امروز:   اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

نگاهی به بازنمایی رابطه جنسی؛زنی که من نیستم

رابطه­ ی جنسی روی پرده­ی نمایش همچنان ضد زن ، خشن و کاملاً غیرواقعی است. در مورد سالیانی که رابطه جنسی غیرواقعی و ضد زن بر روی صفحه­ی نمایش تلویزیون که بدون شک نسل بینندگان را تحت تأثیر قرار داده است، کار زیادی نمی توانیم انجام دهیم اما می­ توانیم آینده را تحت تاثیر قرار دهیم. بیایید در مورد رابطه­ جنسی صحبت کنیم. بیایید به صورت آشکارا ، بدون ترس و شرم در مورد آن بحث کنیم

 

 

***

 

 

بعد از گذراندن تمام آخر هفته در رختخواب به خاطرابتلا به آنفولانزا و سرگرم شدن با تلویزیون ، دردی در وجودم احساس می کنم که اتفاقاً ناشی از سینوس­های عفونی­ ام نیست.

رابطه­ ی جنسی روی پرده­ی نمایش همچنان ضد زن ، خشن و کاملاً غیرواقعی است

به عنوان دختری جوان، همیشه از ما خواسته می­شود که خوب باشیم. در حالی که تعریف خوب بودن از جامعه­ ای به جامعه­ دیگر متفاوت است، البته خصوصیات مشترکی نیز وجود دارد: اگر شما دختر به دنیا آمده­ اید، باید همواره منتظر مردی مناسب باشید ، لباس مناسب بپوشید ، آسان به دست نیایید.

اما وقتی که بحث رابطه­ ی جنسی در میان باشد، رویکرد تلویزیون چیزی کاملاً برعکس را رواج می­ دهد: ما همیشه باید آماده و مایل باشیم و البته هرگز نباید نه بگوییم. رابطه­ ی جنسی در تلویزیون هم بهترین اسلحه و هم نوعی از بدترین مجازات است ، و به نظر می ­رسد اختلاف بسیار کمی بین این دو وجود دارد.

سازندگان اصلی برنامه­ های تلویزیونی تمایل دارند زنانی که رابطه­ ی جنسی دارند را به سه طریق به تصویر بکشند: ۱- به عنوان شخصی سوء استفاده­ گر، که از رابطه­ ی جنسی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می­کند، ۲- به عنوان وسایل صحنه برای بیان مردانگی شخصیت­ های مرد در یک خداحافظی دردناک قبل از عزیمت به جنگ (یا انواعی دیگر از فعالیت­ های قهرمانانه) و ۳- به عنوان قربانی خشونت.

نیازی به ذکر این موضوع نیست که در تمام این سناریوها ، شخصیت زن، دارای ظاهری زیبا ، اندامی باریک و کاملاً آراسته، تصویری شبیه کارگران جنسی بی­ پناه در قرن نوزدهم پاریس است، که مرا شوکه کرد .

زنان تنها کسانی نیستند که زندگی جنسی آنها در پرده­ ی سینما به شدت بزرگنمایی می شود

بازنمایی­ های غیرمنصفانه از مردانگی که شامل عملکرد جنسی، نیازها و عواطف است، بدون شک به کسانی که که خود را همیشه مشتاق رابطه جنی نمی بینند، آسیب می رساند. کسانی که خود را شبیه مردان خشن که مانند ماشین­ های جنسی هستند و حتی از ایده­ی تک همسری نیز وحشت دارند، نمی­بینند. گروههای دیگری نیز وجود دارند ، مانند ترنس ها یا افراد دارای معلولیت ، که زندگی جنسی آنها اغلب در فرهنگ عامه نادیده گرفته می­ شود.

این موضوع به خوبی اشکار شده است که بازنمایی روابط اجتماعی ابزاری قدرتمند در رسانه است که می تواند تأثیر بسزایی در عادی سازی رفتارها و هنجارها داشته باشد. به عنوان مثال ، این موضوع مورد تایید قرار گرفته که حضور بیشتر شخصیت­های +LGBTQ در رسانه تأثیر مثبتی بر پیدایش و تحقق خویشتن آنها در جامعه دارد.

مطالعات دیگر نگاه مثبت کمتری نسبت به بازنمایی دارند، آنها نشان می­دهند که بازنمایی رسانه­ای روابط رمانتیک-کمدی می­تواند موجب عادی سازی stalkingشود[ stalkingبه معنی تحت نظر داشتن، کمین کردن و تعقیب کسی (معمولا زنان یا دختران) بصورت غیرقانونی و مداوم که البته جرم نیز هست و کسی که این کار را می کند را هم stalker می گوینددر فارسی معمولا زاغ سیاه کسی چوب زدن معنی شده است][i] بنابراین، در نبود روشی دیگر برای بازنمایی برخوردهای جنسی ، آیا ما محکوم به این هستیم که سکسوالیته خود را از آنچه در صفحه های تلویزیون می بینیم، بیاموزیم؟

از نظر تئوری می­ دانم که شخصیت ­ها و صحنه­ هایی که در فیلم­ها ، تبلیغات یا سریال­ های تلویزیونی دیده می­شوند فقط برای سرگرمی هستند و نباید خیلی جدی گرفته شوند. اما در عمل ، اغلب احساس تضاد می کنم.

من از اینکه می ­بینم کلیشه ­های غیرواقعی درباره­ی چنین بخش مهمی از زندگی بشر در تلویزیون همچنان بازتولید می­شوند ، عصبانی هستم. من از تکرار آنها در روابط خودم خودداری می­کنم. اما سالها نفوذ رسانه ­تاثیر خود را بر روی نظر من در مورد آنچه که یک رابطه ­ی جنسی کامل را می­ سازد، گذاشته است و اغلب نپذیرفتن تأثیر تصاویر جنسی اغراق آمیز زنان که از طریق فرهنگ عامیانه رسانه­ ای به ما القا می­ شود، دشوار است.

من نه آن دختر خوبی هستم که قرار بود درجامعه رشد کنم و نه از آن زنانی هستم که در تلویزیون می­ بینم. سعی می کنم خودم را با این موضوع وفق بدهم.

در مورد سالیانی که رابطه جنسی غیرواقعی و ضد زن بر روی صفحه­ی نمایش تلویزیون که بدون شک نسل بینندگان را تحت تأثیر قرار داده است، کار زیادی نمی توانیم انجام دهیم اما می­ توانیم آینده را تحت تاثیر قرار دهیم. بیایید در مورد رابطه­ جنسی صحبت کنیم. بیایید به صورت آشکارا ، بدون ترس و شرم در مورد آن بحث کنیم. بیایید در مورد تناقضات، سوء تفاهم­ ها و نیازهای سرکوب شده­ ی خودمان صحبت کنیم. بیایید با هم به تصور همیشگی سازندگان تلویزیون و ایده­های جدید آنان در مورد بازتولید کلیشه های قدیمی، بخندیم.

رابطه­ ی جنسی طیفی است که از تمام سایه­ ها تشکیل شده، و ما باید به این تشویق شویم که در جستجوی تمایلات جنسی، راه خود را پیدا کنیم. از این گذشته ، واقعیت بسیار رنگین­ تر از چیزی است که در تلویزیون به نمایش درمی­آید.

برگردان : الهام عابد عابدیان – دیگری

منبع:

The Women I am Not


[i] https://dictionary.abadis.ir/entofa/s/stalking/

۲۲ مهر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی