امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

جزئیات بازداشت ۳ دانشجوی دانشگاه تهران

احضار و بازداشت بهاره هدایت، امیرمحمد شریفی و معین زارعیان ۳ تن از دانشجویان دانشگاه تهران طی روز‌های گذشته با واکنش‌هایی همراه بود و از مسئولان دانشگاه و حتی وزارت علوم خواستار پاسخگویی بودند. در این راستا اسماعیل سلیمانی رئیس حراست دانشگاه تهران در خصوص علت بازداشت این دانشجویان می‌گوید: «من دلیل اتهام‌ها را نمی‌دانم، ولی به تجمع آخری که در آبان‌ماه در دانشگاه اتفاق افتاد، مربوط می‌شود. اگر بتوانیم کاری برای دانشجویان کنیم، حتما انجام خواهیم داد.»

 

احضار یک دانشجو
چند روز پیش بود که رسانه‌ها خبر بازداشت چند تن از دانشجویان دانشگاه تهران را مخابره کردند که در این میان شاید بازداشت بهاره هدایت دانشجوی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی و عضو سابق تحکیم وحدت بیش از همه به چشم آمد. بهاره هدایت یک روز قبل از بازداشتش در توئیتی از احضار خود در روز چهارشنبه خبر داد و نوشت: برای روز چهارشنبه ۲۳ بهمن احضار شدم. حراست می‌گوید ما با او کار اداری داشتیم و ۲۰ دقیقه بیشتر اینجا نبود! هیچ خبری از او نیست و همه نگران هستیم.» رئیس دانشگاه تهران در این ارتباط اظهارداشت: «به من گزارش داده شده و معاون فرهنگی ما (مجید سرسنگی) پیگیر ماجرا و در جریان است. امیدواریم کاری از دست ما ساخته باشد. خانم بهاره هدایت بازداشت شده و هنوز ما دیداری با او نداشتیم.» محمود نیلی احمدآبادی در این خصوص که هدایت توسط کدام نهاد امنیتی و با چه اتهامی بازداشت شده گفت: «این جزئیات را ما خبر نداریم و حراست می‌داند.»

جزئیات بازداشت ۳ دانشجو
رئیس حراست دانشگاه تهران گفت: پلیس امنیت دو، سه مرتبه به خانم بهاره هدایت برای مراجعه، ابلاغ کرده بود و حتی با او نیز صحبت‌هایی داشت و در واقع او در جریان مساله بوده است. ایلنا نوشت؛ اسماعیل سلیمانی اظهارداشت: طوری که خانم هدایت گفته بود، من روز چهارشنبه به پلیس مراجعه خواهم کرد. در ادامه این جریانات پلیس با حراست دانشگاه تماس می‌گیرد و می‌گوید که می‌خواهد با بهاره هدایت مصاحبه‌ای داشته باشد و ابلاغیه‌ای قضایی دارند که باید به او بدهند. وی ادامه داد: وقتی پلیس مراجعه می‌کند، ما مطلع می‌شویم که موضوع بحث، دستگیری بهاره هدایت است، ما نیز با توجه به حساسیتی که دانشگاه دارد، اجازه نمی‌دهیم این اتفاقات در حراست دانشگاه رخ بدهد. ما پلیس را به بیرون هدایت کردیم و بعد یکی از همکاران ما با خانم بهاره هدایت صحبت می‌کند و می‌پرسد که دقیقا موضوع شما چیست و چرا پلیس دنبال شماست؟ او پاسخ می‌دهد، من فعال سیاسی هستم. رئیس حراست دانشگاه تهران بیان کرد: بعد از این که خانم بهاره هدایت از ساختمان بیرون می‌رود، بیرون از دانشگاه بازداشت می‌شود، از این رو بازداشت وی ربطی به حراست و دانشگاه ندارد. سلیمانی در خصوص نهادی که بهاره هدایت، امیرمحمد شریفی و معین زارعیان را بازداشت کرده اذعان داشت: پلیس امنیت بازداشت کرده و اکنون این دانشجویان در شعبات مختلف دادسرای اوین هستند. وی درباره وضعیت امیرمحمد شریفی و معین زارعیان تصریح کرد: ما از اینکه امیرمحمد شریفی ابلاغ قضایی داشته، مطلع بودیم و به خودش هم گفته شده بود. فکر می‌کنم آقای شریفی آزاد شود. وی درباره علت بازداشت این دانشجویان تاکیدکرد: من دلیل اتهام‌ها را نمی‌دانم، ولی به تجمع آخری که در آبان ماه در دانشگاه اتفاق افتاد، مربوط می‌شود. این دانشجویان به علت حضور در تجمعات اخیر و شعارهای تند و ساختارشکنانه‌ای که سر داده‌اند، بازداشت شده‌اند. سلیمانی درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی خاطرنشان کرد: در عین حال همه این موارد قابل پیگیری است و ما نیز اگر بتوانیم کاری برای دانشجویان کنیم، حتما انجام خواهیم داد. به هر حال ما هم بر اساس قوانین و مقررات نمی‎توانیم از دستور قضایی استنکاف کنیم، اما به نظرم بهترین مرجع اداره کل حقوقی است و باید موارد این چنینی را به آنجا ارجاع دهیم تا بخش‌های دیگر دانشگاه درگیر نشود.

آرمان ـ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی