امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

بیست میلیون شغل در آفریقا بر اثر بحران کرونا در خطر است

تا روز دوشنبه در ۵۱ کشور آفریقایی حدود ۹۲۰۰ مورد مبتلا به بیماری کرونا و۴۱۴ مرگ بر اثر آن گزارش شده است. اگرچه قاره آفریقا تاکنون بسیار کم تر از سایر نقاط جهان، از جمله چین و آمریکا از این بیماری صدمه دیده، اما پیامدهای اقتصادی آن از هم اکنون برای این قاره قابل لمس است زیرا عمده مبادلات اقتصادی کشورهای آن با چین و امریکاست و در نتیجه تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است

 

 

***

 

 

بنا بر نتیجه یک پژوهش بحران کرونا می‌تواند باعث از بین رفتن ۲۰ میلیون شغل در قاره آفریقا شود. این بیماری همچنین می‌تواند به بحران‌های دیگری نیز دراین قاره دامن زند؛ از جمله افزایش قروض دولتی و کاهش حمایت‌های بین‌المللی.

نتایج یک پژوهش که توسط اتحادیه آفریقا روز دوشنبه ۱۸ فروردین منتشر شد نشان می‌دهد بحران کرونا می‌تواند به قیمت بیکار شدن میلیون‌ها نفر در این قاره منجر شود. این سند ۳۵ صفحه‌ای دو سناریو را ترسیم کرده است. سناریوی اول که واقع بینانه‌تر به نظر می‌رسد بر این اساس بنا شده که پاندمی کرونا تا ماه ژوئن امسال طول بکشد و تاثیرات مخرب زیادی بر این قاره برجای نگذارد. سناریوی دوم بدبینانه‌تر ترسیم شده و بر این اساس است که پاندمی کرونا تا ماه اوت طول بکشد و به شدت قاره آفریقا را تحت تاثیر قرار دهد.

در سناریوی اول اقتصاد کشورهای آفریقایی هشت دهم درصد کوچک می‌شود و در دومی ۱،۱ درصد. هردوی این پیش بینی‌ها به شدت از پیش‌بینی که بانک توسعه آفریقا قبل از بحران کرونا کرده و برمبنای آن رشد اقتصادی آفریقا ۳،۴ درصد در سال جاری میلادی برآورد شده بود، فاصله‌ای زیاد دارند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اگر بحران کرونا ادامه یابد ۲۰ میلیون شغل چه در حوزه‌های اصلی و چه حاشیه‌ای اقتصاد که در مجموع درآمد ناخالص ملی کشورهای آفریقایی را تشکیل می‌دهند به خطر می‌افتد. البته حوزه‌های حاشیه‌ای در اقتصاد کشورهای توسعه نیافته بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص ملی را تشکیل نمی‌دهند. براساس این پژوهش کشورهایی که درآمد آنها به طور عمده از صنعت گردش‌گری یا صادارات نفت است بسیار بیشتر از این بحران صدمه می‌بینند.

با ادامه پاندمی کرونا میزان صادرات نفتی در کشورهای نیجریه و آنگولا به شدت کاهش خواهد یافت. هزینه آن برای صنعت گردشگری نیز حداقل ۵۰ میلیارد دلار و دستکم از بین رفتن دو میلیون شغل رسمی و غیر رسمی خواهد بود.

بنابر این ارزیابی دولت‌های آفریقایی «چاره دیگری جز تکیه بر بازارهای جهانی ندارند» و این امر قروض آنها را به شدت افزایش می‌دهد. کمیسیون اتحادیه آفریقا قصد دارد مذاکراتی را به منظور بخشیده شدن کامل قروض خارجی این کشورها انجام دهند که بالغ بر۲۳۶ میلیارد دلار می‌شود.

تا روز دوشنبه در ۵۱ کشور آفریقایی حدود ۹۲۰۰ مورد مبتلا به بیماری کرونا و۴۱۴ مرگ بر اثر آن گزارش شده است. اگرچه قاره آفریقا تاکنون بسیار کم تر از سایر نقاط جهان، از جمله چین و آمریکا از این بیماری صدمه دیده، اما پیامدهای اقتصادی آن از هم اکنون برای این قاره قابل لمس است زیرا عمده مبادلات اقتصادی کشورهای آن با چین و امریکاست و در نتیجه تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است. پیش بینی می‌شود که مبادلات تجاری قاره آفریقا ۳۵ درصد کاهش پیدا کند که معادل ۲۷۰ میلیارد دلار (۲۵۹ میلیارد یورو) است.

دویچه وله – ۱۸ فروردین ۹۹

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی