امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

گزارشی فاجعه بار از آزادی کشی و سرکوب در ایران!

در طی کمتر از یک ماه گذشته،‌ خفقان، سرکوب، بازداشت، شکنجه، حبس های طولانی مدت توسط مسئولان حکومت اسلامی ایران بی‌وقفه و بی رحمانه ادامه داشته است. تنها اشاره کوتاهی به برخی موارد از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران، توماری می‌شود باور ناکردنی و دست اندرکاران حکومت باید توجه داشته باشند که این همه بیداد، تبعیض و خفقان و سرکوب، دیر یا زود مردم جان به لب رسیده را به مرز انفجار خواهد رساند…

آن هم مردمی که برای ساده‌ترین خواسته‌های خود به شدت مورد سرکوب قرار می‌گیرند و بالاخره روزی طاقت شان تمام می‌شود و این فشارها باعث طغیانی بنیان کن خواهد شد که دیگر هیچ نیروی سرکوبگری هم توان مقابله با آن سیل خروشان را نخواهد داشت.

روزنگاری از آزادی کشی و سرکوب در ایران طی یک ماه گذشته:

۱۲ شهریور: در گزارشی از رادیو فردا: با حکم دادگاه کیفری مجتمع قضایی کارکنان دولت در رابطه با شکایت مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران حسن روشن، به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. جرم حسن روشن «افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.

۱۱ شهریور: در گزارشی از رادیو زمانه: صبح روز یکشنبه ۱۱ شهریور، شهرزاد جعفری خواهر نوشین جعفری، بازداشت شد. گزارش شده که ماموران امنیتی پیش‌تر از او خواسته بودند درباره خواهرش اطلاع‌رسانی نکند. نوشین جعفری، عکاس مطبوعاتی است که از ۱۲ مرداد در بازداشت است.

۱۱ شهریور: در گزارشی از رادیو فردا: علی غلامی، دانیال جعفری و عادل گرجی در جریان تجمع اعتراضی دانشکده ⁧ هنر و معماری⁩ دانشگاه آزاد تهران در روز پنج‌شنبه هفته گذشته بازداشت شده‌اند. بر اساس گزارش کمپین حمایت از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه، دانشجویان دانشکده ⁧ هنر و معماری⁩ دانشگاه آزاد تهران چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به انتقال این دانشکده به سوهانک تجمع کرده بودند. تفکیک جنسیتی و برخوردهای شدید حراست با دانشجویان برای پوشش آن‌ها، سیر صعودی افزایش شهریه‌ها، حذف استادان باتجربه و خبره از جمله دیگر محورهای اعتراضات این دانشجویان بود.

۱۱ شهریور: در گزارشی از هرانا: روز شنبه ۹ شهریورماه، اسرین درکاله، فعال حقوق زنان در دادسرا مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. فیروزه شرف الدین، مادر اسرین با انتشار یادداشتی گفته است: “او را به دادسرا برده اند و اتهاماتی به او نسبت داده شده از جمله؛ ۱.اجتماع و تبانی به قصد انجام جرم علیه امنیت کشور. ۲.فعالیت تبلیغی علیه نظام. ۳.عضویت در گروه ندای زنان ایران با هدف بر هم زدن امنیت کشور. ۴.تشویق به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و حمایت از این موضوع و جریانات همراه آن و انتشار آن در فضای مجازی. ۵. تظاهر به عمل حرام در اماکن عمومی”. ۱۱ شهریور-۲) آرام زندی، شهروند اهل سنندج در روز چهارشنبه ۶ شهریور در منزل مادرش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است. به دنبال پیگیری های خانواده آقای زندی مشخص شده که وی در حال حاضر در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج تحت بازجویی است. ۱۱ شهریور-۳) یک مقام آگاه در دادگستری تهران از خودسوزی یک زن در مقابل یکی از واحدهای قضایی این شهر خبر داد. به گفته وی، این شهروند جهت پیگیری پرونده خود در ارتباط با موضوع “حجاب” به دادگاه مراجعه کرده و این اقدام وی پس از رسیدگی نشدن به پرونده اش صورت گرفته است. وی در پی این اقدام به بیمارستان منتقل شده و هم اکنون تحت مراقبت پزشکی است.

۱۰ شهریور: در گزارشی از هرانا: شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران با استناد به ماده ۴۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر عدم ضرورت تشکیل جلسه تجدید نظر با حضور متهم و وکیل مدافع، حکم ۶ سال حبس آقای بهنام ابراهیم زاده را تایید کرد که ۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود. بهنام ابراهیم زاده در آذرماه سال گذشته بازداشت و در اسفندماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود.

۹ شهریور: در گزارشی از رادیو زمانه: عاطفه رنگریز به ۱۱ سال و نیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. ۹ شهریور-۲) هم چنین به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پروین محمدی، نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی آصف حسینی هر کدام به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شدند.

۹ شهریور: در گزارشی از هرانا: دادگاه تجدید نظر استان تهران، محسن حق شناس، دانشجوی دانشگاه تهران را به ۱ سال حبس تعزیری، ممنوعیت فعالیت های رسانه ای و ممنوعیت عضویت در احزاب و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم کرد. وی در دیماه ۹۶ بازداشت و در اسفندماه همان سال توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

۸ شهریور: در گزارشی از هرانا: یاسر امینی آذر معلم و فعال صنفی معلمان شهرستان مهاباد، توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت هنگام خروج از مدرسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود. در همین گزارش: در ۷ شهریور یک شهروند از اهالی پیرانشهر به نام “صدیق سیدان” در نزدیکی شهرک صنعتی پیرانشهر در ورودی این شهر به دلایل نامشخصی توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. در ۶ شهریور در سنندج نیروهای اداره اطلاعات، ”آرام زندی“ فعال کارگری را به دلایل نامشخصی در محل سکونتش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردەاند. در ۵ شهریور، یک شهروند به نام “محمد اقبال” فرزند عبدالقادر از اهالی شهر نالوس از توابع اشنویه با اتهامات نامشخصی توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

۶ شهریور: در گزارشی از تریبون زمانه: رضا مهرگان در روستایی در حوالی رامسر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. روز قبل از آن نیز اسماعیل(زرتشت) احمدی راغب بازداشت شد.

۵ شهریور: در گزارشی از رادیو فردا: وکیل صبا کرد افشاری، از معترضان به حجاب اجباری، خبر داد که موکلش به ۲۴ سال زندان محکوم شده است که ۱۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

۳، ۴ و ۵ شهریور: در گزارشی از کانون نویسندگان ایران: ۳ شهریور) گیتی پورفاضل، نویسنده، وکیل بازنشسته دادگستری و عضو کانون نویسندگان ایران، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. گیتی پورفاضل از امضاکنندگان نامه‌ی ۱۴ نفره است. پس از انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت شدند و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. ۴ شهریور) ۹ تن از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هر کدام به ۸ ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند که تا پایان مدت تعیین شده‌ی دادگاه در تعلیق خواهد بود. یک کارگر دیگر نیز از اتهامات منتسب تبرئه شد. جلسه دادگاه این کارگران در تاریخ ۲۳ مردادماه در دادگاه شوش برگزار شده بود. ۵ شهریور-۱) در این روز خبر بازداشت علی باقری، فعال مدنی شهرستان شازند، منتشر شد. ماموران امنیتی روز یکشنبه سوم شهریور او را بازداشت و به زندان اراک منتقل کردند. گفته می شود بازداشت وی برای اجرای حکم ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری او بوده است. ۵ شهریور-۲) رهام یگانه، فرید لطف آبادی و هیراد پیربداقی از زندان اوین آزاد شدند.

۲ شهریور: در گزارشی از کانون نویسندگان ایران: ۱) مرضیه امیری روزنامه نگار روزنامه‌ی شرق و از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر، که ۲۲ مرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شده بود به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. ۲) کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزپرداز که نزدیک به یک سال گذشته را در زندان اوین در بازداشت به سر برده‌است، به حکم قاضی صلواتی رییس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای مرزبان اواخر تیرماه سال جاری برگزار شده‌بود. ۳) جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات پروین محمدی، از فعالان کارگری و عضو اتحادیه آزاد کارگران در دادگاه انقلاب اسلامی کرج برگزار شد. ۴) حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در تهران، به حکم قاضی افشاری رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت استفاده از وسایل مخابراتی هوشمند و عضویت در احزاب و گروه های و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

۳۱ مرداد: در گزارشی از کانون نوبسندگان ایران: ۱) شهلا جهانبین همسر عباس واحدیان شاهرودی؛ نویسنده و فعال مدنی ساکن مشهد عصر این روز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ۲) در شهر سنندج اسحاق روحی فعال کارگری در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. ۳) در زندان اوین نیز فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی زندانی عقیدتی، که یک ماه گذشته را در بازداشت و در سلول انفرادی به سر برده از روز جمعه ۲۵ مردادماه دست به اعتصاب غذا زد. ۴) ماموران امنیتی شهلا انتصاری فعال حقوق زنان و از امضاکنندگان نامه‌ی چهارده نفره را در رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

۲۲، ۲۳، ۲۶، ۲۷، ۲۸ و ۲۹ مرداد: در گزارشی از کانون نویسندگان ایران: ۲۲ مرداد) هفت کارگر معترض مجتمع نیشکر هفت تپه هرکدام به ۸ ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند. ۲۳ مرداد-۱) دادگاه سید رسول طالب مقدم از بازداشتی‌های روز جهانی کارگر درشعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام اخلال درنظم عمومی و تبلیغ علیه نظام برگزار شد. ۲۳ مرداد-۲) جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به نام های: حسین انصاری زاده، محمد خنیفر، فیصل ثعالبی، صاب ظهیری، عادل سماعی، اسماعیل جعادله، بنی نعامی، امید آزادی، رستم عبدالله‌زاده و علی بنی سعده در دادگستری شوش برگزار شد. ۲۳ مرداد-۳) اولدوز قاسمی ، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری سه فعال اهل آذربایجان غربی از دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه ابلاغیه‌ی الکترونیکی دریافت کردند. بر اساس این ابلاغیه آنها باید در تاریخ ۱۷ مهرماه در محل دادسرا حاضر شوند. ۲۶ مرداد-۱) دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز جاری در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. سعیدی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی کارگر بازداشت و پس از ۳۳ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. ۲۶ مرداد-۲) محمد نجفی وکیل دادگستری محبوس در زندان اراک ، در پی تبعید به قرنطینه‌ی این زندان دست به اعتصاب غذا زد. ۲۷ مرداد-۱) نجات بهرامی روزنامه نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از استفاده از تلفن هوشمند و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد. ۲۷ مرداد-۲) محمد تقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران به ۸ ماه حبس تعزیری و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. اجرای این حکم به مدت سه سال تعلیق شده است. ۲۷ مرداد-۳) دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۰ سال حبس و ۲ سال ممنوع از کاری و ممنوع‌الخروجی برای ارس امیری فعال فرهنگی، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون و کارمند دفتر شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) را بدون حضور او و وکیلش عیناً تائید کرد. ۲۸ مرداد-۱) جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات صبا کرد افشاری، فعال مدنی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. کیفرخواست پرونده‌ی خانم کرد افشاری در تاریخ ۱۶ مرداد به وی ابلاغ شده بود. صبا کرد افشاری، از تاریخ ۱۱ خردادماه در بازداشت به سر می‌برد و روز سه‌شنبه از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده است. ۲۸ مرداد-۲) شماری از حامیان حقوق حیوانات که در اعتراض به کشتار وحشیانه‌ی سگ‌ها در مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کرده‌بودند ، در پی هجوم پلیس به این تجمع به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضان بازداشت شدند. ۲۸ مرداد-۳) اعظم (نسرین) خضری جوادی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و عضو اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. ۲۹ مرداد-۱) دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی، حکم ۱۳ سال حبس تعزیری کمال جعفری یزدی استاد دانشگاه ساکن مشهد را عینا تائید و روز گذشته به وکیل وی ابلاغ کرد. ۲۹ مرداد-۲) در همین روز محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی دو زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از درون زندان” توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر هرکدام به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شدند. حکم صادره در ارتباط با پرونده جدیدی است که این دو زندانی در نهمین سال حبس خود با آن روبرو شده‌اند. پیشتر نیز بابت بخش اول این پرونده، محمدصابر ملک رئیسی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

۲۸ مرداد: در گزارشی از کمپین حقوق بشر ایران: چهار دختری که به «دختران آزادی» معروف هستند، عصر شنبه ۲۶ مرداد ماه از زندان قرچک با قرار وثیقه آزاد شدند. این دختران در تاریخ دوشنبه ۲۱ مرداد ماه از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در حالی که قصد ورود به ورزشگاه آزادی را داشتند بازداشت و روانه زندان قرچک ورامین شدند.

۲۰، ۲۶ و ۲۸ مرداد: در گزارشی از رادیو فردا: ۲۰ مرداد) بیش از ۱۰ فعال مدنی در اعتراض به حکم سنگین زندان برای کمال جعفری یزدی درمقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تجمع کرده بودند که بازداشت می شوند. کمال جعفری یزدی در مردادماه سال ۹۷ در مشهد بازداشت و در فروردین ماه به ۱۳ سال زندان محکوم شده بود. بازداشت شدگان شامل: حوریه فرج زاده طارانی(خواهر شهرام فرج زاده از کشته شدگان سال ۸۸)، فاطمه سپهری، پوران ناظمی، هاشم خواستار، جواد لعل محمدی، محمد حسین سپهری، عبدالرسول مرتضوی و محمد نوری زاد می باشند. ۲۶ مرداد) راحله فرج‌زاده طارانی، فعال سیاسی ساکن کانادا در همین روز به رادیو فردا گفت که خواهرش، حوریه فرج‌زاده، به همراه دیگر بازداشت‌شدگان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ۲۸ مرداد) عباس واحدیان شاهرودی، یکی دیگر از ۱۴ نفری که با امضای بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای شده بود، در مشهد بازداشت می شود.

۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ مرداد: در گزارشی از کانون نویسندگان ایران: ۱۶ مرداد-۱) کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه خواهان لغو حکم زندان نیما صفار نویسنده ساکن گرگان شد. (دادگاه تجدید نظر استان گلستان، حکم هشت ماه زندان “نیما صفار” شاعر و نویسنده را در ۶ مرداد به او ابلاغ کرد.)، ۱۶ مرداد-۲) مسعود کاظمی به دلیل ناتوانی در تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از سوی قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از اول خرداد سال جاری در بازداشت به‌سر می‌برد. ۱۶ مرداد-۳) حکم ۸ سال حبس سینا عمرانی، فعال دانشجویی تایید شد. حکم این فعال دانشجویی از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد. ۱۷ مرداد) آیدا کیخانی بازیگر و کارگردان تئاتر و محمد یعقوبی، کارگردان با استناد به مضمون پست‌های اینستاگرام شان، ممنوع فعالیت شدند. ۱۸ مرداد) مرداس طاهری موزیسین و فعال هنری و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. ۱۹ مرداد-۱) فاروق ایزدی، محقق و مترجم بهایی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه با اتهام “اقدام علیه امنیت کشور از طریق تشکیلات بهایی”، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. ۱۹ مرداد-۲) سپیده قلیان، در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شد. وی در دادگاه اعلام داشت که در زمان بازجویی تحت فشار و شکنجه قرار گرفته و مجبور به اعتراف ساختگی شده است و اتهامات وارده را قبول ندارد. ۱۹ مرداد-۳) دادگاه تجدیدنظر حامد آیینه وند روزنامه‌نگار را به ۶ سال حبس محکوم کرد. ۱۹ مرداد-۴) دادگاه ناهید خداجو عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین برگزار شد. اتهام ناهید خداجو “اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” و “اخلال در نظم و آسایش داخلی کشور” است. ۲۰ مرداد) دادگاه بدوی امیرحسین محمدی فرد و ساناز الهیاری به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. در طول دادگاه قاضی اجازه هیچ دفاعی را به این دو نفر نداد و با تودیع وثیقه برای ساناز الهیاری نیز مخالفت کرد. امیرحسین محمدی فرد نیز اعلام کرد در اعتراض به این بی عدالتی آشکار و محقق نشدن خواسته‌های به‌حق شان تا اطلاع ثانوی اقدام به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد. ۲۱ مرداد) فرهاد شیخی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر توسط دادگاه کیفری دو تهران به ۴ ماه حبس و ۵ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم به مدت دو سال تعلیق شده است. اتهام وی، “اخلال در نظم و آسایش عمومی” اعلام شد. ۲۲ مرداد) جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر برگزار شد. دادگاه وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. اتهامات مرضیه امیری “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” اعلام شد. قاضی دادگاه با درخواست وی مبنی بر تبدیل قرار بازداشت موقت به صدور قرار وثیقه مخالفت کرد.

۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ مرداد: در گزارشی از کانون نویسندگان ایران: ۱۲ مرداد-۱) محاکمه‌ی بازداشتی‌های اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. صبح این روز اسماعیل بخشی، علی نجاتی، محمد حنیفر، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری و ‏عسل ‏محمدی در دادگاه حاضر شدند. ۱۲ مرداد-۲) گروهی از مدافعان و فعالان اجتماعی برای حمایت از زندانیان هفت‌تپه، کنار خانواده‌ها ‏مقابل دادگاه انقلاب گرد آمدند. ماموران امنیتی جز خانواده‌های بازداشتی‌ها به کسی اجازه‌ی ایستادن نمی‌دادند. در این روز رهام ‏یگانه، هیراد پیربداقی و فرید لطف‌آبادی را بازداشت و نهایتا به زندان اوین منتقل کردند. برخوردهای توهین‌آمیز محمد مقیسه با متهمان و وکلا جو دادگاه را متشنج کرد. ۱۳ مرداد-۱) در پی تعیین مجدد زمان دادگاه عسل محمدی، قاضی مقیسه قرار وثیقه او را از چهارصد میلیون تومان به دو میلیارد تومان افزایش ‏داد. در پی عدم توانایی تامین وثیقه سنگین عسل محمدی ‏بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.‏ ۱۳ مرداد-۲) فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه ‏کیفری محاکمه شد. اتهام وارده بر فرهاد شیخی به دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس است.‏ ۱۴ مرداد-۱) جلسه دادگاه عاطفه رنگریز به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. برای عاطفه رنگریز قرار وثیقه دو میلیارد ‏تومانی صادر شد که امکان تامین این قرار برای خانواده ایشان وجود نداشت. عاطفه رنگریز به همراه ندا ناجی، مرضیه امیری و ‏آنیشا اسدالهی همزمان با روز جهانی کارگر در تهران دستگیر شدند.‏ ۱۴ مرداد-۲) لیلا حسین زاده برای اجرای ۳۰ ماه حبس به بند زنان اوین منتقل شد. مسئولان دانشگاه تهران بارها اعلام کردند ‏که اجرای حکم زندان دانشجویان پس از پایان دوره تحصیل آن ها خواهد بود. این در حالی است که لیلا حسین زاده هنوز ‏دانشجو است. ۱۵ مرداد-۱) فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی، علی نجاتی و دیگر کارگران هفت تپه به دادسرای انقلاب اهواز احضار شد. ۱۵ مرداد-۲) آنیشا اسداللهی پس از ۵۰ روز بازداشت با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

صدای اعتراض تعدادی از اشخاص و نهادهای بین‌المللی به سرکوب های گسترده در ایران:

۸ شهریور: کارزار اعتراض به حکم زندان سه نویسنده کانون نویسندگان ایران اعلام کرده: ایزابل آلنده نویسنده‌ی سرشناس شیلیایی از سه نویسنده‌ی ایرانی (رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن) حمایت کرده و خواسته است نامش در طومار اعتراض به حکم زندان سه نویسنده قرار گیرد. نویسنده‌ی کتاب‌های “داستان‌های اوا لونا”، “خانه‌ی ارواح”، “از عشق و شیاطین”، … در بخشی از یادداشت خود نوشته است: ” واقعا” از سرکوب و سانسور در کشورتان متأسفم”. کارزار همچنین اعلام کرده است که امضای طومار ادامه دارد.

۶ شهریور: سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای مطبوعاتی که در آستانه‌ی ۷ شهریور، «روز جهانی قربانیان ناپدیدسازی قهری»، منتشر کرده می‌گوید: امتناع مستمر مقام‌ها و مسئولان ایرانی از افشای سرنوشت و محل دفن هزاران مخالف و دگراندیش سیاسی، که در جریان کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ قهراً ناپدید شده و طی روالی فراقضایی اعدام شدند، بحرانی به وجود آورده که جامعه‌ی جهانی چندین دهه آن را عمدتاً نادیده گرفته است. مرگ هزاران قربانی هنوز به ثبت نرسیده است و هزاران جنازه‌ ناپدیدشده در گورهای جمعیِ بی‌نشان، در نقاط مختلف کشور، دفن شده است. بیش از ۳۰ سال است که مقام‌ها و مسئولان ایرانی از اقرار رسمی به وجود این گورهای جمعی امتناع کرده و مکان آن‌ها را مخفی نگه داشته‌اند و این موجب درد و رنج عظیم خانواده‌هایی شده است که هنوز به دنبال اطلاع یافتن از سرنوشت عزیزانِ خود و پیدا کردن اجساد و بقایای آنان هستند. فیلیپ لوتر مدیر بخش تحقیقات و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقایی عفو بین الملل می گوید: «این تصور که کشتار ۱۳۶۷ در گذشته‌ی دور اتفاق افتاده و به امروز مربوط نیست اشتباه است. ارتکاب جرم ناپدیدسازی قهری در ابعاد گسترده همچنان ادامه دارد و با گذشت بیش از ۳۰ سال، خانواده‌های قربانیان همچنان از اضطراب و ابهام در مورد سرنوشت و محل دفن عزیزان‌شان عذاب می‌کشند.». او می گوید: «جنایت علیه بشریت دقیقاً همان چیزی است که این تعبیر از آن حکایت دارد: جنایتی آن‌چنان فجیع که نه فقط قربانیان و بازماندگان و کشور مورد نظر بلکه روح کل جامعه بشری را جریحه‌دار می‌کند.». به گفته‌ی او، «کشورهای عضو سازمان ملل باید از هر فرصتی، از جمله اجلاس آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی ادواری کارنامه‌ی حقوق بشری ایران در ماه نوامبر، برای فشار آوردن بر دولت ایران استفاده کنند، تا این دولت محل گورهای جمعی را معرفی کرده و سرنوشت و محل دفن تمام قربانیان این فجایع را افشا کند.».

۴ شهریور: در گزارشی از دویچه وله: گزارش‌گران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش خود از موج تازه‌ای از بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند−خبرنگاران خبر داده است. بنا بر این گزارش جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد. اما زمانی که سخن بر سر فشار بر زنان خبرنگاران است، جمهوری اسلامی به ته جدول سقوط می‌کند. در این گزارش به زندانی بودن ۱۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار در جمهوری اسلامی اشاره می‌کند و گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران را فراخوانده است که «به فوریت برای آزادی این زندانیان و وضعیت فاجعه‌بار آزادی رسانه‌ها در ایران اقدام کند.».

۲۶ مرداد: در گزارشی از صدای آمریکا: جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در جزییاتی از دومین گزارش خود را منشر کرده است. در این گزارش عنوان شده: افزایش محدودیت ها بر آزادی بیان و روند نقض حق زندگی، حق آزادی و حق دسترسی به محاکمه عادلانه در ایران باعث شده است که مقامات قضایی ایران به ادامه اجرای مجازات اعدام، دست بزنند، از جمله اعدام کسانی که در زمان ارتکاب جرم، کودک بوده اند. مدافعان حقوق بشر، اعضای جوامع اقلیت، وکلا، روزنامه نگاران، فعالان اتحادیه های کارگری و بازرگانی، و زنانی که به حجاب اجباری معترض هستند، همچنان تحت آزار قرار دارند، دستگیر و بازداشت می شوند و تلاش برای ارعاب آنها ادامه دارد.

۲۵ مرداد: در گزارشی از یورو نیوز فارسی: پنج تن از گزارشگران ویژه و رئیس کارگروه مبارزه با تبعیض ها علیه زنان در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای صدور احکام طولانی مدت زندان برای سه زن ایرانی را محکوم کرده و یادآور شده اند که این افراد به دلیل اعتراض عمومی به حجاب اجباری طی اقدامی خودسرانه بازداشت و محاکمه شده اند. در این بیانیه از مژگان کشاورز، یاسمن آریانی و منیره عربشاهی به عنوان سه زن بازداشت شده در این خصوص نام برده و تاکید شده است که بر اساس حکم های صادره خانم کشاور به ۲۳ سال و شش ماه و دو فرد دیگر هر یک به شانزده سال زندان محکوم شده اند.

۲۲ مرداد: در گزارشی از دویچه وله: جان آرش صادقی در خطر است. سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد (۱۳ اوت) در باره وضعیت آرش صادقی، زندانی سیاسی و مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی شدید کرده است و با انتشار فراخوانی خواستار حمایت مردم و فعالان حقوق بشر از آزادی فوری و بی‌قید و شرط آرش صادقی شده است. «جان آرش صادقی، مدافع حقوق بشر زندانی، به دلیل محرومیت از معالجات بعد از عمل سرطان در معرض خطر قرار دارد. او به شدت بیمار است و با محروم شدن عامدانه و هدفمندانه از معالجات مربوط به سرطان، که درد و رنج فراوان او را موجب شده، تحت شکنجه قرار دارد.».

ما مادران پارک لاله، این چرخه ی آزادی کشی، سرکوب، خشونت، بازداشت، شکنجه، تبعیض، اعترافات اجباری، احکام ناعادلانه و قتل های دولتی سازمان یافته در ایران و وضعیت بحرانی زندان ها و زندانیان را به شدت محکوم می‌کنیم و خواهان: ۱) آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی، ۲) لغو قانون شکنجه و مجازات اعدام از جمله؛ اعدام، ترور، کشتار خیابانی، شکنجه، سنگسار و قصاص، ۳) محاکمه و مجازات آمران و عاملان تمامی جنایات‌های صورت گرفته توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا به امروز در دادگاه هایی علنی و عادلانه. ما هم چنین اعتقاد عمیق داریم که این خواسته ها با اتحاد و همبستگی و مبارزات پیگیر ما دادخواهان به دست خواهد آمد و تردیدی نیست که برای رسیدن به این خواسته ها باید برای رسیدن به آزادی بیان و اندیشه، حق داشتن تجمع و اعتصاب و تشکل و احزاب مستقل، رفع هرگونه تبعیض و جدایی دین ازحکومت نیز تلاش کنیم، زیرا علت اصلی این بی عدالتی ها را در ساختار حکومت و قوانین آزادی ستیز و تبعیض آمیز حکومت اسلامی ایران می دانیم.

مادران پارک لاله ایران
سیزدهم شهریور ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی