امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

ستارگان فوتبال زنان سودان چگونه زندگی می‌کنند؟ (+عکس)

در ماه‌های قبل، زنان سودان در خط مقدم اعتراضات ضد بشیر بودند. آنها خشم خود را نسبت به سنت‌های مردسالارانه و قوانین محدود کننده نقش زنان در جامعه سودان ابراز کردند. چند ماه پس از تشکیل اولین لیگ فوتبال زنان در سودان، ستاره‌های  فوتبال این کشور از زندگی خود به عنوان یک فوتبالیست می‌گویند. آنها به نماد حقوق برابر با مردان تبدیل شده‌اند و تحسین می‌شوند

 

 

 

***

 

 

 

در ماه‌های قبل، زنان سودان در خط مقدم اعتراضات ضد بشیر بودند. آنها خشم خود را نسبت به سنت‌های مردسالارانه و قوانین محدود کننده نقش زنان در جامعه سودان ابراز کردند.

 چند ماه پس از تشکیل اولین لیگ فوتبال زنان در سودان، ستاره‌های  فوتبال این کشور از زندگی خود به عنوان یک فوتبالیست می‌گویند. آنها به نماد حقوق برابر با مردان تبدیل شده‌اند و تحسین می‌شوند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به فعالیت بازیکنان لیگ تازه تاسیس فوتبال زنان در جامعه سودان پرداخته است.

به گزارش عصر ایران، “اورجان عصام” ۱۹ ساله و “رایان رجب” ۲۲ ساله دختران جوان تیم “التحدی” خارطوم در تورنومنت باشگاهی این کشور چند گل به ثمر رسانده‌اند. اتفاقی که در دوره استبداد “عمر البشیر” محال به نظر می‌رسید.

بازیکنان سودانی در حال بازی در زمین فوتبال/ عکس: خبرگزاری فرانسه

فوتبال زنان در سودان

عصام دختر جوان سودانی در حالی که با موهای رهایش در استادیوم پایتخت تمرین می‌کند در این باره گفت: از دیدن چرخش حکومت استبدادی به سوی قوانین مدنی و احقاق حقوق زنان هیجان زده‌ام.

سودان یکی از پیشگامان در عرصه فوتبال است. این کشور در سال ۱۹۴۸ به “فیفا” پیوست و در سال ۱۹۵۷ در نشستی در خارطوم و با همکاری مصر، اتیوپی و آفریقای جنوبی “کنفدراسیون فوتبال آفریقا” را پایه‌گذاری کرد.

با این وجود فوتبال زنان در این کشور و پس از تصویب قانون شریعت در سال ۱۹۸۳ و ۶ سال قبل از تصاحب حکومت در یک کودتا توسط سرتیپ “البشیر” با مشکل روبه‌رو شد.

راه‌اندازی فوتبال زنان به نمادی برای گسترش حقوق زنان در این کشور تبدیل شده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

فوتبال زنان در سودان

حکومت ۳۰ ساله و آهنین بشیر در ماه آوریل سال جاری و پس از چند ماه اعتراضات خیابانی با کودتای نظامی پایان یافت و پس از آن امید شکل‌گیری سیاست‌های لیبرال‌ و گرایش‌های حامی زنان به وجود آمد.

در ماه‌های قبل، زنان سودان در خط مقدم اعتراضات ضد عمرالبشیر بودند. آنها خشم خود را نسبت به سنت‌های مردسالارانه و قوانین محدود کننده نقش زنان در جامعه سودان ابراز کردند.

سودان اکنون توسط یک شورای مشترک نظامی- غیرنظامی اداره می‌شود. این شورا وظیفه نظارت بر انتقال حکومت به غیر نظامیان را براساس خواست معترضان بر عهده دارد.

تلاش یک لیگ بر احیای حقوق زنان

در ماه گذشته، مقامات جدید چندین قانون عمومی در دهه‌های گذشته را حذف کردند. برخی از این قوانین در درجه اول زنان را به دلیل “اعمال غیر اخلاقی” هدف قرار داد.

“اورجان عصام” ستاره فوتبال سودان در حال مطالعه/ او برای دندانپزشکی درس می‌خواند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

ستاره فوتبال زنان اورجام عصام

لیگ فوتبال زنان در سودان امروزی حرکتی قدرتمند در راستای تقویت حقوق زنان محسوب می‌شود.

خانم عصام که به عنوان هافبک چب تیم “التحدی” بازی می‌کند در این باره گفت: اینک جهان می‌داند که زنان سودان توانایی دیگری جز کارهای خانه و بزرگ کردن کودکان را دارند.

او افزود: حقوق زنان این روزها بسیار بیشتر  از قبل است.

“رجب” دختر جوان و بازیکن تیم التحدی نیز با پوشیدن لباس تمرینش در این باره گفت: این مسابقات بهترین اتفاق برای سودان است و فوتبالیست‌های با استعداد زن در این کشور را به نمایش گذاشته‌ است.

این دختر سودانی که این روزها هدفی جز گل زدن در مسابقات را ندارد، در این باره گفت: ما به شدت به آن احتیاج داریم. آرزوی وی بازی حرفه‌ای در خارج از کشور است. او دوست دارد در صورت انتخاب برای تیم ملی در جام جهانی فوتبال زنان نیز بازی کند.

برای عصام که هر روز “قرآن” می‌خواند فوتبال بیشتر یک سرگرمی است. او دوست دارد دندانپزشک شود.

از آغاز لیگ زنان این کشور در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال جاری، این دو بازیکن فوتبال سودانی مرتب تحسین شده و عکس آنها به  دلیل بازی خوب و روحیه تیمی عالی روی صفحات روزنامه‌های این کشور منتشر شده است.

خانم رایان رجب گفت: من به عنوان مهاجم بازی می‌کنم و اورجان مدافع چپ است. ما با هم هماهنگیم و پاس‌کاری عالی داریم.

آقای “احمد ا‌لفکی” مربی تیم “التحدی” در این باره گفت: این دو بازیکن همواره مخالف حریفان خود در زمین ظاهر می‌‍شوند و گل‌های زیبایی می‌زنند.

عصام و رجب این شکوه و درخشش خود را مدیون درک خانواده خود هستند.

“رایان رجب” ستاره فوتبال سودان در حال تمرین روپایی/ عکس: خبرگزاری فرانسه

رایان رجب ستاره فوتبال سودان

خانم عصام گفت: پدرش علاقمند به فوتبال است و بزرگترین حامی و مربی (او) محسوب می‌شود و اغلب بسیاری از اشتباهات  بازی او را اصلاح می‌کند.

پدر عصام که کارمند بانک است در این باره گفت: اکنون مردان در همه سطوح با مردان در حال رقابت هستند و در رده‌های وزارت فعال هستند.

خانم رجب فوتبال را از کودکی دوست داشته و با برادرانش بازی کرده است.

وی در این باره گفت: والدین من هرگز محدودیتی ایجاد نکردند و همواره مرا به ادامه ورزش تشویق کردند.

فکی در این باره گفت: ما مدارس و آموزش پرورش را متقاعد کردیم تا دختران را به بازی فوتبال تشویق کرد. ما با فیفا نیز برای حمایت و آموزش دختران کم سن و سال خود تماس گرفتیم.

عصر ایران

۱۸ آذر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی