امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

مردم سیستان وبلوچستان در انتظار سیل مهربانی

چند روز از سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان می‌گذرد و این سیل آنقدر عظیم بود که تصاویر ماهواره‌ای از تشکیل دریاچه‌ای جدید در دل کویر مرکزی ایران حکایت دارد. در این مدت دست کم به دو‌هزار و ۵۰۰ خانه مسکونی، زمین‌های کشاورزی، احشام و زیرساخت‌های این استان خسارت‌های جدی وارد شد و میزان این خسارت‌ها بیش از شش‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده است…/

*****

آرمان ملی- رها معیری: چند روز از سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان می‌گذرد و این سیل آنقدر عظیم بود که تصاویر ماهواره‌ای از تشکیل دریاچه‌ای جدید در دل کویر مرکزی ایران حکایت دارد. در این مدت دست کم به دو‌هزار و ۵۰۰ خانه مسکونی، زمین‌های کشاورزی، احشام و زیرساخت‌های این استان خسارت‌های جدی وارد شد و میزان این خسارت‌ها بیش از شش‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده است. آن‌طور که مدیرکل ستاد بحران این استان می‌گوید: «بر اساس برآوردهای اولیه بیش از ‌هزار‌میلیارد تومان به بخش کشاورزی، زیرساخت‌های شهری و طرح‌های آب منطقه‌ای خسارت وارد کرده و همه اینها همت عالی مردم و مسئولان را می‌طلبد.» هر چند حدود ۲۶۴ روستای با هشت‌هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت در محاصره سیلاب قرار دارند، ولی سیل در برخی از مناطق این استان تا حدی فروکش کرده و نگرانی‌ها بابت شرایط مردم استان سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرده است و آنها نیازمند حمایت‌های جدی ملی و دولتی هستند. در چند روز اخیر کمپین‌های حمایتی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی برای امدادرسانی به مردم سیستان و بلوچستان ایجاد شده و شهر تهران به همراه استان‌های البرز، خراسان رضوی، فارس، مازندران و کرمانشاه به‌عنوان استان‌های معین در حادثه سیل سیستان و بلوچستان تعیین شده‌اند.

مردم در انتظار سیل مهربانی

بعد از زلزله کرمانشاه، ورزقان، سیل خوزستان، لرستان، گلستان و حوادثی از این قبیل که باعث ایجاد سیل مهربانی شد، حالا مردم سیل زده سیستان و بلوچستان در انتظار حضور هموطنان‌شان هستند و برکسی پوشیده نیست در این شرایط مردم سیل زده نیازمند جدی مواد غذایی، اقلام گرمایشی و پوشاک هستند. شماری از مردم آسیب دیده در سیستان و بلوچستان با قدردانی از حضور و توجه نیروهای مردمی و خیران از نقاط مختلف کشور خواهان اعزام فوری تیم های امداد و نجات و مشارکت مردم نوعدوست کشورمان برای کاهش درد و آلام شان شدند. رحیم رهبر، یکی از شهروندان به ایسنا گفت: متاسفانه با تماسی که با دوستانم گرفتم وضعیت شهر بنت و خصوصا دستگرد به شدت بحرانی بوده و از آنجا که این منطقه نسبت به دشتیاری و زرآباد هم هوایش سردتر است، دعا می‌کنیم در این شب های سرد خداوند به داد مردم برسد. بسیاری از روستاهای آن منطقه به کلی از بین رفتند و هم اینک با گذشت چهار روز از وقوع سیلاب مردم دستگرد نیازمند مساعدت مردم و توجه ویژه مسئولین هستند.

تخلیه ۶ روستا

در این رابطه علی کرد، عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه پس از گذشت چند روز از وقوع سیل، هنوز ۸۰‌درصد راه های روستایی و عشایری قطع است. مردم سیل‌زده این استان نیاز جدی به مواد غذایی و اقلام گرمایشی و پوشاک دارند، علی‌رغم امداد‌رسانی و خدمات رسانی هلال احمر و ستاد بحران و ارسال کمک‌های مطلوب به مردم، همچنان با کمبود مواد غذایی و پوشاک روبه‌رو هستند. همچنین نیاز است نسبت به تامین لودر، بیل مکانیکی و بولدزر و گریدر برای بازگشایی راه‌های روستایی اقدام شود. وی همچنین افزود: دسترسی به تلفن همراه، اینترنت و برق با مشکل همراه است و خسارات زیادی به عشایر از لحاظ علوفه و دام وارد شده است. باغات و مزارع کشاورزان هم تخریب شده، بنابراین ضروری است توجه ویژه ای به کشاورزان و عشایر شود.در این رابطه مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گوید: درپی جاری شدن سیلاب در این استان ۱۴ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، مهرستان، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند تحت تاثیر قرار گرفتند که در این میان وضعیت در شهرستان کنارک، فنوج، دلگان، چابهار و سرباز حادتر بود. در مجموع در ۲۲۲ شهر و روستای استان سیستان و بلوچستان عملیات امدادرسانی انجام شده است،‌ در این ۲۲۲ شهر و روستا به ۳۹هزار و ۶۷۵ نفر امدادرسانی شده و ۴۶۸۸ نفر نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند. هفت فروند شامل دو فروند هلال احمر و پنج فروند بالگردهای نظامی نیز در امدادرسانی مورد استفاده قرار گرفته است.

از مادران باردار تا مالاریا

بیماری‌های عفونی، آنفلوآنزا، مالاریا و تهدیدهایی همچون عقرب گزیدگی و از سوی دیگر تمساح‌های پوزه کوتاه که به آنها گاندو گفته می‌شود که با رخداد سیل در سیستان و بلوچستان از محیط‌های آبی خارج و در خشکی پراکنده و موجب نگرانی مردم شده است، اما به اعتقاد کارشناسان محیط زیست، گاندوها اگرچه حیوانات شکارگری هستند، ولی در فصل زمستان تمایلی به خوردن گوشت ندارند. از سوی دیگر محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت گفته است که خوشبختانه تاکنون هیچ ‌اپیدمی‌ بیماری واگیر ناشی از سیل در این مناطق گزارش نشده است. معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هم اعلام کرد در سیل اخیر حدود ۲۵۰‌هزار نفر روستانشین در چابهار، کنارک، سرباز، قصرقند، دلگان، نیک‌شهر و فنوج، آسیب دیده‌اند. پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور نیز گفته است: از اولین روزهای شروع سیلاب، ۱۶۹ مادر باردار سیستانی و بلوچستانی را از مناطق پرخطر دور کرده‌اند. ۱۲ مادر پا‌به‌ماه هم با بالگرد به بیمارستان منتقل شدند. دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز از خسارت حدود هفت‌میلیارد تومانی به زیرساخت‌های سلامت در سیل استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: لاشه‌های حیوانات اهلی می‌توانند تبدیل به کانون‌های عفونی شوند که تجربیات سیلاب های بهار امسال به ما کمک کرد که این لاشه ها توسط صورتجلسه‌های همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی، مورد تایید سازمان دامپزشکی کل کشور، بیمه‌ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گیرد تا سرعت جمع آوری و معدوم سازی لاشه‌های حیوانات افزایش یابد و با مخاطرات بیماری ها روبه‌رو نباشیم.وی تاکید کرد: خوشبختانه هیچ‌ مشکلی در حوزه دارو و نیروی انسانی و سایر موارد در حوزه سلامت در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان نداریم. بزرگترین خسارتی که می‌توانست در سیل استان سیستان و بلوچستان، همه ما را غصه دار کند، خسارت جانی بود و خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی این استان، ۱۶۹ مادر باردار و تعداد قابل توجهی از جمعیت آسیب‌پذیر و بیماران قبل از سیل، به محل های امن منتقل شدند. نمکی تاکید کرد: برای مقابله با بیماری مالاریا به جای سم پاشی باید به‌دنبال شناسایی و درمان زودهنگام موارد ابتلا به مالاریا باشیم؛ چراکه این روش، ارزان‌ترین و سهل‌ترین روش کنترل مالاریا است. مالاریا در استان سیستان و بلوچستان، از مرزهای مشترک با سایر کشورها وارد می‌شود. از سوی دیگر با توجه به احتمال عقرب گزیدگی، سرم عقرب وارداتی نمی‌تواند موثر باشد چون نوع عقرب منطقه متفاوت بوده و اگر هم خریداری کنیم فایده‌ای ندارد و توصیه من استفاده از سرم عقرب رازی است که می‌تواند بیمار را درمان کند. جمع‌آوری لاشه‌های حیوانات اهلی و وحشی به قید فوریت انجام شود تا مردم با بیماری و مشکلات دیگر و حاد روبه‌رو نشوند.

۲۶ دیماه ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی