امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با صدور قطعنامه‌ای نقض حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی و اعدام‌ها، به ویژه اعدام نوجوانان و همینطور شکنجه و رفتار بی‌رحمانه در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. این شصت و ششمین قطعنامه سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران است (عکس از آرشیو)…/

****

بنا به گزارش زمانه ، پنجشنبه ۲۳ آبان کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۸۴ رای موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۶ رأی ممتنع قطعنامه پیشنهادی در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد.

۸ نوامبر/ ۱۷ آبان نشست چرخه سوم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران با حضور نمایندگانی از کشورهای سراسر جهان در ژنو سوئیس برگزار شد. هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی محمدجواد لاریجانی و نمایندگانی از مجلس، قوه قضائیه و دولت هم در این جلسه حضور داشت. در این نشست نقض حقوق اقلیت‌ها (عربستان) و اعدام کودکان (آلمان) و همینطور بازداشت خودسرانه دوتابعیتی‌ها (فرانسه) مطرح شد. برگزاری این نشست درآمد و مقدمه‌ای بود برای صدور قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک.

مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه خواهان لغو مجازات اعدام نوجوانان زیر سن قانونی و لغو مجازات اعدام در ملا عام و پایان دادن به اعترافات اجباری که ناقض قوانین بین‌المللی است شد.

در این قطعنامه سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواست: در قانون و در عمل هیچ‌کس را تحت شکنجه یا سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا اهانت‌آمیز قرار ندهد و بازداشت‌های خودسرانه به ویژه بازداشت افراد دو تابعیتی و شهروندان خارجی را متوقف کند و به دادرسی عادلانه پایبند باشد.

در این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که بازداشت‌شدگان در اعتراضات را آزاد کند.

سال گذشته هم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه دیگری در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رأی داده بود.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به صدور این قطعنامه گفت:

«رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران از الزامات شرعی و قانونی و موضوعی در راستای منافع و امنیت ملی است که همواره بدان اهتمام ورزیده است.»

موسوی بدون آنکه از آمریکا و عربستان سعودی نام ببرد، حامیان این قطعنامه را به «تروریسم اقتصادی» و «کودک‌کشی» و «مثله کردن» منتقدان متهم کرد.

پیش از این جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در یک نشست خبری که در سپتامبر/ مهر سال جاری برگزار شد، از اعدام ۲۵۰ نفر در ایران در سال ۲۰۱۸ خبر داده و به نقض حقوق زنان، فعالان مدنی، وکیلان دادگستری و اقلیت‌های مذهبی، به ویژه بهائیان اشاره کرده بود. قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقض حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی در ایران سکوت کرده است.

۲۳ آبان ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی