امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

پنج زندانی زن از جمله چهار فعال مدنی و یک درویش به زندان اوین منتقل شدند

صبا کردافشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، مژگان کشاورز و سیما انتصاری ساعاتی پیش از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند. یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده و جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات صبا کردافشاری نیز در تاریخ ۲۸ مردادماه امسال برگزار خواهد شد. هر چهار نفر این شهروندان در بهار سال جاری بازداشت شده‌اند. سیما انتصاری نیز از زنان درویش بازداشت شده در حادثه گلستان هفتم است که به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است…

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۲۲ مردادماه ۹۸، صبا کردافشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز چهار فعال مدنی و سیما انتصاری درویش زندانی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند.

این پنج تن که از زمان بازداشت بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان قرچک ورامین و در میان زندانیان با جرائم غیر مرتبط و بعضا خطرناک به سر می بردند بارها در محیط زندان مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفته بودند.

لازم به یادآوری است بازداشت یاسمن آریانی، به روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۹۸ باز‌می‌گردد، او در این تاریخ توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده بود. وی به همراه مادرش منیره عربشاهی که یک روز بعد از فرزندش بازداشت شد پیش از این در بند ۵ زندان قرچک ورامین که عمده ساکنین آن را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند به سر می‌بردند.

روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه نیز، مژگان کشاورز، در منزل شخصی خود و توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه، به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

روز چهارشنبه ۹ مردادماه ۹۸، رای دادگاه انقلاب تهران مبنی بر محکومیت سه فعال مدنی بازداشتی به نام های یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به آنان ابلاغ شد.

بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. علاوه بر این اتهامات مژگان کشاورز از بابت اتهام “توهین به مقدسات” نیز به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

در صورت قطعی شدن این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص هر یک از متهمان قابل اجرا خواهد بود.

صبا کردافشاری، زندانی سیاسی سابق نیز روز شنبه ۱۱ خردادماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک روز پس از بازداشت شعبه ۱ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) عناوین اتهامی “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب”، “تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با گروه های معاند و طرح (طراحان) براندازی نرم” و “اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه های خارجی” را به صبا کردافشاری تفهیم کرد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه وی در تاریخ ۲۸ مردادماه ۹۸ برگزار خواهد شد.

سیما انتصاری، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم نیز در تاریخ ۱۲ تیرماه سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این زن درویش که یکم اسفندماه در جریان حادثه‌ی موسوم به گلستان هفتم مضروب و بازداشت شده است همراه با سه زن درویش دیگر از زندان به دادگاه اعزام شد اما در دادگاه، حق وکیل از او سلب شد و بدون فرصت یافتن برای دفاع، قاضی احمدزاده رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب او را به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. به همین دلیل خانم انتصاری از تجدیدنظری با اعتقاد به اصل عدم استقلال دادگاه انصراف داد.

۲۲ مرداد ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی