امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

صداوسیما برای گزارش‌گر زن تصویر نداشت !

خبر از دل «رادیو ورزش» ایران بیرون آمد: «گزارش‌گر زن، بازی تیم‌های آژاکس و چلسی را برای نخستین بار به صورت کامل گزارش خواهد کرد.» مدیریت رادیو ورزش تصمیم گرفته بود از «نجمه جعفری» به عنوان گزارش‌گر، «نیلوفر اردلان»، بازیکن سابق تیم ملی به عنوان کارشناس و «گلاره ناظمی»، داور بین‌المللی فوتسال ایران که سابقه قضاوت در مهم‌ترین رویدادهای فوتسال سال جاری را هم دارد، به عنوان کارشناس داوری بهره ببرد.. نجمه جعفری حتی تا آخرین دقایقی که به بازی باقی مانده بود، هنوز از لغو قطعی گزارش بازی خبر نداشت…/

*****

خبر از دل «رادیو ورزش» ایران بیرون آمد: «گزارش‌گر زن، بازی تیم‌های آژاکس و چلسی را برای نخستین بار به صورت کامل گزارش خواهد کرد.»

مدیریت رادیو ورزش تصمیم گرفته بود از «نجمه جعفری» به عنوان گزارش‌گر، «نیلوفر اردلان»، بازیکن سابق تیم ملی به عنوان کارشناس و «گلاره ناظمی»، داور بین‌المللی فوتسال ایران که سابقه قضاوت در مهم‌ترین رویدادهای فوتسال سال جاری را هم دارد، به عنوان کارشناس داوری بهره ببرد.

اما ماجرا عوض شد. صدای نجمه جعفری روی آنتن گیرنده‌های مردم ایران رفت ولی نه برای گزارش بازی! این جملات یکی از کارمند‌های صداوسیما به «ایران‌وایر» است: «حدود سه ساعت قبل از بازی، با خانم سحر مستدام، تهیه کننده برنامه تماس گرفتند و گفتند خودش را سریع به دفتر مدیریت رادیو ورزش برساند. انگار از دفتر ریاست سازمان صداوسیما نامه داده بودند که بازی نباید با صدای زن پخش شود. حتی گفته بودند همین الان یکی از آقایان را جانشین کنید.»

تلاش برای این‌که نظر ریاست سازمان تغییر کند، فایده‌ای نداشت. مستدام بارها تاکید کرد که آن‌ها از دو روز قبل اطلاع‌رسانی کرده‌اند و اگر صدای نجمه جعفری و گزارش او از بازی روی آنتن‌ها نرود، یک دروغ بزرگ برای صداوسیما ثبت می‌شد. اما دستور از بالاتر رسیده بود: «من خودم نه نامه را دیدم و نه مکالمات را شنیدم. اما حرفی که در همان ساعت‌ها بین همه پیچید، این بود که گفتند از بالا دستور رسیده است چون بعضی از مراجع تقلید مخالفت کرده‌اند.»

پیش از این هم نمونه همین اتفاق افتاده بود؛ حتی در مقیاسی به مراتب کوچک‌تر. وقتی قرار بود یک زن راننده کامیون جاده‌ای به برنامه تلویزیونی دعوت شود، ریاست سازمان صداوسیما مخالفت کرد. استدلال آورده بودند: «نباید حضور زن در جامعه را تبلیغ کرد.»

همین تبلیغ انگار متوجه صدای نجمه جعفری هم می‌شد. جالب این‌جا است که او از یک روز قبل از بازی، پیام‌های تبریک و تشویق از سوی کارشناسان و گزارش‌گرهای مرد «شبکه سه» و «شبکه ورزش» سیمای ایران را گرفته بود؛ مردانی که سال‌ها است صدا و تصویرشان را در شبکه‌های مختلف و حین بازی‌های حساس دیده‌ و شنیده‌ایم و حالا می‌خواستند به زنی که تازه کارش را با گزارش یک بازی از لیگ قهرمانان آغاز می‌کند، تبریک بگویند و او را راهنمایی کنند.

نهایت تلاش مدیریت شبکه ورزش و تهیه کننده برنامه به این‌جا رسید که نجمه جعفری به همراه کارشناس فنی، یعنی نیلوفر اردلان در برنامه حضور داشته باشد و ۹۰ دقیقه در مورد مسایل مربوط به ورزش زنان و بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا صحبت کنند.

دقایقی قبل از شروع بازی، تهیه کننده کاغذی را به دست نجمه جعفری رساند که روی آن فقط یک جمله نوشته بود: «بگو با عرض پوزش، تصاویر بازی هنوز به دست ما نرسیده‌اند.»

نجمه جعفری حتی تا آخرین دقایقی که به بازی باقی مانده بود، هنوز از لغو قطعی گزارش بازی خبر نداشت. به او خبر نداده بودند تا اگر در آخرین دقیقه‌ها نظر ریاست سازمان تغییر کرد، او با استرس گزارش را آغاز نکند.

برای گزارش‌گر زن رادیو ورزش، تکرار چنین دروغی ساده نبود. اما او بارها این جمله را به زبان آورد. هم‌زمان، شبکه اینترنتی ورزش وابسته به سایت «ورزش سه» اقدام به پخش مستقیم بازی کرد. یعنی اگر حتی یک نفر در استودیو رادیو ورزش موبایل خود را روشن کرده و روی میز نجمه جعفری ‌گذاشته بود، او می‌توانست بازی را گزارش کند.

در میانه‌های برنامه حتی «اسماعیل اردلان»، دروازه‌بان سابق تیم ملی و پدر نیلوفر اردلان روی خط زنده آمد و اظهار امیدواری کرد که تلاش رادیو ورزش برای این سد شکنی سرانجام نتیجه دهد.

کارمند صداوسیما در مورد اتفاقات عجیبی که این روزها در حوزه گزارش‌گری برنامه‌های فوتبال و ورزش این مجموعه می‌افتد، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «هیچ چیز شبیه قبل نیست. من به چشم خودم دیدم از این‌که خانم جعفری برای گزارش بازی انتخاب شده بود، همه خوشحال بودند جز آقای میثاقی. همه به او تبریک می‌گفتند جز او که مخالف گزارش کردن یک زن بود.»

اشاره‌اش به «محمدحسین میثاقی» است؛ کسی که به ادعای خودش، با شاگردی «عادل فردوسی‌پور» به صداوسیما آمد ولی جای او را به دستور و خواست «علی فروغی» گرفت. این کارمند صداوسیما می‌گوید: «ما این را می‌دانیم که او هر ماه باید یک فهرست از هتاکی‌ها و فحاشی‌هایی که در شبکه‌های مجازی یا حتی در خیابان به او می‌شود را جمع کند و به دفتر آقای فروغی ببرد؛ مثلا می‌نویسد روز شنبه برای خرید به سوپرمارکت سر کوچه رفتم و خانمی به من گفت تو بی‌وجدانی که جای عادل را گرفتی. بعد این‌ها را فهرست می‌کنند و به او حق سختی کار می‌دهند! شما فکر می‌کنید چرا هر از گاهی در برنامه‌‌هایش کنایه‌ای به عادل فردوسی‌پور می‌زند؟ هر چه ‌قدر بیشتر مردم در اینستاگرام، توییتر و کانال‌های تلگرامی به او فحاشی کنند، او درآمدش بالاتر می‌رود. همین چندی قبل برایش دو بار سفر در سال به دلیل سختی کار با هزینه سازمان صداوسیما در نظر گرفتند. این دستور مستقیم ریاست سازمان بود. از همان ‌جا هم دستور آمد که خانم جعفری بازی را گزارش نکند.»

شاید قرار بود قدم اولی برداشته شود اما فعلا سازمان با رونمایی از زنان خارج از خانه چندان موافق نیست؛ چه راننده کامیون بین شهری باشد، چه یک گزارش‌گر زن بازی فوتبال و چه یخ‌نورد یا صخره‌نوردی که مقام جهانی به دست می‌آورد.

منبع: ایران وایر
۲ آبان ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی