امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

گفت‌وگو با جمال عاملی همسر ندا ناجی از بازداشتیان روز جهانی کارگر

«ندا از یازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری بازداشت شد و از آن زمان تا به امروز در بازداشت موقت به سر می‌برد. ندا تنها بازداشتی روز کارگر است که نه حکمش قطعی شده است و نه با قرار وثیقه‌اش موافقت شده است. این درحالی است که برخی از بازداشتی‌های روز کارگر دوران محکومیت خود را به اتمام رساندند و آزاد شده‌اند و ندا همچنان در وضعیت نامعلومی قرار دارد…»

 

******

ندا ناجی در روز جهانی کارگر و در تجمعی که در این روز مقابل مجلس برگزار شد به همراه تعداد دیگری از فعالان کارگری و فعالان زنان بازداشت شد. همه بازداشتی‌های آن روز تا به امروز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند یا برخی از آن‌ها حتی دوره‌ی محکومیت خود را به پایان رسانده‌اند و در حال حاضر آزاد هستند؛ اما با وجود آنکه نزدیک به یک سال از بازداشت ندا ناجی می‌گذرد و حکم اولیه دادگاه نیز به او ابلاغ شده است، مسئولان امر همچنان از تبدیل قرار بازداشت او به قرار وثیقه سرباز می‌زنند و ندا ناجی همچنان پشت میله‌های زندان به سر می‌برد.

از این‌رو بر آن شدیم به مناسبت هشتم مارس، «روز جهانی زن»، و در راستای پرونده مرتبط با «زنان زندانی» که در سایت بیدارزنی منتشر می‌شود، مصاحبه‌ای با خانواده ندا ناجی داشته باشیم تا از آخرین وضعیت پرونده او مطلع شویم.

در ادامه گفت‌وگوی تارنمای بیدارزنی را با جمال عاملی همسر ندا ناجی را می‌خوانید:

با توجه به اینکه تقریباً یک سال از بازداشت ندا می‌گذرد و با وجود اعلام حکم او و آزاد شدن بقیه افراد دستگیر شده در روز کارگر کمی از وضعیت فعلی پرونده ندا بگویید؟ در حال حاضر پرونده‌ی او در چه مرحله‌ای است؟ و دلیل عدم قبول وثیقه و آزادی ندا را در چه می‌بینید؟

ندا از یازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری بازداشت شد و از آن زمان تا به امروز در بازداشت موقت به سر می‌برد. ندا تنها بازداشتی روز کارگر است که نه حکمش قطعی شده است و نه با قرار وثیقه‌اش موافقت شده است. این درحالی است که برخی از بازداشتی‌های روز کارگر دوران محکومیت خود را به اتمام رساندند و آزاد شده‌اند و ندا همچنان در وضعیت نامعلومی قرار دارد. دادگاه بدویِ ندا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. ندا در دادگاه بدوی به پنج سال و شش ماه زندان محکوم شد و با توجه به اعتراض به‌حکم بدوی، پرونده در حال حاضر بیش از یک ماه است که در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر است؛ اما هیچ جوابی به ما نمی‌دهند که پرونده در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد و با وجود اینکه تمام بچه‌های بازداشتی روز کارگر و پرونده هفت‌تپه در مرحله‌ی تجدیدنظر بعد از یکی دو روز با قرار وثیقه آزاد شدند، نمی‌دانیم چرا با قرار وثیقه ندا موافقت نمی‌شود؟ تا امروز اجازه داده نشده است که قاضی یا مسئولین شعبه را ببینیم تا بتوانیم در این خصوص از آن‌ها سؤال کنیم. حتی به وکلای پرونده‌ی ندا هم اجازه‌ی بالا رفتن و سؤال پرسیدن از وضعیت پرونده‌ی ندا را نمی‌دهند. ادامه‌ی بازداشت ندا در حالی است که حتی بر طبق قانون هم مسئولین قضایی ملزم هستند پس از تحقیقات مقدماتی متهم را تا قطعی شدن حکم با قرار وثیقه آزاد کنند. غیر از استثناهایی مثل خطرناک بودن متهم و… که در خصوص ندا صدق نمی‌کند.باوجود آنکه به لحاظ قانونی و با روالی که بعد از آمدن آقای رئیسی وجود دارد متهمین راحت‌تر با قرار وثیقه آزاد می‌شوند اما این روند در خصوص زندانیان سیاسی اعمال نمی‌شود، چون احتمالاً بازجو است که تصمیم می‌گیرد چه کسی آزاد شود و چه کسی نه.

از وضعیت روحی و جسمی ندا بگویید. با توجه به خبرهای منتشر شده مبنی بر تراکم بالای زندان‌ها به دلیل حجم بازداشتی‌ها شرایط ندا چگونه است؟
در ارتباط با تراکم زندان تا چند هفته قبل وضعیت خوب بود اما در چند هفته اخیر چند زندانی دیگر را به بند آورده‌اند که قرار است یا حکمشان اجرا شود یا به دلایلی بازداشت شده‌اند، بند شلوغ‌تر از قبل شده است؛ و خب این شلوغی در فضای محدود اوضاع را سخت‌تر کرده است. در خصوص وضعیت جسمی ندا هم وضعیت فعلی‌اش نسبت به زمانی که او در بند ۲۰۹ یا زندان قرچک بود خیلی بهتر است. وضعیت روحی ندا هم خوب است و بسیار مقاوم است و معتقد است که کار اشتباهی نکرده که بخواهد از انجام آن پشیمان باشد.

آیا ندا امکان تماس به صورت مستمر با خانواده‌ی خود را دارد؟ ملاقات حضوری چطور؟
روال تلفن‌های بند زنان زندان اوین این‌گونه است که شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر زندانی حق دارد که ۱۰ دقیقه با خارج از زندان تماس تلفنی داشته باشد. در خصوص ندا که هم به من هم به برادرش و هم به مادرش زنگ می‌زند نفری سه چهار دقیقه می‌توانیم با او صحبت کنیم. در خصوص ملاقات هم هر یکشنبه ملاقات بند زنان است. این ملاقات یک هفته به‌صورت حضوری است و یک هفته به شکل کابینی. این روندِ معمول است اما ممکن است به دستور ریاست زندان یک هفته ملاقات حضوری‌مان تبدیل به ملاقات کابینی شود. به‌طور مثال در مراسمی که زندانیان زن برای شب یلدا گرفته بودند خیلی از ملاقات‌ها لغو و ملاقات حضوری به ملاقات کابینی تبدیل شد.

آیا خبری در خصوص سایر زندانیان به‌خصوص بازداشتی‌های آبان ماه در اوین دارید؟
اکثر بازداشتی‌های آبان ماه را به اوین نیاورده‌اند. موارد محدودی بوده که برای چند روز به اوین آورده شده‌اند و بعد به قرچک منتقل شده‌اند یا با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. فقط یک نفر از بازداشتی‌های آبان ماه به نام نازنین باغی طوسی را در سالن ملاقات دیدم که با پسر کوچکش ملاقات داشت. نازنین دو سال حکم زندان قطعی گرفته است.

گزارش‌هایی مبنی بر بالا بودن هزینه‌های زندان وجود دارد. آیا اطلاعی در این خصوص دارید؟
معمولاً کالاهایی که فروشگاه زندان ارائه می‌دهد ۲۰ الی ۳۰ درصد گران‌تر از کالاهایی است که از بیرون زندان می‌توان خرید. گویا این رویه‌ای معمول است؛ و همین امر هزینه زندگی در زندان را برای زندانی که باید از جیب خود خرج کند افزایش می‌دهد؛ اما تفاوت‌هایی در خصوص زندان قرچک و اوین وجود دارد. مثلاً در زندان اوین و با شروع فصل سرما و گرما امکان ارسال پوشاک به درون زندان از سوی خانواده‌ها وجود دارد. خانواده‌ها دو بار در سال می‌توانند ده تکه لباس برای زندانی ارسال کنند؛ اما در قرچک این امکان وجود ندارد و زندانی مجبور است تمام لباس‌های خود را از فروشگاه زندان خریداری کنند. لباس هم قیمت مشخصی ندارد و معمولاً کیفیت لباس‌ها به‌شدت پایین و قیمت‌ها بسیار بالا است و همین امر باعث می‌شود که زندانی‌ها برای گذراندن حبسشان مجبور شوند هزینه زیادی بپردازند.

ممنون از وقتی که گذاشتید و به امید آزادی ندا ناجی و بقیه زندانیان سیاسی.

۲۹ بهمن ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی