امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

«حداقل‌های زندگی یک خانوار کارگری ۶ میلیون تومان شد»

عکس از آرشیودبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرد که سبد معیشت خانوار چهارنفره کارگری بدون در نظر گرفتن هزینه رفاهی، پس‌انداز و مسافرت، به رقم ۶ میلیون تومان در ماه رسیده است. او می‌گوید نه کارفرمایان توان پرداخت هزینه‌های زندگی کارگران را دارند و نه دولت. معیار پرداخت بسته معیشتی برای یک خانوار چهار نفره، هفت میلیون تومان است این به معنای آن است که مسئولان به‌طور غیر مستقیم پذیرفته‌اند خط فقر ۷ میلیون تومان است. حداقل دستمزد حدود یک و نیم میلیون تومان است. هادی ابوی می‌گوید بیش از ۸۰ درصد از کارگران «حداقل‌بگیرند»…

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران سه‌شنبه ۱۲ آذر درباره رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری (چهار نفره) گفت: «با گزارش‌هایی که از وضع معیشت کارگران گرفته‌ایم خارج از مسایل رفاهی و پس‌انداز و مسافرت، حداقل‌های زندگی یک خانوار کارگری اعم از خوراک، ‌درمان، ایاب و ذهاب، اجاره بها و تحصیل فرزندان به رقم ۶ میلیون تومان در ماه رسیده است.»
ابوی با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران گفت: «عقب ماندگی مزدی در حقوق و دستمزد کارگران وجود دارد، سال گذشته در شورای عالی کار دولت هنگام محاسبه سبد معیشت صحبت از گوشت ۳۰ هزار تومانی می‌کرد، ما هم گفتیم، همین گوشت را هر چند روز یک‌بار بین کارگران عرضه کنید. درباره قیمت برنج نیز قیمت بسیار کمتری را بیان کردند و ما هم گفتیم برنج را با همان قیمتی که بیان می‌کنید در اختیار کارگران قرار دهید. همان قیمتی که سال گذشته دولتی‌ها در جلسه شورای عالی کاربرای برنج ۵هزار تومان بیان کردند، در حال حاضر کارگران باید با قیمت ۱۶ هزار تومان خریداری کنند.»
بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار نرخ تورم در آبان ماه امسال به ۴۱,۱ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ۱۳۹۸ به عدد ۲۷ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۷ درصد بیشتر از آبان ۱۳۹۷ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.
آمار‌های به دست آمده نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین در دوره‌های مختلف، قیمت کالاهای اساسی و خدمات نیز افزایش چند برابری داشته است.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: «ما دستمزد را بر اساس تورم همان سال و برای سال آینده تعیین می‌کنیم که منطقی نیست چون اطلاعی از شرایط اقتصاد و نوسان بازارها در سال آینده نداریم.»
به‌گفته هادی ابوی «کارفرمایان توان پرداخت تمام هزینه‌های زندگی کارگران را ندارند. دولت هم امکان پرداخت ندارد و از سوی دیگر بهانه‌ای می‌آورند که باید کمک کنیم با افزایش دستمزد، تورم بالا نرود».
او تأکید کرد که باید الگویی در تعیین دستمزد رعایت شود که حداقل دستمزد را به سمت واقعی شدن ببرد.
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، در تابستان امسال اعلام کرد که میزان سبد معاش یک خانواده کارگری از مرز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشته است.
به دنبال افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین دولت از اجرای طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن قرار است حدود ۶۰ میلیون نفر از شهروندان حمایت معیشتی دریافت کنند. میزان حمایت ماهانه حدود از ۱۸ میلیون خانوار از محل منابع مالی حاصل از افزایش قیمت بنزین برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار دو نفره ۱۰۳ هزارتومان، خانوار سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز سه‌شنبه ۱۲ آذر گفت: «برای این‌که بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است نیز به‌طور کامل در اختیار اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار می‌گیرد.»
خبرگزاری‌های رسمی ایران روز گذشته، دوشنبه ۱۱ آذر نوشتند چهار میلیون سرپرست خانوار ایرانی اعلام کرده‌اند که کمک‌های معیشتی دولت به آن‌ها تعلق نگرفته است. دولت اعلام کرد که آن‌ها فقط یک روز برای اعتراض فرصت دارند و به این ترتیب، امروز سه‌شنبه ۱۲ آذر فرصت اعتراض جاماندگان طرح حمایت معیشتی به پایان می‌رسد.
معیار پرداخت بسته معیشتی برای یک خانوار چهار نفره، هفت میلیون تومان است این به معنای آن است که مسئولان به‌طور غیر مستقیم پذیرفته‌اند خط فقر ۷ میلیون تومان است. حداقل دستمزد حدود یک و نیم میلیون تومان است و هادی ابوی می‌گوید بیش از ۸۰ درصد از کارگران «حداقل‌بگیرند».

زمانه ـ ۱۲ آذر ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی