امروز:   اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

برادر حسن حیدری: پدرم تحت فشار نیروهای امنیتی گفت که دولت مقصر نیست

حسن حیدری، ۲۷ ساله، به خاطر شعرهای شعبی (اشعاری که به زبان عامیانه مشکلات، علایق و رویاهای مردم را روایت می‌کنند) در میان عرب‌های خوزستان چهره‌ای شناخته شده بود. حسن اشعارش را در مراسم مذهبی، فاتحه‌خوانی‌های سنتی، جشن‌ها و عروسی‌ها می‌خواند و مخاطبان زیادی داشت…/

*****

بنا به گزارش دویچه وله، حسین حیدری، برادر حسن حیدری، شاعر جوان عرب اهوازی که روز یکشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) درگذشت، اظهارات پدرش درباره مرگ طبیعی فرزندش و بی‌تقصیر بودن دولت در این زمینه را رد کرد.

حسین حیدری گفت پدرش تحت فشار نیروهای امنیتی مجبور به گفتن این سخنان شده است.

او در پیامی صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «پدرم این سخنان را مطرح کرد تا [نیروهای امنیتی] ما را راحت بگذارند. در حالی که مهمانانی از عراق در منزل ما حضور داشتند، [نیروهای امنیتی] وارد خانه ما شدند و به پدرم گفتند اگر این سخنان را مطرح نکنید، همه شما را بازداشت خواهیم کرد. همه ما شب گذشته ناچار به خروج از منازلمان در منطقه شکاره شدیم. آنها دیشب عموی من (قاسم حیدری) را با خود بردند و اطلاعی از مکان نگهداری او نداریم.»

ناصر حیدری، پدر حسن حیدری پیش از این با انتشار ویدئویی دولت را در مرگ پسرش بی‌تقصیر خوانده و درباره جزئیات حادثه گفته بود: «ما در حال شام خوردن بودیم که او دچار سکته شد و من با دست خود او را به بیمارستان بردم. به بیمارستان سینا که رسیدیم، او درگذشت. او [پیش از این] هیچ بیماری نداشت ولی دچار سکته شد. این اراده خداوند بود و کسی او را نکشته است. ما نمی‌دانیم که در رسانه‌ها چه گفته می‌شود و فقط خدا می‌داند. مردم فریاد می‌زنند که دولت او را کشته ولی دولت تقصیری ندارد. ما در حال شام خوردن بودیم که او [سکته کرد] و جان باخت. دولت از کجا خبر داشته؟ اینها شایعاتی دروغین است و صحت ندارد.»

یک فعال اهوازی که نخواست نامش فاش شود، پیش از این در گفتگو با دویچه‌وله درباره صحت سخنان ناصر حیدری، پدر حسن حیدری گفته بود: «این احتمال که آقای حیدری تحت فشار ناچار به گفتن چنین سخنانی شده باشد، خیلی دور از انتظار نیست و به ویژه آنکه این ویدئو اولین بار توسط رهیاب‌نیوز که یک رسانه مرتبط با نهادهای امنیتی است، منتشر شد.»

این فعال اهوازی چهار دلیل برای رد صحت سخنان پدر حسن حیدری مطرح کرده و گفت: «مرگ‌های پس از زندان، در میان کنشگران عرب مسبوق به سابقه است و منصور الأهوازی، عدنان سلمان، منصور مشرف، محمد نواصری و ستار ابو سرور صیاحی نیز به شیوه‌های مشابهی جان باخته‌اند. شیوه دفن سریع و بدون حضور تشییع‌کنندگان نیز نشان از آن دارد که ایران چیزی برای پنهان کردن در این‌باره دارد. دلیل سوم اظهارات خود شاعر متوفی است. او پس از خروج از زندان، در شبکه اجتماعی اینستاگرام خطاب به یکی از دوستانش نوشته: یادم نمی‌آید چقدر [آنجا] ماندم، زیرا که خیلی می‌خوابیدم. ناهار یا شام می‌خوردم و پس از یکی دو روز از خواب بیدار می‌شدم.»

چهارمین دلیلی که این فعال اهوازی برای تشکیک در سخنان ناصر حیدری طرح می‌کند، اشارات غیرمستقیم حسن حیدری در شعرهایش به مرگ زودهنگام و بر اثر تزریق آمپول است و این موضوع احتمال تهدید شدن او را طرح می‌کند.

در پی درگذشت حسن حیدری، شاعر عرب اهوازی در روز یکشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) مناطق مختلف استان خوزستان شاهد تجمعات اعتراضی بود. این اعتراضات به ویژه در مناطقی از شهرستان کارون و علی‌الخصوص در دو منطقه کوت‌عبدالله و شکاره شدت و گستردگی بیشتری داشت و معترضان در کوت‌عبدالله اقدام به پایین کشیدن پرچم ایران و بستن برخی از مسیرهای مواصلاتی کردند. همزمان تظاهراتی در شهرهای شادگان و ماهشهر نیز صورت گرفت.

۲۲ آبان ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی