امروز:   اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

گرتای هفده ساله کیست؟

سازمان عفو بین‌الملل جایزه مهم «سفیر وجدان» سال ۲۰۱۹ را به گرتا تونبرگ، دانش‌آموز هفده‌ساله و کنشگر محیط زیست اهدا کرد. این جایزه مهم حقوق بشری تاکنون به افرادی همچون نلسون ماندلا و ملالا یوسف‌زی اهدا شده است. گرتا پس از دریافت جایزه گفت: «این جایزه برای همه جوانان شجاعی است که برای دفاع از آینده پیکار می‌کنند.»

و ادامه داد: هنوز بسیاری از مردم به ارتباط تغییرات اقلیمی با پدیده‌هایی همچون مهاجرت، گرسنگی و نقض حقوق بشر آنگونه که باید و شاید پی نبرده‌اند. او از همگان خواست تا به انفعال خود پایان داده و دست به کار شوند.گرتا آغازکننده جنبش جهانی دانش‌آموزی برای آگاه‌سازی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به نام “جمعه‌ها برای آینده” است. در سال ۲۰۱۸، او پس از نخستین اعتراض انفرادی‌اش در برابر پارلمان سوئد در استکهلم، ایده‌ اعتصاب مدارس را مطرح کرد. بیش از یک میلیون دانش‌آموز سر کلاس نرفتند تا اعتراض خود را به بی‌تفاوتی در برابر تغییرات اقلیمی نشان دهند. هم‌اکنون نیز مدرسه را ترک کرده و با سفر در شهرهای مختلف دنیا اعتراضات محیط زیستی را دنبال می‌کند.

سال گذشته او در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد گفت: “از آنجا که رهبران جهان مثل کودکان رفتار می‌کنند، ما ناچاریم مسئولیتی را که از مدت‌ها قبل بر دوش آنها بوده است، بر‌عهده بگیریم. ما باید دریابیم که نسل قبل چه بر سر ما آورده است، چه افتضاحی به‌ بار آورده‌اند که ما اکنون ناچاریم آن را اصلاح کنیم و با آن کنار بیاییم. ما باید صدای‌مان را به‌گوش شما برسانیم.”

کانون زنان ایران ـ ۲۹ شهریور

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی