امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

محمود بهشتی لنگرودی، معلمی توانا و صادق در زندان

«محمود بهشتی لنگرودی» از اعضای ارشد «کانون صنفی معلمان ایران» است که به‌دلیل پی‌گیری مسایل صنفی، دوران حبس خود را در زندان «اوین» سپری می‌کند. او علت اعتصاب‌ غذاهای خود را اعتراض به عدم اجرای اصل ۱۶۸ قانون اساسی و عدم رعایت حقوق زندانیان سیاسی عنوان کرده بود. در دوره زندان، با خودداری از پوشیدن لباس زندان و زدن دست‌بند، حتی به قیمت از دست دادن حق ملاقات با خانواده و حق مراجعه به پزشک، حقوق از دست رفته زندانیان سیاسی را یادآوری و رسانه‌ای می‎کرد…/

*****

«محمود بهشتی لنگرودی» از اعضای ارشد «کانون صنفی معلمان ایران» است که به‌دلیل پی‌گیری مسایل صنفی، دوران حبس خود را در زندان «اوین» سپری می‌کند.

او متولد سال ۱۳۳۹ در شهر لنگرود است. پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ و آغاز جنگ هشت ساله با عراق، دو سال خدمت سربازی خود را در خط مقدم جبهه‌ ‌گذراند.

این عضو ارشد کانون صنفی معلمان ایران در سال ۱۳۶۲ با «آدینه مرادعلی بیگی» ازدواج کرد. آن‌ها دو فرزند به نام‌های «ابوذر» و «سارا» دارند. ابوذر بهشتی می‌گوید: «خاطرات خانواده ما بخشی از تاریخ شفاهی حرکت‌ صنفی معلمان ایران است.»

بهشتی لنگرودی ابتدا به عنوان مربی تربیتی در مدارس مناطق ۲ و ۱۲ تهران فعالیت می‌کرد و پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته ادبیات عرب، به‌صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش مشغول شد. او بعد از هفت سال حق‌التدریسی، به استخدام رسمی درآمد.

محمود بهشتی در سال ۱۳۷۶به دلیل تشویق همکاران خود به رای دادن به سید محمد خاتمی، توسط مدیر مدرسه اخراج ‌شد. اما در نیمه دوم دهه ۷۰ شمسی، با شکل گیری کانون‎های صنفی معلمان، فعالیت خود را برای پی‎گیری مطالبات صنفی معلمان آغاز کرد. فعالیت‌های صنفی او از همان ابتدا با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شدند و او بارها احضار و تهدید‌ شده بود.

این دبیر آموزش و پرورش اولین بار در سال ۱۳۸۳ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او ۳۱ روز را در سلول‌ انفرادی تحت بازجویی گذراند و سرانجام با قید وثیقه آزادش کردند. با تشکیل دادگاه و شنیدن دفاعیات وی از سوی قاضی، از اتهامات وارده تبرئه و دستور مختومه شدن پرونده صادر شد.

با روی کار آمدن دولت «محمود احمدی نژاد» و بالا گرفتن اختلاف دولت وقت و مجلس شورای اسلامی برای استرداد «لایحه مدیریت خدمات کشوری» توسط دولت، اعتراضات گسترده صنفی در ایران شکل گرفت.

اگر لایحه مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۳۸۵ توسط مجلس تصویب و اجرایی می‌شد، حقوق کارکنان دولت بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یافت. در این لایحه که توسط دولت هشتم به مجلس ارایه شد، قرار بود دریافتی‌های بالا ثابت بمانند و حقوق کسانی که دریافتی کمی داشتند، افزایش یابد. اما در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۸۵ ، «موسی‌الرضا ثروتی»، عضو کمیسیون مشترک بررسی لایحه مدیریت خدمات کشوری در آن زمان، خبر داد: «رییس جمهوری قصد دارد در نامه‌ای به شورای نگهبان، اعلام کند دولت بار مالی لایحه جامع مدیریت خدمات کشوری را تامین نمی‌کند.»

به دنبال این اتفاق، کانون صنفی معلمان ایران با انتشار فراخوانی از معلمان، درخواست کرد تا تجمعی را در مقابل مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفندماه تشکیل دهند. درجریان برگزاری این تجمع، از همه حاضرین دعوت شد تا دوباره در تاریخ ۱۳ اسفندماه مقابل مجلس حضور یابند. به دنبال این دعوت عمومی، روز ۱۳ اسفندماه ۱۳۸۵ هزاران تن از فرهنگیان ایران در مقابل مجلس حضور یافتند و به عدم تصویب و اجرای لایحه جامع مدیریت خدمات کشوری اعتراض کردند.

پس از این تجمع، ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ محمود بهشتی لنگرودی به همراه تعدادی دیگر از فعالان کانون صنفی معلمان تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. در جریان این تحصن سراسری، محمود بهشتی به عنوان سخن‌گوی «کانون صنفی فرهنگیان کشور» به خبرگزاری «ایسنا» گفته بود:«تصویب لایحه نظام هماهنگ پرداخت‌ها بیش از پنج سال به درازا کشیده شده و طولانی شدن آن، مشکل درآمد بسیار پایین معلمان را حل نشده باقی گذاشته است.»

او نوروز ۱۳۸۶ را در سلول انفرادی سپری کرد و در نیمه دوم فروردین ماه ۱۳۸۶ با قید وثیقه آزاد شد. این عضو کانون صنفی معلمان ایران در دادگاهی به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، به چهار سال حبس محکوم شد که این مجازات به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمد.

در اردیبهشت ۱۳۸۹ ، به دنبال بازداشت فعالان کانون صنفی معلمان و در دفاع از حقوق صنفی آن‎ها، محمود بهشتی برای سومین بار اقدام به اعتصاب غذا در منزل شخصی‌ خود کرد اما ماموران وی را در همان جا دستگیر کردند. او دو ماه را در بازداشت گذراند و در مدت بازداشت خود نیز اقدام به اعتصاب غذا کرد. سرانجام تا برگزاری دادگاه، با قید وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

سخن‎گوی سابق کانون صنفی معلمان خرداد ۱۳۹۲ سرانجام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و در دادگاهی پنج دقیقه‌ای و بدون حضور وکیل با حکم پنج سال حبس تعزیری مواجه شد.
«محمد حبیبی»، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران درباره دادگاه وی گفته بود: «در جلسه محاکمه فقط پنج دقیقه فرصت دفاع به ایشان داده بودند و با وجود اعتراضات ایشان، در طول این سال‎ها هیچ تغییری در این حکم ناعادلانه ایجاد نشده است.»
حکم دادگاه بهشتی لنگرودی در خرداد ۱۳۹۲اعلام شد.

او همان زمان در صفحه شخصی فیس‎بوک خود اعلام کرد:«آقای صلواتی حکمم را به من ابلاغ کرد. چهارسال زندان به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، یک سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام. با احتساب چهار سال حبس تعلیقی [در حکم قبلی]، جمعا می‏شود ۹ سال زندان. به همین راحتی.»

نماینده دادستان در جریان برگزاری دادگاه وی تلاش بسیاری کرد تا اتهامات منتسب به وی را به وقایع پس از انتخابات بحث بر‌انگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ارتباط دهد ولی متن لایحه دفاعیه بهشتی لنگرودی که دفاع از خود و فعالیت‌های قانونی صنفی او است، مانع تاثیر سخنان نماینده دادستان بر حکم دادگاه شد.

روایت‌های محمود بهشتی لنگرودی از جلسات بازجویی‌اش، از آذرماه ۱۳۸۹ تا فروردین ۱۳۹۰ با عنوان «ب مثل بازجویی» در وبلاگ شخصی او منتشر شده‌اند.

۱۵ شهریور ۱۳۹۴، نیروهای امنیتی برای چهارمین بار با یورش به منزل خانواده بهشتی، او را به اتهام فعالیت صنفی و حضور در تجمعات بازداشت کردند. او از ابتدای بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زد. این فعال صنفی در فاصله شهریور‌ماه تا اسفند سال ۱۳۹۴ سه اعتصاب غذای هفت تا ۲۳ روزه داشت که هر بار منجر به آزادی موقت او شده بودند.

اعتراض او به عدم رعایت اصل ۱۶۸ «قانون اساسی» بود که در سال‌های پس از انقلاب هیچ گاه رعایت نشده است.
این اصل تاکید می‎کند: «رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند.»

محمود بهشتی لنگرودی علت اعتصاب‌ غذاهای خود را اعتراض به عدم اجرای اصل ۱۶۸ قانون اساسی و عدم رعایت حقوق زندانیان سیاسی عنوان کرده بود.

او در دوره زندان، با خودداری از پوشیدن لباس زندان و زدن دست‌بند، حتی به قیمت از دست دادن حق ملاقات با خانواده و حق مراجعه به پزشک، حقوق از دست رفته زندانیان سیاسی را یادآوری و رسانه‌ای می‎کرد.

روز سیزدهم دی‌ماه ۱۳۹۴، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه دادگاه تازه‌ای برای رسیدگی به اتهامات وی برگزار شد. قاضی مقیسه، محمود بهشتی لنگرودی را بار دیگر به تحمل پنج سال زندان محکوم کرد. این حکم جدید با احتساب دو حکم قبلی، مجموعا ۱۴ سال حبس را به این معلم عدالت‌خواه تحمیل ‌کرده است.

او پس از بازگشت به زندان، از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۵ دور جدیدی از اعتصاب غذا را آغاز کرد. بهشتی لنگرودی احکام صادره از دادگاه‌های انقلاب را غیرقانونی و غیرمنصفانه خواند و در نامه‌ آغاز اعتصاب غذا، خواسته خود را توقف اجرای حکم تا برگزاری دادگاه علنی با حضور هیات منصفه و با رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی اعلام کرد.

خانواده محمود بهشتی لنگرودی نیز هم‎زمان با آغاز هفته معلم، به حمایت از این معلم دربند، وارد یک اعتصاب غذای دو روزه شدند؛ اعتصاب غذایی که با همراهی بیش از ۳۵۰ معلم و فعال مدنی، تبدیل به یک کمپین اعتصاب غذای دسته جمعی درحمایت از محمود بهشتی لنگرودی شد.

حال جسمی او به دنبال دور جدید اعتصاب غذا که شامل یک دوره ۱۷ روزه اعتصاب تر و یک دوره شش روزه اعتصاب غذای خشک (بدون آب وغذا) بود، رو به وخامت گذاشت. انتقال او به بیمارستان منجر به آزادی وی در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ شد. در پی این اعتصاب غذای سخت، تحت انجام عمل جراحی پانکراس و خارج کردن کیسه صفرا قرار گرفت.

آزادی او البته طولی نکشید. ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، بار دیگر محمود بهشتی لنگرودی بازداشت و برای گذراندن حکمی که به آن معترض بود، به زندان اوین منتقل شد.

دو ماه پس از بازداشت و انتقال او به زندان برای تحمل حبس، روز هفتم آبان ۱۳۹۶ اولین اعضای «هیات‌منصفه جرایم سیاسی در ایران» سوگند خوردند.
به گفته غلامحسین اسماعیلی، رییس کل وقت دادگستری استان تهران، این افراد که اعضای جدید «هیات‌منصفه مطبوعات» هستند، با توجه به این که این دوره هیات‌منصفه اولین دوره پس از تصویب «قانون جرم سیاسی» در ایران است، همان اعضای هیات‌منصفه جرایم سیاسی نیز محسوب می‌شوند.

در تابستان ۱۳۹۷، بهشتی لنگرودی در اعتراض به برخورد‌ غیرقانونی و تبعیض آمیز مسوولان زندان و قوه قضاییه با زندانیان سیاسی و فعالان اجتماعی دست به یک اعتصاب غذای دو هفته‌ای زد. او که هم‌اکنون دوران حبس خود را در بند چهار زندان اوین می‌گذراند، به دلیل انتشار نامه‌های اعتراضی و حق‌طلبانه و اشعار عدالت‌خواهانه‌ای که به بیرون از زندان فرستاده، تحت فشار مقامات زندان و دادستانی قرار گرفته ‌است.

بهشتی لنگرودی در طی نزدیک به دو دهه فعالیت صنفی، نقش موثری در هیات مدیره کانون صنفی و جنبش صنفی معلمان داشته است و به عنوان دبیرکل، بازرس و سخن‎گوی این تشکل صنفی فعالیت کرده است. او در سال ۱۳۹۷ از سوی «کانون مدافعان حقوق بشر ایران» برنده جایزه حقوق بشر این کانون شد. تندیس منشور حقوق بشر را طی مراسمی در منزل وی، «محمد سیف زاده» و «عبدالفتاح سلطانی» به همسرش اهدا کردند.

دکتر محمدسیف‌زاده از مؤسسان کانون مدافعان حقوق بشر در زمان اهدای جایزه گفته بود:«جایزه امسال به پاس مبارزات مسالمت آمیز و آگاهانه معلمان و کارگران به تمام معلمان و به نمایندگی به محمود بهشتی لنگرودی تقدیم می‌شود.»

دکترعبدالفتاح سلطانی، از دیگر موسسان کانون مدافعان حقوق بشر پیرامون دلیل انتخاب محمودبهشتی لنگرودی برای دریافت این جایزه گفته بود:«در طول ایام زندان، هم من و هم جناب سیف زاده با معلمان مبارز زیادی مواجه بودیم و برای همه آن‎ها احترام قائلیم. قطعا همه آن‎ها در جنبش سرافراز ملت ایران نقش مهمی داشته و دارند. ولی در این مدت بیش از یک سالی که با آقای بهشتی هم بند و هم اتاق بودم، ویژگی‌های بسیار بارزی هم از نظر توانایی اندیشه و قدرت تحلیل و هم صداقت در مبارزات او دیدم. نه این که بقیه دوستان معلم زندانی نبودند بلکه ایشان سرآمد بودند.»

همسر وی خانم «آدینه مرادعلی بیگی» کارمند بازنشسته مخابرات است و در زندگی پر فراز و نشیب آقای بهشتی مهمترین حامی این معلم پیگیر حقوق صنفی معلمان ایران بوده است. در روزهای گذشته این فعال صنفی پس از ۱۸ ماه حبس برای اولین بار به مرخصی اعزام شده است.

جواد متولی – ایران وایر
۵ تیر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی