امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

چرا روز ۲۵نوامبر (۴ آذر) را روز جهانی منع خشونت علیه زنان می نامند؟

قتل سه خواهر میرابل پس از زندان، شکنجه و تجاورز توسط حکومت دومینیکن، آن‌ها را به «نمادی از مبارزات مردمی و فمینیستی» تبدیل کرد و در نتیجه مبارزات پیگیر زنان، سازمان ملل متحد در ۱۷اکتبر سال ۱۹۹۹ این روز را روز جهانی منع خشونت علیه زنان اعلام نمود.خشونت علیه زنان، خشونت علیه تمامی افراد جامعه می باشد که حاصل تحمیل قوانین مبتنی بر تبعیضات جنسیتی است. این خشونتها تجلی رابطه قدرت نابرابر حاکم بر جامعه بوده که منجر به سلطه مردان بر زنان شده است.

 

 

***

 

 

در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۶۰ سه خواهر با نام میرابل در جمهوری دومینیکن در مبارزه علیه دیکتاتوری آن کشور بازداشت و زندانی می شوند و سپس مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته و در نهایت توسط حکومت به قتل می رسند.

این قتل آن‌ها را به «نمادی از مبارزات مردمی و فمینیستی» تبدیل کرد و در نتیجه مبارزات پیگیر زنان، سازمان ملل متحد در ۱۷اکتبر سال ۱۹۹۹ این روز را روز جهانی منع خشونت علیه زنان اعلام نمود. تمام کسانی که خواهان برابری، آزادی و عدالت می باشند، بر ضرورت مبارزه برای پایان دادن به انواع خشونت علیه زنان تاکید کرده و در راستای آگاه سازی، همراهی و مبارزه می کنند.

خشونت علیه زنان، خشونت علیه تمامی افراد جامعه می باشد که حاصل تحمیل قوانین مبتنی بر تبعیضات جنسیتی است. این خشونتها تجلی رابطه قدرت نابرابر حاکم بر جامعه بوده که منجر به سلطه مردان بر زنان شده است.
در همه کشورها این خشونتها وجود دارند اما هر جا که زنان مبارزه کرده اند دستآوردهای بزرگی داشته اند.
آنچه خشونت محسوب می شود اِعمال تبعیضهایی مانند خشونتهای خانگی، تجاوز، خرید و فروش زنان، تن فروشی اجباری، بردگی، وادار کردن کودکان به ازدواجهای اجباری و… در بسیاری از جوامع است.
مبارزه علیه این نابرابریها مستلزم یک مبارزه همه جانبه و پیگیرانه می باشد.

از جنبش مشروطه تا کنون زنان در اشکال گوناگون مطابق با شرایط دوران خود به مبارزه علیه مردسالاری و به دست آوردن برخی از خواسته های خود پرداخته اند.

در ایران طی نیم قرن اخیر زنان در حوزه های مختلف تحت خشونت و تبعیضات جنسیتی مختلف قرار داشته اند؛ از نظر اقتصادی به مردان وابسته بوده و در صورت اشتغال، در مقابل کار برابر، دستمزد نابرابر دریافت می کنند و در صورت تعدیل نیروی کار، این زنان هستند که نخست اخراج می شوند.
در مورد قوانین از حقوق برابر با مردان همچون حق طلاق، حضانت فرزند، ارث برابر و… محروم هستند.
در دانشگاهها تبعیض جنسیتی در موارد متعددی وجود دارند.
حق انتخاب پوشش خود را ندارند و در ورزش و ورزشگاهها با موانع بسیار سخت و تبعیض آمیز مواجه هستند.
نداشتن فرصتهای برابر شغلی از دیگر تبعیضات است که عین خشونت است.
کار خانگی زنان که در تولید اقتصادی نقش مهمی دارد به کاری یکنواخت و کسالت آور برای بخش بزرگی از زنان تبدیل شده و مثال بارزی برای خشونت علیه زنان است.
آزارهای جنسی در محل کار و خیابان و جوکهای جنسیتی و ضدزن نیز خشونت را نشان می دهند.

? رهایی زنان در گرو نابودی سرمایه داری و محو مردسالاری می باشد.

روز جهانی منع خشونت علیه زنان را پاس بداریم.

منبع: اتحاد بازنشستگان

۹۸/۹/۴

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

زنانی که بچه هایشان یک روز بیرون رفتند و  دیگه برنگشتند!

ـ‌ ‏امروز، روز جهانی منع خشونت علیه زنان است. به همه زنانی فکر می‌کنم که تحت ستم و تبعیض و بی‌عدالتی، با سختی بچه بزرگ کردند و بچه‌هاشون یک روز که از خونه بیرون رفتند، دیگه هیچ‌وقت برنگشتند….

محبوبه حسین زاده – بیدارزنی

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی