امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

موتورسواری زنان؛ یک بام و دو هوای ناجا

در قوانین ایران هیچ قانونی وجود ندارد که رانندگی وسایل نقلیه برای زنان را منع کند.  قانون صرفا شرایط فرد را برای راندن کامیون، اتوبوس، موتورسیکلت یا خودروی سواری ذکر کرده است و در هیچ کجای قانون بحث جنسیت راننده مطرح نیست. زنی از اصفهان خواستار گواهینامه رانندگی موتورسیکلت بوده، از پلیس ناجا به خاطر امتناع از این کار شکایت کرده است

 

 

***

 

 

در هیچ کجای قوانین رانندگی بحث جنسیت راننده مطرح نیست، اما پلیس راهور می‌گوید صرفا برای مردان گواهینامه موتور صادر می‌کند. دیوان عدالت اداری شکایت یک زن اصفهانی از پلیس ناجا را به خاطر عدم صدور گواهینامه وارد دانست.

زنی که خواستار گواهینامه رانندگی موتورسیکلت بوده، از پلیس ناجا به خاطر امتناع از این کار شکایت کرده است. دیوان عدالت اداری حق را به جانب شاکی داده اما پلیس راهور می‌گوید نیروی انتظامی تنها صدور گواهینامه برای مردان را بر عهده دارد و متولی چنین کاری نیست.

در رای شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری آمده که مرجع صدور انواع گواهینامه رانندگی، صرفا نیروی انتظامی است و غیر از این هیچ نهاد یا سازمان دیگری نمی‌تواند گواهینامه صادر کند؛ وانگهی رانندگی برای زنان، اعم از رانندگی خودروهای سبک و سنگین و یا موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه در هیچ یک از مقررات منع نشده است.

پلیس راهور خواهان رد دعوی شده و در دفاع از خود با استناد به ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی عنوان کرده که “صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی است و قانون‌گذار مجوز صدور گواهینامه برای بانوان را صادر نکرده است.»

اما دیوان عدالت اداری می‌پرسد به غیر از ناجا چه مرجعی می‌تواند ناظر بر صلاحیت خانم‌ها برای رانندگی موتورسیکلت تلقی شود؟ در پاسخ این دیوان هم‌چنین آمده که قید مقرر در ماده ۲۰ قانون، نافی صلاحیت ناجا برای صدور گواهینامه برای زنان نیست.

این دیوان با اذعان به ترافیک و شلوغی شهرها، با اشاره به عدم امکان مالی تهیه خودرو برای همه قشرها، و با تاکید بر سهولت رفت و آمد با موتورسیکلت، صدور گواهینامه برای زنان را ضروری دانسته است.

در قوانین ایران هیچ قانونی وجود ندارد که رانندگی وسایل نقلیه برای زنان را منع کند.  قانون صرفا شرایط فرد را برای راندن کامیون، اتوبوس، موتورسیکلت یا خودروی سواری ذکر کرده است. در هیچ کجای قانون بحث جنسیت راننده مطرح نیست.

این در حالی است که زن‌ها از سوار شدن بر ترک موتور منع نشده‌اند و شرکت آنها در مسابقات موتورسواری نیز بلامانع است. این وضعیتی متناقض و تبعیض آمیز ایجاد می‌کند. دو سال قبل  فرمانده نیروی انتظامی دزفول، موتورسواری دو زن در جاده پارک جنگلی این شهر را اوج پشت‌پا زدن به هنجارهای دینی خوانده و از تحویل دستگیر شدگان به مراجع قضایی خبر داده بود.

دویچه وله – ۱۴ مرداد ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی