امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

فاصله‌گذاری اجتماعی به سبک ایران

روشن نیست طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی‌»ای که «ستاد ملی مقابله با کرونا» از آن حرف می‌زند دقیقا چگونه طرحی‌ است. همچنین با باز بودن ادارات و ازدحام متروها، اتوبوس‌ها، و تاکسی‌های عمومی که وسیله حمل و نقل بخش بزرگی از مردم به محل کارشان است، باید پرسید اساسا «فاصله‌گذاری» از این پس چگونه ممکن خواهد بود و این خیابان‌های شلوغ در ابتدای هفته جاری، چه آمارهایی از مرگ و میر به جا خواهند گذاشت؟/

*****

امروز شنبه ۱۶ فروردین تهران و برخی از شهرهای دوباره در ازدحام و شلوغی فرو رفته‌اند. آن طور که تصاویر نشان می‌دهند، خیابان‌ها شهرهای ایران به روند طبیعی پیش از بیماری بازگشته‌اند. هزاران نفر از کارکنان شرکت‌های تولیدی و خصوصی در شهرهای ایران راهی محل کارهای‌شان شده‌اند. این در حالی است که محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفتگو با ایلنا، در خصوص وضعیت حضور مسافران در روز جاری گفت «شواهد عینی از خطوط نشان می‌دهد، از صبح امروز با آغاز فعالیت شرکت‌ها و ادارات تعداد مسافران زیاد شده است.» ترفع همچنین از مبتلا شدن ۴۰ نفر از رانندگان خطوط اتوبوس‌رانی در هفته اخیر خبر داد که به مرگ دو تن از آن‌ها منجر شده است. همزمان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران از فوت سه راننده تاکسی در اثر ابتلا به کرونا خبر داده است. باید یادآوری کرد این آمارها نتیجه دو هفته گذشته است، که شهرهای ایران روزهای خلوتی را سپری کرده‌اند.

حسن روحانی امروز در جلسه‌ای با رؤسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی و «ستاد ملی مقابله با کرونا» از «موفقیت» اجرای مراحل اول و دوم «طرح فاصله‌گذاری اجتماعی» سخن گفت. در حالیکه مقامات و مسئولان از موفقیت طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» سخن می‌گویند، با اعلام وزارت بهداشت آمار مبتلایان به کرونا در ایران از مرز ۵۵ هزار، و شمار کشته‌شدگان از ۳۴۵۰ نفر عبور کرده است. و البته این نکته را باید در نظر گرفت که این آمارها نتیجه سپری شدن دو هفته نسبتا خلوت تعطیلات نوروزی در شهرهای ایران است.

مجلس شورای اسلامی کشور نیز اما پس از سه هفته تعطیلی طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کشور را به هیات رییسه ارایه کرد. رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در اینباره گفته این طرح حدود یک ماه پیش تهیه شده اما از آنجاکه «مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود لذا بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکارهایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم.» به عبارت دیگر طرح «سه فوریتی» قرنطینه کامل کشور به دلیل بسته بودن مجلس با یک ماه تاخیر ارائه می‌شود.

از سوی دیگر روشن نیست طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی‌»ای که «ستاد ملی مقابله با کرونا» از آن حرف می‌زند دقیقا چگونه طرحی‌ است. همچنین با باز بودن ادارات و ازدحام متروها، اتوبوس‌ها، و تاکسی‌های عمومی که وسیله حمل و نقل بخش بزرگی از مردم به محل کارشان است، باید پرسید اساسا «فاصله‌گذاری» از این پس چگونه ممکن خواهد بود و این خیابان‌های شلوغ در ابتدای هفته جاری، چه آمارهایی از مرگ و میر به جا خواهند گذاشت؟

۱۶ فروردین ۹۹

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی