امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

نامه شیرین عبادی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل:

«اعمال محدودیت‌های جدید برای پیروان ادیان»
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از ایجاد محدودیت‌های جدید علیه پیروان سایر ادیان توسط جمهوری اسلامی، اظهار تاسف کرده و خواستار استفاده از کلیه امکانات قانونی جهت بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران شد. «شیرین عبادی» با اشاره به اجبار شهروندان در پذیرفتن ادیان رسمی ایران برای دریافت کارت ملی، گفته است که به این نحو افراد خدا ناباور، بهائی، یارسان و ایزدی از حق شهروندی محروم می‌شوند…

«شیرین عبادی» با اشاره به اجبار شهروندان در پذیرفتن ادیان رسمی ایران برای دریافت کارت ملی، گفته است که به این نحو افراد خدا ناباور، بهائی، یارسان و ایزدی از حق شهروندی محروم می‌شوند. این حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در پایان نامه خود تاکید کرده است: «علی‌رغم تذکرات متعدد بین‌المللی و اعتراضات داخلی، وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز بدتر و در حال تبدیل به بحران است.»
متن کامل نامه شیرین عبادی به این شرح است:

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پیرو گزارش‌های قبلی مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران، متاسفانه هر روز شاهد تخلف بیشتری هستیم. در آخرین اقداماتی که حکومت جمهوری اسلامی ایران انجام داده برای صدور کارت ملی، داشتن اعتقاد به اسلام یا یکی از سه دین به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی (مسیحی، کلیمی و زرتشتی) ضروریست و در نتیجه پیروان سایر ادیان از گرفتن کارت ملی محروم هستند.

در ایران تعدادی افراد خدا ناباور، بهائی، یارسان و ایزدی زندگی می‌کنند که بدین نحو از حق شهروندی محروم می‌شوند. در بین افراد فوق بیشترین تعداد متعلق به جامعه بهائی است و حدود ۳۵۰ هزار بهائی در ایران زندگی می‌کنند. آنان پس از تأسیس جمهوری اسلامی از ابتدایی‌ترین حقوق بنیادین یک انسان محروم شدند و با این تصمیم جدید سایر حقوق خود را هم از دست می‌دهند. به عنوان مثال، در ایران اخذ پاسپورت موکول به داشتن شناسنامه و کارت ملی است و بدینگونه حتی حق خروج از ایران نیز از آنان سلب می‌شود.

در خاتمه توجه آن مقام عالی را به این نکته جلب می‌کنم که علی‌رغم تذکرات متعدد بین‌المللی و اعتراضات داخلی، وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز بدتر و در حال تبدیل به بحران است. پاسخ هر اعتراضی در این کشور گلوله یا زندان است. مراتب مجدداً به اطلاع می‌رسد تا قبل از حادتر شدن شرایط از کلیه امکانات قانونی جهت بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران استفاده کنید.
با احترام، شیرین عبادی (رئیس کانون مدافعان حقوق بشر) ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰

رونوشت:
دبیرکل سازمان ملل متحد
گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران
گزارشگر آزادی مذهب
گزارشگر آزادی بیان
گزارشگر بازداشت‌های خودسرانه

کانون مدافعان حقوق بشر ـ ۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی