امروز:   اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

پرفورمنسی برای رومینا که داس جهل و مردسالاری رویاهاش را ربود

جمعه، سیزدهم تیرماه ۹۹، تنی چند از فعالان حقوق زنان و کودکان به مناسبت چهلم درگذشت رومینا اشرفی، در استان البرز با اجرای پرفورمنسی یاد او را زنده کردند. در این پرفورمنس، اجراکنندگان ماسکی از چهره رومینا را به صورت زدند و به میان مردم رفتند تا ذهن مخاطب را به این واقعه دردناک معطوف کنند هم واکنشهای آنها را در مواجهه ثبت کنند…/

*****

دیگری:امروز جمعه، سیزدهم تیرماه ۹۹، تنی چند از فعالان حقوق زنان و کودکان به مناسبت چهلم درگذشت رومینا اشرفی، در استان البرز با اجرای پرفورمنسی یاد او را زنده کردند.

رومینا اشرفی، نوجوان چهارده ساله تالشی، به دلایل ناموسی، در تاریخ یکم خردادماه ۹۹ به دست پدرش کشته شد. با وجود اینکه قتل ناموسی و زنکشی در ایران پدیده ای رایج است، قانونی سختگیرانه و بازدارنده مانع از وقوع آن نمی شود و نهادهای ذی ربط تا به امروز برنامه مدونی برای کاهش آن نداشته اند.

در این پرفورمنس، اجراکنندگان ماسکی از چهره رومینا را به صورت زدند و به میان مردم رفتند تا ذهن مخاطب را به این واقعه دردناک معطوف کنند هم واکنشهای آنها را در مواجهه ثبت کنند.

پرفورمنس در دو پارک استان البرز اجرا شد و شهروندان از آن استقبال کردند. فعالان ضمن اجرا اعتراضشان را با سکوت نشان میدادند و فقط به سؤالات و واکنشهای ضمنی افراد پاسخ میدادند.

مردم هم پیوسته و کنجکاوانه سکوت را می شکستند و واکنش های همدلانه نشان می دادند.در جایی خانم میانسال محجبه ای گفت: «خیلی وقته که بابت این قضیه اعصابمون خورده و کاری نتونستیم بکنیم؛ ممنون که شما به فکر بودید». مردی حین پیاده روی، توقف کرد و پرسید: «این دختر کیه؟» و چون اسمش را شنید، کل ماجرا با همه جزئیات تلخ یادش آمد وبابت این پرفورمنس تشکر کرد.

رهگذران کم و بیش تشکر می کردند یا با نگاه های غمگین واکنش نشان می دادند. بعضی ها نیز شرایط اقتصادی و قوانین را دلیل فرزندکشی قلمداد می کردند.

دختران و پسران نوجوان با کف زدن برای اجراکنندگان، همراهی خود را با این حرکت نشان دادند.


۱۳ تیر ۹۹

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی