امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

حقوقی که دانش‌آموزان از آن بی‌خبر هستند

حقوق دانش آموزاناگرچه اوضاع حقوق دانش‌آموزان بر روی کاغذ خوب است و از منشور حقوقی گرفته تا شورا و مجلس به اسم آن‌ها ثبت شده، اما در واقعیت و میدان اجرا اوضاع چندان هم خوب نیست و مصادیق بی‌توجهی به حقوق دانش‌آموز در بخش‌های مختلف بی‌شمار است…

رویداد۲۴ حوادث اخیر در مدارس چه آنجا که با ضرب سیلی معاون مدرسه، پرده گوش ابوالفضل پاره می‌شود و چه آنجا که با سیم شارژ موبایل، دانش‌آموز دبستانی دیگری تنبیه و چشمش دچار آسیب می‌شود، تنها یک روی سکه بی‌توجهی به حقوق دانش‌آموز در نظام آموزش‌وپرورش کشور است، بخشی که از قضا در رسانه‌ها و افکار عمومی جامعه نیز بیشتر به آن متمرکز شده‌ایم، هر چند این موضوع که چرا تا به امروز رویه تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس کشور اصلاح نشده و معلم یا کادر مدرسه برای برخورد با دانش‌آموز خاطی چه روش‌های جایگزینی در اختیار دارند، نیازمند بررسی بیشتر است.

اما بی‌توجهی به حقوق دانش‌آموز تنها به مسئله تنبیه‌بدنی ختم نمی‌شود و دایره شمول آن گسترده‌تر از این هاست؛ مسائلی که بسیاری از آن‌ها در اثر سیاست‌گذاری‌های نادرست مسئولان و گاه تلاش برای صرفه‌جویی رقم خورده و حالا شرایط مدارس دولتی را در وضعیتی قرار داده که دست آخر نتیجه آن تضییع حقوق دانش‌آموز و محرومیت او از شرایط تحصیل کیفی است.

در این گزارش به اختصار چند محور اصلی از مصادیق بی‌توجهی به حقوق دانش‌آموز در نظام آموزش‌وپرورش کشور را بررسی کردیم که تا به امروز کمتر به آن‌ها تمرکز و بیشتر نگاه‌ها به سمت تنبیه‌بدنی معطوف شده است.
کلاس‌های شلوغ و پرتراکم: دانش‌آموزانی که حالا به نوعی مجبورند در کلاس‌های درسی که جمعیت دانش‌آموزان حاضر در آن بسیار بالاتر از استاندارد‌های تعریف شده است، درس بخوانند آن هم در شرایط دشواری همچون نشستن پشت نیمکت‌های سه نفره که به سختی در کنار هم جا می‌شوند و در کلاس درس فرسوده البته بماند که طبق مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی باید از ۱۴ تا ۲۶ نفر باشد و به هیچ عنوان نباید بیش از ۲۶ دانش‌آموز در کلاس درس حاضر باشند! اما با وجود داشتن چنین قوانینی هم‌اکنون ۶۰ درصد جمعیت دانش‌آموزان دبستانی در کلاس‌های شلوغ درس می‌خوانند!

دلایل اصلی افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس دولتی چیست؟ قطعاً دو عامل کمبود مدرسه و معلم، در این میان است، اما مقصر اصلی این شرایط چه کسانی هستند؟ آیا دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان مقصرند یا سیاست‌گذاری‌های نادرست مسئولان؟!

فضای فیزیکی فرسوده مدارس: ۳۰ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس ناایمن درس می‌خوانند، فضای فیزیکی فرسوده مدارس به خصوص سیستم گرمایشی غیراستاندارد تا به امروز دانش‌آموزان و معلمان بسیاری را قربانی کرده است، دانش‌آموزان درودزن، دانش‌آموزان شین‌آباد، دانش‌آموزان مدرسه غیردولتی زاهدان تنها تعدادی از قربانیان سیستم گرمایشی غیراستاندارد مدارس کشور هستند.

۱۴ آبان ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی