امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

وضعیت پرستاران در ایران بدتر شده است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری : وضعیت پرستاران در چهار سال گذشته نه‌تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است. معوقه چند‌ماهه در پرداخت کارانه پرستاران وجود دارد. برخی از مراکز مشکل پرداخت کارانه پرستاران تا ۱۱ماه را دارند و می‌توان گفت در دوران آقای روحانی رضایت پرستاران جلب نشده و مخصوصا وضعیت در یک‌سال گذشته باتوجه به مشکلات مالی دولت بدتر بوده و کارانه‌ها عقب افتاده و می‌توان گفت جامعه پرستاری در آستانه انفجار است…/

*******

پرستاران در کشور ما با کمبودها و چالش‌های فراوان فعالیت می‌کنند. این در حالی است که انگیزه لازم برای فعالیت پرستاران همانند پزشکان باید ایجاد شود، بنابراین اصلاح نظام پرداخت‌ها در شرایط فعلی به‌ویژه برای پرستاران ضروری است؛ البته وزارت بهداشت تاکنون در راستای افزایش کارانه پرستاران اقدامات قابل قبولی انجام داده است،

اما به‌دلیل اینکه پرستاران فعالیت بسیاری دارند، تناسب میان درآمد پزشکان و پرستاران ضروری است.پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند CCUپرستاران فعالیت‌های بسیاری دارند، از این رو باید کارانه پرستاران متناسب با سختی کار افزایش پیدا کرده و در گام نخست اجرای طرح تحول سلامت باید این اقدام توسط دولت انجام می‌شد. همچنین در روزهای اخیر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به‌دلیل کمبود منابع اجرا نمی‌شود. محسن علیجانی زمانی، با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل در مسیر جذب پرستاران، اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری و رعایت حقوق معنوی و اقتصادی آنها محدودیت منابع است، اظهار کرد: به‌طور حتم اگر مدیریت هزینه در حوزه سلامت انجام شده و ساختار ارائه خدمات اصلاح شود، همچنین اگر مصوبات قانونی در برنامه‌های توسعه اجرا شود، می‌توان بر اساس قانون تعرفه‌گذاری کارانه برای پرستاران تعریف کرد.

وضعیت پرستاری ایده آل نیست

همچنین در روزهای اخیر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: جامعه پرستاری باید به‌دنبال تعامل با سایر بخش‌های حوزه سلامت بوده و تامین مطالبات صنفی را در عرض سایر اعضای تیم سلامت نبیند. محمد نعیم امینی فرد، در واکنش به اظهار نظر دبیر کل خانه پرستار مبنی بر اینکه انباشت قدرت و ثروت در حوزه سلامت در دست گروهی خاص کار بسیار خطرناکی است، اظهار کرد: در تمام دنیا برنامه‌های سلامت تیمی اجرا می‌شود و هر عضوی از این تیم قطعا متناسب با وظایف و جایگاهی که به‌عنوان عضو مهم حوزه سلامت دارد، دیده می‌شود. او ادامه داد: در چهار سال گذشته وضعیت پرستاران بهتر شده است، هر چند از وضعیت ایده‌آلی برخوردار نیستند، اما گزارش‌هایی که از جامعه پرستاری به مجلس رسیده گویای ارتقای وضعیت آنها نسبت به قبل است، اما باز هم باید برای بهبود وضعیت آنها گام‌هایی در مسیر عدالت برداشته شده و برای مشکلات مالی آنها چاره‌اندیشی شود. امینی‌فرد افزود: البته معمولا رهبر تیم سلامت از لحاظ برخورداری از توانایی‌های علمی و متناسب با مسئولیتی که برعهده دارد، وزن بیشتری در معادلات علمی و حتی مالی پیدا می‌کند، از سوی دیگر مساله ثروت به سرمایه‌گذاری مالی برمی‌گردد، اما این موضوع در قالب اینکه پزشکان به‌دنبال رانت بوده باشند، مطرح نیست. او با بیان اینکه پزشکان حتی برای تاسیس مراکز درمانی نیز از رانت استفاده نمی‌کنند، تصریح کرد: اداره مسائل مالی بسیاری از مراکز پزشکی نیز در اختیار موسس این مراکز بوده که می‌تواند فرد غیرپزشک عهده‌دار این مسئولیت باشد، بنابراین اینکه بگوییم پزشکان باعث تمرکز قدرت در صنف خاصی شده‌اند، مطابق با واقعیات کنونی جامعه پزشکی نیست، اما در عین حال قطعا باید شأن جامعه پرستاری، در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به میانگین جهانی آن نزدیک‌تر شود. به گزارش مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: جامعه پرستاری باید بیشتر بر روی انسجام درونی خود کار کند و مطالبات صنفی خود را همیشه در عرض سایر اعضای تیم نبیند و در قالب تعامل با اعضای تیم پیراپزشکی و پزشکی، برای تامین منافع تیم حرکت کند.

وضعیت پرستاران بدتر شده است

در آبان ۹۶،قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵۰۰پرستار مهاجرت می‌کنند، گفت: تعداد افرادی که در یکسال گذشته برای مهاجرت به سازمان نظام پرستاری مراجعه کردند؛ ۲۰۰نفر است. وضعیت پرستاران در دوران دکتر روحانی بدتر شده است. محمد شریفی‌مقدم درباره آمار مهاجرت پرستاران ایرانی افزود: مهاجرت کاری پرستاران کانال‌های مختلفی دارد، آماری که نظام پرستاری در اختیار دارد حداقل تعدادی است که به‌واسطه شغلشان مهاجرت کردند، زیرا افراد بیشتر به‌صورت مستقل برای مهاجرت اقدام می‌کنند و آماری که نظام پرستاری در اختیار دارد بخشی از تعداد افرادی است که به کشورهای مختلف مهاجرت کردند. او ادامه داد: در یک سال گذشته حدود۲۰۰نفر از پرستاران ایرانی فقط از کانال سازمان نظام پرستاری مهاجرت کردند، اما فکر می‌کنم سالانه حدود ۵۰۰پرستار از راه‌های مختلف مهاجرت می‌کنند. آمار مهاجرت پرستاران بیشتر از اینهاست، اما آنچه به‌صورت دقیق در اختیار سازمان نظام پرستاری باشد؛ وجود ندارد زیرا راه‌‌های مختلفی برای مهاجرت وجود دارد. برخی از کشورها از مهاجران تاییدیه سازمان نظام پرستاری می‌خواهند و آماری که این سازمان در اختیار دارد مربوط به افرادی است که برای کشورهای مختلف تاییدیه گرفتند.

مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهای خلیج فارس

در ادامه قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه کانادا و استرالیا بیشترین مهاجر پرستار را دارند، افزود: پرستاران به همه کشورها مهاجرت می‌کنند، اما کشورهایی همچون کانادا و استرالیا متقاضی بیشتری دارند، البته این آمار مختص به سازمان نظام پرستاری است، یعنی افرادی که از این سازمان گواهی تایید می‌گیرند بیشتر قصد مهاجرت به کانادا و استرالیا را دارند. او تاکید کرد: تعداد زیادی از پرستاران ایرانی که به کشورهای حوزه خلیج فارس مهاجرت می‌کنند از سازمان نظام پرستاری گواهی نمی‌گیرند بنابراین آمار دقیقی از آنها وجود دارند؛ در صورتی که بسیاری از پرستاران ما در حال مهاجرت به دبی و ترکیه هستند. شریفی‌مقدم با اشاره به دلایل مهاجرت پرستاران گفت: کشورهای خارجی برای شغل پرستاری جذابیت ایجاد کرده‌اند و همین مساله باعث می‌شود، پرستاران با وجود مشکلاتی که زندگی در غربت دارد به این کشورها مهاجرت کنند.

قانون حقوق پرستاران بلاتکلیف است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه در دولت یازدهم شرایط مناسبی برای پرستاران وجود نداشت، گفت: با توجه به شرایط و کار سختی که پرستاران دارند و مداوم در معرض بیماری‌های پرخطر هستند، اما شرایط برای این قشر از جامعه در دولت اول دکتر روحانی مناسب نبود. شریفی‌مقدم درباره حقوق و تعرفه‌گذاری شغل پرستاری افزود: از سال ۸۶تاکنون قانون حقوق و تعرفه برای پرستاران اجرا نشده است در صورتی که در جاهای دیگر دیده می‌شود همه قوانین یک شبه می‌تواند اجرا شود، اما با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده این قانون همچنان به عرصه عمل نرسیده است. همین امروز نیز این مساله قرار است در شورای عالی بیمه مطرح شود و امیدواریم شورا این قانون را تصویب کند.

وضعیت پرستاران بدتر از گذشته

به گزارش ایلنا، قائم مقام سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: وضعیت پرستاران در چهار سال گذشته نه‌تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است. معوقه چند‌ماهه در پرداخت کارانه پرستاران وجود دارد. برخی از مراکز مشکل پرداخت کارانه پرستاران تا ۱۱ماه را دارند و می‌توان گفت در دوران آقای روحانی رضایت پرستاران جلب نشده و مخصوصا وضعیت در یک‌سال گذشته باتوجه به مشکلات مالی دولت بدتر بوده و کارانه‌ها عقب افتاده و می‌توان گفت جامعه پرستاری در آستانه انفجار است.

جلوگیری از ورود پرستارنماها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره دیگر چالش شغل پرستاری گفت: راهکار جلوگیری از فعالیت «پرستارنماها» در مراکز مراقبت در منزل سخت‌تر شدن شرایط اعطای مجوز راه‌اندازی این مراکز است. احمد حمزه، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر فعالیت پرستار نماها در مراکز مراقبت در منزل،افزود: نیاز است شرایط احداث و اعطای مجوز راه‌اندازی این مراکز سخت‌تر شود تا افراد اقدام به استخدام افراد غیرمتخصص و پرستارنماها نکنند. او تاکیدکرد: از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز باید نظارت‌ها را بر این مراکز تشدید کند تا تخلفی در این‌رابطه صورت نگیرد، زیرا جان مردم در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

آرمان – ۲۶ اردیبهشت / ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی