امروز:   اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۴۵ شهروند دیگر در نقاط مختلف کشور

امروز دوشنبه ۴ آذرماه، برخی مسولین انتظامی و قضایی در استان های مازندران، لرستان، ایلام، یزد و شهر شیراز از بازداشت ۴۵ شهروند معترض تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند. جمعیت دستگیر شدگان که تا روز شنبه و طی یک هفته از آغاز اعتراضات محرز شده، حداقل ۳۹۸۰ تن است، هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها احتمال رقم واقعی دستگیر شدگان تا چندبرابر این رقم قابل تصور باشد.این در حالی است که خلیل آبادی، رئیس شورای شهرستان ری (استان تهران): امکانات زندان ‎#فشافویه جوابگوی این حجم از بازداشتی‌ها نیست

 

 

***

 

 

امروز دوشنبه ۴ آذرماه، برخی مسولین انتظامی و قضایی در استان های مازندران، لرستان، ایلام، یزد و شهر شیراز از بازداشت ۴۵ شهروند معترض تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند. استفاده از این عنوان در خصوص مردم معترض بازداشت شده در حالی است که پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، با تاکید بر اینکه «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: «اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است.»

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از مهر، فرمانده انتظامی مازندران از بازداشت ۵ شهروند به اتهام “شرکت در اغتشاشات تهران” خبر داد.

محمود میرفیضی، مدعی شد: “۵ متهم به اغتشاشات که اقدام به آتش‌زدن بانک‌ها و فروشگاه ها در منطقه تهرانپارس کرده بودند در مخفیگاهشان در بابلسر دستگیر شدند”.

همچنین محمد مهدیان، فرمانده انتظامی لرستان از بازداشت ۱۷ شهروند تحت عنوان “لیدر اغتشاشات” در این استان خبر داد.

از سوی دیگر رهامبخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس نیز مدعی شد: “۱۵ نفر از عوامل اصلی تخریب و آتش‌زدن بانک‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت در شیراز توسط پلیس امنیت عمومی دستگیر شده‌اند”.اامروز دوشنبه ۴ آذرماه، برخی مسولین انتظامی و قضایی در استان های مازندران، لرستان، ایلام، یزد و شهر شیراز از بازداشت ۴۵ شهروند معترض تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند.

همزمان علی اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی کرمانشاه اظهار داشت: “ماموران پلیس امنیت عمومی کرمانشاه موفق به شناسایی ۳ تن از عوامل ناامنی و تخریب اموال عمومی شده و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیات هایی جداگانه آنها را دستگیر کردند”.

در خبری دیگر فرمانده انتظامی استان یزد نیز از بازداشت ۳ شهروند تحت عنوان “عوامل اصلی اغتشاشات و تخریب اموال عمومی” در اعتراضات اخیر خبر داد.

همچنین شهاب عزیززاده،‌ جانشین انتظامی ایلام از بازداشت ۲ شهروند به اتهام “تحریک به اغتشاش در فضای مجازی” در این استان خبر داد.

وی مدعی شد: “این افراد با انتشار فراخوان در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، مبنی بر شرکت در تجمعات و خاموش کردن خودروها در خیابان، سعی در ایجاد بلوا و به انحراف کشاندن تجمعات قانونی مردم بودند”.

اامروز دوشنبه ۴ آذرماه، برخی مسولین انتظامی و قضایی در استان های مازندران، لرستان، ایلام، یزد و شهر شیراز از بازداشت ۴۵ شهروند معترض تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” خبر دادند.

پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود مردم معترض را به اعدام تهدید کرد و با تاکید بر این‌که «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب‌دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: “اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است”.

بنا بر اعلام خبرگزاری های داخلی در روزهای آغازین این تجمعات بیش از هزار شهروند به علت شرکت در اعتراضات بازداشت شده اند.

کماکان وضعیت اعتراضات و تداوم آن مشخص نیست با اینحال مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسب ضرورت با تکیه بر اطلاعات دریافتی از منابع مختلف گزارش آماری جمع بندی اولیه خود را همزمان با پایان هفتمین روز اعتراضات سراسری در ادامه منتشر کرده بود. در این گزارش لیستی بالغ بر ۱۳۴ معترض کشته شده منتشر شده است. بررسی های هرانا نشان می دهد جمعیت دستگیر شدگان که تا روز شنبه و طی یک هفته از آغاز اعتراضات محرز شده، حداقل ۳۹۸۰ تن است، هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها احتمال رقم واقعی دستگیر شدگان تا چندبرابر این رقم قابل تصور باشد.

لازم به ذکر است تجمعات سراسری در ایران از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و در واکنش به افزایش ۳ برابری قیمت بنزین با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، دهدشت، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود.

ـ خلیل آبادی، رئیس شورای شهرستان ری (استان تهران): امکانات زندان ‎#فشافویه جوابگوی این حجم از بازداشتی‌ها نیست/ایلنا  نقل از بیدارزنی

۴ آذر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی