امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

اسامی زندانیان زن محکوم به اعدام در زندان قرچک ورامین

در این گزارش لیستی از اسامی زندانیان محکوم به اعدام که عمدتا با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده و در این زندان نگهداری می‌شوند، آمده است. همچنین در ادامه فهرستی از زنان زندانی در این زندان با اتهاماتی که ممکن است حکم اعدام برای آنان در پی داشته باشد، آمده است. این زنان عمدتا مادرانی هستند که مدعی هستند بخاطر نبود قوانین یا شرایط حمایتی دست به قتل همسر یا عضوی از خانوده خود زده اند…/

*****

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت ۱۴ تن از زندانیان زن محکوم به اعدام که در زندان قرچک ورامین به سر می‌برند توسط هرانا احراز شده است.

این افراد عمدتا از بابت اتهام “قتل” بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع “تعدادی از این زندانیان که به اتهام قتل همسران خود بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند، بارها توسط همسران خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته و قربانی خشونت خانگی بوده‌اند. برخی از این زنان نیز در پاسخ به اینکه چرا اقدام به کشتن همسرشان کرده‌اند، مدعی شده‌اند همسرانشان دخترشان را مورد آزار و اذیت جسمی قرار داده یا به دخترشان تجاوز کرده بودند.
هویت این زندانیان که به تازگی توسط هرانا احراز شده است، در ادامه می‌آید:

۱. صغری افتخاری، ۴۸ ساله، مادر یک فرزند، حدود ۱۲ سال پیش به اتهام قتل در جریان یک درگیری بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۲. مهتاب شفیعی، ۳۲ ساله، حدود ۵ سال پیش به اتهام قتل همسر و مادربزرگ همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۳. زهرا اسماعیلی، ۴۱ ساله، مادر دو فرزند، پیشتر به اتهام قتل همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۴. فرانک حداد صاحب، مادر یک فرزند، به اتهام قتل همسر دوم شوهر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۵. مژگان (طاهره) نوری، ۴۴ ساله، مادر سه فرزند، به اتهام قتل همسر بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۶. اعظم ملکی، حدود ۱۰ سال پیش به اتهام قتل ۳ نفر ازجمله برادرشوهر و پسر برادر شوهر خود بازداشت و به دو بار اعدام محکوم شده است.

۷. محبوبه رسولی، مادر دو فرزند، حدود ۹ سال پیش به اتهام قتل مادرشوهر خود و زنای محصنه بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۸. اشرف کلهر که از هجده سال پیش در زندان است به اتهام قتل همسر و زنای محصنه بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۹. رقیه افشاری، ۴۱ ساله، به اتهام قتل همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۱۰. فرشته شیرازی، حدود ۷ سال پیش به اتهام قتل مادر همسرش بازداشت به اعدام محکوم شده است. فرشته شیرازی خواهر ناتنی اسدالله لاجوردی است.

۱۱. سمیرا سبزیان فرد، ۲۹ ساله، به اتهام قتل همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۱۲. سحر قلی نژاد، ۳۰ ساله، به اتهام قتل مادر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۱۳. زهره نارشکی، ۳۹ ساله، مادر یک فرزند، به اتهام قتل همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

۱۴. فرشته عبدالمالکی، ۳۳ ساله، به اتهام قتل همسر خود بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

همچنین هرانا در آذرماه امسال در گزارشی هویت سه تن از زنانی که از زندان قرچک ورامین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و اعدام شده بودند را احراز و منتشر کرده بود.
به علاوه هویت چند زندانی دیگر که پیشتر توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده و هم‌اکنون در زندان قرچک ورامین به‌سر می‌برند توسط هرانا احراز شده است.

اتهام این افراد که متهم هستند در گروهی موسوم به “باند الکس” عضو بوده‌اند، “فساد و فحشا” عنوان شده است. بر اساس قوانین ایران این اتهام در برخی موارد ممکن است برای متهمان حکم اعدام را در پی داشته باشد.

زمستان سال ۹۶ خبرگزاری فارس از رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی طی گزارشی از بازداشت این افراد خبر داده بود.

در بخش‌هایی این گزارش آمده بود: “در سال ۹۲ گزارش‌های مردمی مبنی بر خروج دختران ایرانی به مقصد دبی در سایت گرداب که متعلق به سازمان اطلاعات سپاه بود ثبت شد که حاکی از فعالیت‌های غیراخلاقی بر بستر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بود. در این پروژه مشخص شد افرادی به‌صورت سازمان‌یافته در پوشش مدلینگ و فعالیت‌های سازمان‌یافته سایبری مانند، طراحی مد، آرایشگری و عکاسی مد فعالیت می‌کنند. با پیدایش سرنخ های فساد، عسل که یکی از چهره‌های سرشناس اینستاگرام است بازداشت شد؛ وی یکی از فعالان درزمینهٔ مدلینگ بوده و از طریق اینستاگرام عکس‌های مربوط به کار خود را منتشر می‌کرد و دختران دبیرستانی زیادی را ترغیب به خروج از کشور و سفر به دبی می‌کرد. تحقیقات درباره عسل، ارتباطات او را با دو نفر مشخص می‌کند که یکی از آن‌ها شهروز سخنوری معروف به الکس و دیگری… معروف به مانلی هستند. مانلی در اعترافات خود می‌گوید که کارشناسی ارشد هنر داشته و از طریق دختری به نام صدف، الکس وارد زندگی او می‌شود. مانلی به خاطر تسلط به زبان انگلیسی گزینه مناسبی برای الکس بود که در ادامه نام وی را به مانلی تغییر می‌دهد تا به‌راحتی بتواند از مانلی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. مدیریت خروج سازمان‌یافته دختران از کشور توسط الکس صورت می‌گرفته است”.

موارد فوق صرفا توضیحات رسانه ای نزدیک به سپاه پاسداران است و تا این لحظه از دفاعیات متهمان این پرونده اطلاعی حاصل نشده است.
هویت این زندانیان که توسط هرانا احراز شده است، در ادامه می‌آید:

۱. سیده معصومه ابراهیمی، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

۲. بتسا اصلانی، حکم نامشخص

۳. سمیه رعیت دوست، حکم نامشخص

۴. حوا علی شاهی، حکم نامشخص

۵. نرگس دایان، حکم نامشخص

۶. مونا فلاح، حکم نامشخص

۷. ستیلا (نام خانوادگی احراز نشده است)، حکم نامشخص

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.
بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

۲۰ دیماه ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی