امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

«مدارس طبیعت» تعطیل شدند!

مدارس طبیعت، ایده نو و خلاقانه‌ای که در ایران چندسالی بود فعالیت خود را آغاز کرده بود و مجوزش زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست صادر می‌شد، پس از استقرار مدیر جدید سازمان، با فتوای مراجع تقلید فعالیت این مدارس غیرشرعی اعلام شده و وزارت اطلاعات نیز اعلام کرده دو نفر از بنیانگذاران این مدارس جزو حزب توده ایران بوده‌اند!!

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه از تعطیلی این مدارس در سراسر کشور خبر داد. وی مدعی شد این مدارس هیچ محمل قانونی ندارند. وی گفت: بر اساس فتوای مراجع تقلید فعالیت مدارس طبیعت غیرشرعی اعلام شده است همچنین اخیرا وزارت اطلاعات اعلام کرده که دو نفر از بنیانگذاران این مدارس جزو حزب توده [ایران] بوده‌اند!

عیسی کلانتری در نشست خبری که امروز (۲۲ مرداد) در سازمان محیط زیست برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی مخالفت سازمان محیط زیست با ادامه کار مدارس طبیعت گفت: صدور مجوز برای فعالیت مدارس طبیعت کاملا غیرقانونی بود و هیچ مهمل قانونی برای صدور مجوز وجود نداشت. طبق قانون اگر اتفاقی برای یکی از کودکان در مدرسه بیفتد برای مثال اگر پای کسی بشکند رئیس سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد و دیه آن را پرداخت کند.
کلانتری تاکید کرد:‌ طبق فتوای مراجع عظام تقلید مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شد و رسما به سازمان محیط زیست اعلام کردند که حق صدور مجوز برای مدارس طبیعت نداریم.
وی در پاسخ به چرایی مخالفت مراجع با ادامه کار مدارس طبیعت تصریح کرد: گفته می‌شود که در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود. افزون بر اینها دو ماه پیش وزارت اطلاعات نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که در معنای عام دو نفر از بنیانگذاران مدارس طبیعت که نسبت به صدور مجوز این مدارس اقدام می‌کردند، جزو حزب توده بوده‌اند و صلاحیت کار در این حوزه را ندارند.
کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ایجاد محمل قانونی برای مدارس طبیعت بود اما یک ماه پس از شروع این پیگیری‌ها برای قانونی کردن مدارس طبیعت از طرف مراجع عظام تقلید فتوا صادر شد که فعالیت مدارس طبیعت غیر دینی است.

گفته می شود حدود ۹۰ مدرسه ی طبیعت در سال های گذشته از سوی فعالان محیط زیست در بسیاری از استان های کشور تاسیس شده بود. مدرسه طبیعت به عنوان یک زیست‌بوم آموزشی برای کودکان تعریف شده است. کودکان در این مدارس به صورت مستقیم به کسب تجربه‌های ضروری می‌پردازند تا توانایی‌های ذاتی خودشان را بهتر و بیشتر بشناسند.
مهم ترین اهدافی که مدارس طبیعت دنبال می کنند القای تجربه واقعی به کودکان می‌باشد. مدارس طبیعت بر این اساس پایه گذاری شدند تا به کودکان اجازه بدهند که به صورت مستقیم اما در محیطی ایمن تجربه های مختلف را در مقابله با طبیعت کسب کنند. چنین مدارسی علاوه بر قراردادن افراد در محیطی آزاد، آنها را ترغیب می‌کنند تا از علومی که تاکنون یاد گرفته اند برای رفع مشکلات استفاده نمایند!

مدارس طبیعت، ایده نو و خلاقانه‌ای که در ایران چندسالی بود فعالیت خود را آغاز کرده بود و مجوزش زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست صادر می‌شد، پس از استقرار مدیر جدید سازمان، تحت فشار قرار گرفتند تا امروز که رسما تعطیلی آن ها اعلام شد.
این مدارس که در ابتدا در کشورهای اروپایی شکل گرفتند، در ایران به همت عبدالحسین وهاب‌زاده، صاحب‌نظر حوزه محیط زیست، به ایران آمدند و بومی‌سازی شدند. اولین مدرسه طبیعت در ایران سال ۹۳ در مشهد افتتاح شد، مدرسه کاوی‌کنج مشهد یکی از فعال‌ترین مدارس طبیعت ایران قرار شد مدلی باشد برای تشکیل و تأسیس هرچه بیشتر مدارس طبیعت در ایران؛ اما این مدرسه چندین ماه پیش از این به علت لغو مجوز تعطیل شد و سپس نوبت به تعطیلی سایر مدارس رسید.

به نقل از اخبار روز ـ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی