم ها را دور بزنیم و هم معیشت، اقتصاد و اشتغال جوانان را در مرزها رونق دهیم، بهتر است دولت معابر کولبری را به روند چندسال قبل برگرداند تا سازوکار و زیرساخت های کارت الکترونیک مرزنشینی فراهم شود و بعد کم کم اینها را به این سمت شیفت دهند.
خضری بابیان اینکه دولت به صورت چکشی اقدام به بستن معابر کولبری کرد، گفت: در حال حاضر معیشت مرزنشیان دچار مشکل جدی شده است، از آن طرف کارت های الکترونیک مرز فعال نیست و از آن طرف معابر را بسته‌اند و این همه فشار بروی مرزنشینان در شرایط فعلی درست نیست و عین بمب ساعتی است که هر لحظه امکان انفجار دارد.
وی خاطر نشان کرد: الان مردم مرزنشین نه تنها تحریم خارجی را تحمل می کنند بلکه تحریم داخلی را نیز که انسداد معابر کولبری است، تحمل می کنند و این از توان مرزنشینان خارج است، دولت باید حداقل تحریم داخلی را از روی دوش مرزنشینان بردارد و بازگشایی معابر کولبری امید تازه ای به مردم مرز نشین در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان بدهد.

۱ تیر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی