امروز:   تیر ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
ژوئن 2024
د س چ پ ج ش ی
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
آخرین نوشته ها

بیش از ۱۷۰۰ نفر خواهان تصویب قانونی

برای پیشگیری و منع خشونت خانگی علیه زنان شدند

ما فعالان کارزار منع خشونت خانوادگی و دیگر فعالان اجتماعی و حامیان این مطالبات، خواستار آن هستیم که هر چه سریع‌تر قانونی برای پیشگیری و مقابله با خشونت خانگی در ایران تصویب شود. از آنجا که معتقدیم مردم باید بتوانند طرح قانونی به مجلس ارائه دهند و مستقیم در قانون‌گذاری مشارکت کنند، منتظر بررسی و در نظر گرفتن پیشنهادهای متن «قانون منع خشونت خانگی علیه زنان» هستیم؛ پیشنهادهایی که مبتنی بر نظرات وکلای مدافع حقوق زنان و زنان خشونت‌دیده است

 

 

 

***

 

 

 

بیش از ۱۷۰۰ نفر از زنان و مردان با امضای بیانیه‌ای خواهان تصویب قانون منع خشونت خانگی علیه زنان در ایران شدند.

در این بیانیه، امضاکنندگان با اشاره به آمار بالای خشونت خانگی در ایران و پیامدهای آن، خواهان تصویب قانونی برای منع خشونت خانگی علیه زنان شدند که همه انواع خشونت خانگی در آن جرم‌انگاری شود.

در متن بیانیه ضمن تاکید بر این نکته که «مردم باید بتوانند در قانون‌گذاری مشارکت فعال داشته باشند»، ویژگی‌های قانون مد نظر در ۱۰ بند آمده است.

به اعتقاد امضا کنندگان این بیانیه قانون مورد نظر باید دربرگیرنده‌ی حمایت همه‌جانبه‌ی نهادهای دولتی و عمومی مسئول از افراد خشونت‌دیده و مشارکت فعال آن‌ها در پیشگیری از خشونت خانگی باشد.

در جای دیگری از این بیانیه امضاکنندگان با مهم شمردن امر آموزش، خواهان تصویب قانونی شده اند که:‌ آموزش و آگاه‌سازی یکی از نقاط محوری آن باشد و رسانه‌ها و نهادهای آموزشی را به فعالیت در راستای حساس‌سازی و آگاه‌سازی طبقات و اقشار مختلف جامعه هم‌زمان با شروع آموزش عمومی تشویق کند.

متن کامل بیانیه به همراه اسامی امضاکنندگان در ادامه آماده است:

خواهان تصویب قانونی همه‌جانبه‌نگر برای پیشگیری و منع خشونت خانگی علیه زنان هستیم

خشونت خانوادگی علیه زنان به دلیل رخداد آن در چهاردیواری‌ها،‌ معمولاً امری پنهان است و کمتر از حد واقعی اندازه‌گیری می‌شود؛ با این وجود شایع‌ترین نوع خشونت مبتنی بر جنسیت است. طبق تنها پیمایش ملی در این زمینه (۱۳۸۳) از هر سه زن ایرانی، دو زن از ابتدای زندگی مشترکشان حداقل یک‌بار مورد همسرآزاری قرار گرفته‌اند. علی‌رغم گزارش شیوع بالای خشونت خانگی در این طرح، از آن زمان به بعد آمار ملی دیگری درباره خشونت خانگی ارائه نشده است. تمایل به انکار، تقلیل و فقدان یک تعریف مشخص از این مسئله اجتماعی از سوی نهادهای مسئول در ایران باعث شده، به این امر توجه لازم نشود و بیشتر از نظرها پنهان‌ بماند. از همین رو، انجام هرگونه اقدام جدی و همه‌جانبه ازجمله اقدام قانونی برای حمایت از زنان خشونت‌دیده و حل این مسئله هم به عقب رانده می‌شود. درحالی‌که دامنه و پیامدهای منفی این مسئله همه افراد خانواده و جامعه را در برمی‌گیرد؛ از افسردگی، انزوای اجتماعی، ترس، بی‌قراری و بی‌خوابی گرفته تا سقط‌ جنین، فرار دختران، خودکشی، خودسوزی، همسرکشی، آسیب‌های روانی و جسمی به کودکان و بسیاری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی دیگر.

اگرچه در قوانین کشور در موارد معدودی به برخی مصادیق خشونت در محیط خانه اشاره شده است؛ اما این موارد محدود هم در بسیاری مواقع به‌راحتی به نفع خشونت‌گران تفسیر می‌شوند و بسیاری از زنان در همان مراحل اولیه، از پیگیری قضایی صرف‌نظر می‌کنند. به‌طور نمونه، در ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی ذکر شده که اگر شوهر با وجود توان مالی، به زن خود نفقه و خرجی ندهد یا از دادن خرجی دیگر افرادی که تحت نفقه‌ او هستند، خودداری کند، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه به حبس محکوم می‌کند. با این حال اگر مرد ثابت کند که زن از او تمکین یعنی فرمان‌برداری نکرده است؛ مثلاً قهر کرده و با پای خود به خانه‌ پدر و مادرش رفته است، دادگاه به نفع مرد حکم خواهد کرد. در این قوانین نه‌تنها برای کسانی که در معرض خشونت‌های خانگی قرار دارند و نیازمند حمایت فوری‌اند، فکری نشده است، بلکه بسیاری از زنان سال‌ها برای گرفتن طلاق از همسرانی که خشونت می‌ورزند در راهروهای دادگاه‌ها تنها و سرگردان‌اند. از سوی دیگر، تغییراتی که در الگوهای زیست جامعه صورت گرفته ضرورت تدوین قوانین مناسب، رفع خلأها و روزآمدسازی قوانین را بیش‌ازپیش برجسته‌تر می‌کند.

در پاسخ به همین ضرورت، دو سال پیش جمعی از حقوقدانان در ایران پیش‌نویس «قانون منع خشونت خانگی علیه زنان» را با بهره‌گیری از قوانین ۱۸ کشور مسلمان و غیرمسلمان به‌ویژه در آسیا و آفریقا تهیه کردند. در آذرماه ۱۳۹۵ مقارن با «روز جهانی منع خشونت علیه زنان»، کارزار «منع خشونت خانوادگی» به‌منظور ترویج مطالبه‌ی «تصویب قانون منع خشونت خانگی علیه زنان» از طریق «آگاهی‌رسانی عمومی» راه‌اندازی شد.

به باور فعالان کارزار منع خشونت خانوادگی، خشونت خانگی یک مسئله خصوصی و خارج از نظارت جامعه و قانون نیست پس نباید به‌عنوان امر خصوصی از نظرها پنهان بماند. از همین رو آنها حدود ۳۵۰ روایت از خشونت خانگی را از کارگاه‌های آموزشی-ترویجی، اطلاع‌رسانی‌های خیابانی و کانال‌های ارتباطی مجازی کارزار جمع کرده‌اند تا هم زمان که به شکست سکوت زنان خشونت‌دیده کمک می‌کنند، صدای آنها را پشتیبانی برای تصویب قانون منع خشونت خانگی کنند. در حدود دوسوم این روایت‌ها به ترکیبی از چند نوع خشونت اشاره شده است که نشان می‌دهد این مسئله اجتماعی تا چه اندازه مهم و تلاش برای رفع آن ضروری است.
از سوی دیگر، فعالان کارزار به نقش مستقیم مردم در قانون‌گذاری معتقدند. آنها بر این باورند که بهترین قانون‌گذاران همان افرادی‌اند که چنین رنجی را متحمل می‌شوند و از دل این رنج می‌توانند راه‌حلی رهایی‌بخش پیشنهاد دهند. این باور، درست مقابل مسیری است که دولت و نمایندگان مجلس در ارائه طرح‌ها و لوایح طی می‌کنند؛ ازجمله لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» که متن آن بدون هرگونه اطلاع‌رسانی و بحث عمومی تدوین شد و تا به امروز هیچ گزارشی از محتوا و تغییرات اعمال‌شده در آن به افکار عمومی ارائه نشده است و طبعاً مشخص نیست تا چه حد مطالبات و نیازهای زنان خشونت‌دیده در آن لحاظ شده است.
از همین رو، فعالان این کارزار به جمع‌آوری نظرات مردم به‌ویژه زنان خشونت‌دیده درباره این پیش‌نویس پرداختند تا با ارائه این نظرات، وکلا را در بازبینی پیش‌نویس یاری کنند. در بین نظرات جمع‌آوری‌شده، اغلب آنها خواستار حمایت فوری از خود به‌عنوان زن خشونت‌دیده و جبران خسارت واردشده از سوی فرد خشونت‌گر بودند. آنها خواستار آن هستند که روند قضایی عادلانه‌ای برایشان به وجود بیاید، حق طلاق داشته باشند، بتوانند از فرزندان خود در محیطی امن مراقبت کنند، در محیطی امن برای استقلال اقتصادی خود تلاش کنند، کسی که خشونت می‌ورزد به‌واسطه قانون از محل زندگی، کار و تحصیل آنها و نزدیکانشان دور نگه داشته شود و در موارد ضروری خانه امنی باشد که به آن مراجعه کنند.

بر همین اساس ما فعالان کارزار منع خشونت خانوادگی و دیگر فعالان اجتماعی و حامیان این مطالبات، خواستار آن هستیم که هر چه سریع‌تر قانونی برای پیشگیری و مقابله با خشونت خانگی در ایران تصویب شود. از آنجا که معتقدیم مردم باید بتوانند طرح قانونی به مجلس ارائه دهند و مستقیم در قانون‌گذاری مشارکت کنند، منتظر بررسی و در نظر گرفتن پیشنهادهای متن «قانون منع خشونت خانگی علیه زنان» هستیم؛ پیشنهادهایی که مبتنی بر نظرات وکلای مدافع حقوق زنان و زنان خشونت‌دیده است. ما خواستار آن هستیم، قانونی تصویب شود که:

۱-  خشونت خانگی و انواع (خشونت جسمی، روانی، جنسی، اقتصادی، اجتماعی و عرفی) و مصادیق آن را جرم‌انگاری کند.

۲- دربرگیرنده‌ی حمایت همه‌جانبه‌ی نهادهای دولتی و عمومی مسئول از افراد خشونت‌دیده و مشارکت فعال آنها در پیشگیری از خشونت خانگی باشد؛ ازجمله وزارتخانه‌های «کشور»، «آموزش‌وپرورش»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»‌،‌«علوم، تحقیقات و فن‌آوری»، سازمان «بهزیستی کشور»، نیروی انتظامی و نهادهای عمومی نظیر شهرداری‌ها و نهادهای وابسته به حاکمیت نظیر صداوسیما.

۳-  به ایجاد واحد ویژه رسیدگی به خشونت خانگی علیه زنان در مراکز قضایی و انتظامی، با حضور قاضی و پلیس زن و آموزش مستمر ضابطان قضایی و انتظامی حکم کند.

۴- به تقویت جامعه مدنی کمک کند و نهادهایی که در زمینه‌ مقابله با خشونت خانوادگی فعالیت می‌کنند را به رسمیت بشناسد، اجازه‌ی فعالیت آزادانه را برای آن‌ها فراهم و در صورت لزوم از اقدامات آن‌ها حمایت کند.

۵-  آموزش و آگاه‌سازی یکی از نقاط محوری آن باشد و رسانه‌ها و نهادهای آموزشی را به فعالیت در راستای حساس سازی و آگاه‌سازی طبقات و اقشار مختلف جامعه هم‌زمان با شروع آموزش عمومی تشویق کند. همچنین، نهادهای آموزشی و علمی را به تولید محتوای علمی و پژوهشی مرتبط فرابخواند و سازمان‌های دولتی را برای تخصیص بودجه‌ای برای این کار ملزم کند.

۶-  به‌جای تمرکز صرف بر مجازات خشونت‌گر به راه‌کارهای پیشگیرانه و جبران آسیب و صدمه ایجادشده توسط خشونت‌گر توجه بیشتری نشان دهد و درمان خشونت‌گر را در کنار جبران آسیب وارد شده به خشونت‌دیده در نظر گیرد.

۷-  حمایتگر باشد و از طریق اقدام سریع برای توقف خشونت و حمایت از خشونت‌دیده از او و اطرافیان او حمایت کند. شهادت خشونت‌دیده و مطلعان و افراد نزدیک به وی را قبول کند و از آنها به‌ویژه اگر در معرض خطر هستند محافظت کند.

۸-  ایجاد خانه‌های امن و مراکز حمایتی از زنان خشونت‌دیده در سراسر ایران را در دستور کار قرار دهد و از سازمان‌های مردم‌نهادی که به تأسیس خانه امن اقدام می‌کنند حمایت انتظامی به عمل آورد و از آنان حمایت کند

۹-  حمایت اقتصادی از زنان خشونت‌دیده و توانمندسازی آنان را در دستور کار قرار دهد.

۱۰-  در صورت بروز هر کدام از انواع خشونت‌های نام برده توسط همسر، برای خشونت‌دیده‌ حق طلاق و نگهداری از فرزندان قائل شود.

اسامی امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

آتوسا خراسانی، آذر جعفری، آذر خسروی، آذر فخری، آذین رضاییان، آرام فرزین، آرزو اشرفی گودرزی، آرزو امامی، آرزو باطنی،  آرزو خالقی، آرزو سلامی، آرزو شربتی، آرزو طافی، آرزو نقیلی، آرش امیرخانی، آرش فرزین، آرش فروهر، آرش کلهر، آریا رفعت، آریا فضل الله، آریانا بزرگی، آزاده آزاد، آزاده ابراهیمی، آزاده پوراخلاقی، آزاده خرازی، آزاده دواچی، آزاده سلیمانى، آزاده عظیمی، آزاده کاکاوند، آزاده کرمی، آزاده مافی، آزاده معظمی، آزاده مولوی، آزیتا پورسیدی، آسیه سرمدی، آلاله هراتی زاده، آلما حجازی، آمنه خبازی، آمنه موسایی، آناهیتا پهلوان، آناهیتا تیموری، آناهیتا راز، آناهیتا هراجی اصفهانی، آنجلا احراری، آوا برزگر، آوا فرخى، آیلا عراقی، آیدا ابروفراخ، آیدا جمشیدی، آیدا جودکی، آیدا دارابی، آیدا رحیمیان، آیدا فرازی، آیدا مصباحی، آیدا مهرابی، آیدا مهرارا، آینا قطبی یعقوبی، آیناز پیراوی، ابتسام مرشیدیان، ابوالفضل گل تبار، احترام شادفر، احسان رازقی، احسان رضائی، احسان شربف ثانوی، احسان محمودی، احسان مرادی، احمد بشیری، احمد بیات، احمد پورابراهیم، احمد زاهدی لنگرودی، احمد فشخورانی، احمد مشعوف، احمد مظفری، احمدرضا ابوطالبیان، احمدرضا پرهوده، احمدرضا پورشمسی، احمدرضا نظری، اختای حسینی، ارسلان دارابی، ارغوان اشترانی، ارغوان امینی، اسرا قربانی، اسرین اردلان، اسما ابراهیم‌زادگان، اسما صارمی، اسماعیل رحمانی‌خواه، اسماعیل شامبیاتی، اسماعیل فتاحی، اشرف امینی، اشرف طاهری، اصلان شیعتی، اعظم احمدوند، اعظم اکبری، اعظم جلایی، اعظم راستی، اعظم سادات ریاحی، اعظم عباسپور، اعظم فرهمند راد، اعظم محمدی مقدم، اعظم مهدویان، اعظم یوسف زاده، افتخار حسینی، افرا رضاقلی زاده، افسانه خانمحمدی، افسانه صالحی، اقدس مصداقی، اکرم بلندقامت، اکرم ابراهیمی، اکرم احقاقی، اکرم ارشادیان، اکرم ترکیان، اکرم حبیب الهی، اکرم صادقی فر، اکرم مددی، الاهه شکرایی، الف آویشن، المیرا رضاقلی زاده، المیرا بهمنی، الناز خوارزمی، الناز دیمان، الناز عباس پور،  الهام آخوندی، الهام آقاخانی، الهام احمدیان، الهام بحرینی، الهام حیدریان، الهام دشتی، الهام زنگنه، الهام زهره وند، الهام سالاری، الهام شیردل، الهام صفری، الهام عابد عبادی، الهام عابدینی، الهام عظیمی، الهام غلامی، الهام کارگر، الهام لقایی زاده، الهام محمدی، الهام مونسی، الهام نجیب زاده، الهه آذین، الهه باقری، الهه حاتم اوشانی، الهه ذگردی، الهه سعادت، الهه علوی، الهه گل سنبل، الهه محمدی، الهه نوری، الهه نوری اقدم، الهه هدایتی، الیزا شیرازی،  الیکا عظیمی جاهد، امیر پورصادقیان، امین مرادی، امید زراعت کار، امیر حسین کارآمد، امیر حسینی، امیر خلیل زاده، امیر روان، امیر زندی، امیر صفری، امیر علیزاده، امیر فصیحی، امیر قاسم زاده، امیر مرادی، امیر ناظمی، امیر هروآبادی، امیرحسین بازرگانی، امیررضا ناجی، امیرزراعتی، امیرمسعود پورموسی، امین آریا،‌ امین تاجی، امین حریری، امین شاهسونی، امین شورابی، امین عباسی، امین مظفری، امین ملک زاده، امین نادریان، امین واعظی، امینه محمودی، اندیشه جعفری،‌ انسیه ابراهیمی، انسیه حسامی،‌ انسیه سیاوش، انسیه مهربانی، انوشه مشعوف، ایران ابراهیمی، ایرج افتخاری، ایرج جودکی، ایمان شجاعی، ایمان شهنوازی، بابک شیریزاده، بابک طباطبایی، بابک نیستانکی، بامداد موجانی، بتی بریران، بردیا تقی پور، بلال مرادویسی، بنفشه بابایی، بنفشه جمالی، بنفشه رضاییان، بهار دلبری، بهار رضایی، بهار ره، بهار شهرابی، بهار عاشوری، بهار گودرزی، بهارک اعتمادی، بهاره احمدی، بهاره اسلامی، بهاره افتخاری، بهاره حیدریان، بهاره رحمانی، بهاره عادلی، بهاره مرادی، بهاره هدایت، بهرام امجدی، بهروز علوی، بهزاد لکزایی، بهزاد منسوجی، بهزادحسن سده، بهمن احمدی مهنه، بهناز حسینی، بهناز راشدی، بهناز شریفی، بهناز کاسی، بهناز متین، بهنام معدندار، بیتا شفایی، بیتا صیاد، پارمیس معاف، پانته آ ساوجی، پانته‌آ جمالی، پانته‌آ سهیلی بابک، پانته‌آ میثاقی، پانیذ نوربخش، پردیس بهرامی، پردیس صفری، پرستو امین ٱقایی، پرستو دهدارپسند، پرستو شمس، پرستو فاطمی، پرستو فروهر، پرستو قربانی، پرک قدس، پرنیان عنبری، پرنیان عیسی زاده، پروانه زارعی، پروانه صادقی، پروانه نورآبادی، پروانه یانوق، پروین مختاری، پروین آبخودارستانی، پروین امیری، پروین ذبیحی، پروین ضرابی، پروین کریمی، پروین محمدی، پری نشاط، پریسا کریمی، پری مظهری، پریا بختیاری نژاد، پریا رحیمی، پریا رضایی، پریچهر نعمانی، پریچهرمرادی، پریسا داج، پریسا دین پژوه، پریسا شاه کرمی، پریسا شهابی، پریسا شیرخانی، پریسا فرزین، پریسا فیضی، پریسا مرادی، پریناز پورعابدین، پریناز صالحی، پگاه خانی، پگاه فاطمی، پگاه فرشچی، پوران اسماعیلى، پوران شادمانی، پوریا قاسمی، پوریا نایبیان، پوریا پورغلامعلی، پوریا صادق حسنی، پوریا طالب حسنی، پونه پیل رام، پویا افشین، پویا قلی پور، پویه مددی، پیام صبا، پیرایه مرادنژاد سرخکلایی، پیمان فلاح، تارا اکبرشاه، تارا بهاران، تبسم کیا، ترانه راد، ترانه علیدوستی، ترنج ضیایی، ترنم ارزنده، ترنم بالی، تکتم ساجدی، تهمینه پرتوی، تهمینه تهمتن نژاد، تهمینه رضائیان، توران کیان ارثى، توران همتی، تینا آزموده، تینا خسروانی، تینا قدمی، ثریا باغستانی، ثریا صالحی ناغانی، ثمر صارمى، ثمین چراغی، ثمین فخری، ثمین فرحزادی،‌ ثنا امیردیوانی، ثنا جباری،‌ ثنا صنعت‌گر، جاسمین علی خان، جلوه جواهری، جمال عاملی، جمیله ال یاسین، جمیله بیات،‌ جمیله روح زنده، جمیله محبعلی، جهاندخت امین نیا، جوانه خردمند، جیران رشیدی، چیمن قربانی، حامد بهرامیان، حامد بیات،‌ حامد درخشانی، حامد ذوالفقاری،‌ حامد فرمند، حامد محمودی، حامد یعقوبی، حانیه جلیل وند،‌حانیه خلیلی، حبیب اله گودرزی، حبیب سعادتی، حدیث کردی، حدیث یاستی،‌ حدیث حیدری، حدیث فراهانی زاده، حدیث کرامتی، حدیث میرزائیان،‌ حدیثه ابراهیمی،‌ حدیثه حسینی، حسن آل علی، حسن اسدی زیدآبادی، حسن اکبری نیا، حسن زارع، حسن مهدیلی، حسن نایب هاشم، حسین گشانی، حسین بیات، حسین رئیسی، حسین رهنما، حسین سعادت، حسین عباسی، حسین مهدوی، حلیم طوبایی نسب، حمید رضا علیم، حمید صالحی، حمید ناظمی، حمید نظری، حمیدرضا ابراهیمی، حمیدرضا پاشایی، حمیراغفرانی، حنا روشنی، حنانه رحیمی، حورا شمیم،‌ حوری خانپور، خاطره میرشکار،‌ خجسته رسولی،‌ خدیجه سعید پور ماسوله، خدیجه پاک ضمیر، خدیجه حسینی،‌ خدیجه کردستانی، خدیجه هاشمی،‌ داتام مساوات، داریوش آشوری،‌ داریوش فیروزی،‌ دامون بهرنگ، درسا کوشکی، دلارام علی، دلبر پاک نیا، دلشاد دست مرد، دنیز غفاری، دیبا رازبری، راحله امینی، راحله پوررمضان، راحله دشتی، راحله مرغ اندازی، راشین افتخاری، راضیه افتخارى، راضیه جوکار، راضیه حمزه لو حسین آبادی، راضیه رئیسی‌، راضیه رافع، راضیه ناطق، رامک دهقانپور، رامین افضلی، رامین بیات، رامین محمودی، رز هاشمی، رزا منصور، رسول محبی، رضا ابدالی، رضا اسکندری، رضا افروزی، رضا بختیاری، رضا بهرامی، رضا بیات، رضا خباز، رضا خدام، رضا سپه‌وندی، رضا شبانکار، رضا علیخانی، رضا موسوی، رضا میرزاجانزاده، رضوان صدقی نژاد، رضوان مقدم، رضوان نامجو، رعنا حسن زاده، رعنا نظری، رقیه قوامی، رقیه حسینقلی زاده، رقیه رحمانی، رقیه کارگر، رقیه لطف الهی، رکسانا کافی، رها ایرانمنش، رها عمرانیان، رها کویری، روحی شفیعی، روزبه سرحدی، روژا روشن، روژان بابایی، روژان جلیلوند، روشنک نجفی، روشنک به‌نیا، روشنک طهوری، روشنک قاسمی، روناک ویسی، رویا رحیمی دهبان، رویا شامبیاتی، رویا شاه محمدی، رویا شهرابی، رویا شیرزاد سمسار، رویا عزیزی، رویا فقیدی، رویا قریشی، رویا نجارباشی، ریحانه (زهرا) جدیدفرد، ریحانه سلیمانی، ریحانه فرنقی زاد، ریحانه کاظمی، ریحانه ناصری، ریحانه نجفی کوپایی، ریضا عباسی، زارا امجدیان، زارا ربیع، زاهد محمدپور، زری چراغی، زهرا آقاخانی، زهرا احمدلو، زهرا احمدی، زهرا اردمه، زهرا اسدی جرجافکی، زهرا اصغری،‌ زهرا اکبری، زهرا ایوقی،‌ زهرا بابایی، زهرا بدیعی،‌ زهرا بزرگی، زهرا بهنام، زهرا ترابی، زهرا ترابی دریاسری، زهرا ثنائی، زهرا جانوند، زهرا جهانبانی، زهرا چگینی، زهرا حاجی حسنی، زهرا حاجی زاده، زهرا حدادی، زهرا حیدری، زهرا خلجی، زهرا دبستانی، زهرا رجایی، زهرا رحمانی، زهرا رهنمای، زهرا روحی، زهرا زارع مویدی، زهرا سادات آقامیری، زهرا سبستانی، زهرا سلامتی، زهرا شانیار، زهرا عرب سرخی،‌ زهرا عزتی،‌ زهرا فخرایی، زهرا فرحانی، زهرا فیروز،‌ زهرا قربانی، زهرا قلی زاده،‌ زهرا قهرمانی، زهرا کرباسی، زهرا کمالی دهقان،‌ زهرا محمدی، زهرا محمدی مقدم،‌ زهرا مهرعلی، زهرا مهری، زهرا نوروزی، زهرا نیکپور،‌ زهرا یاوری،‌ زهرا یوحنایی،‌ زهره اسدپور، زهره ارزنی، زهره انتظار، زهره ایرانی، زهره بابایی، زهره ترابی، زهره تفتیان، زهره توسلی، زهره جمشیدی، زهره حیدری شاهی، زهره رجبی، زهره سعیدی، زهره شهسواری، زهره صادقی، زهره فرجزاده، زهره قرهی‌، زهره قهرمانی، زهره گلدار، زهره گودین، زهره وزیری، زینب رحیمی، زیبا حسین دوست، زیبا صالحی، زیبا عبدزاده، زینب امینی، زینب ایرانپور، زینب جهانبانی، زینب حسینی، زینب حضرتی، زینب خلیلی،‌ زینب رضوی، زینب زبرجدی شیرازی، زینب سرویها،‌ زینب غلامی،‌ زینب کاوری زاده جو، زینب گیوی،‌ زینب لطفی،‌ زینب مولودی،‌ ژاله بحیرایی، ژیلا سعادت، ژیلا صالحی، ساحل مقدم، سارا آرین مهر،‌ سارا آقائی لیاولی،‌ سارا الشریف،‌ سارا الیاسی، سارا بابازاده،‌ سارا برزگر،‌ سارا بوربور، سارا جباری،‌ سارا جعفری،‌ سارا جعفریان،‌ سارا حسینی،‌ سارا خرم نهاد،‌ سارا راهپیما، سارا رزم، سارا رفیعی،‌ سارا رهایی مهر، سارا زمانی، سارا سلطانی مقیم، سارا شهرکی،‌ سارا صحرانورد فرد، سارا فتاحی،‌ سارا فیروز، سارا کرمانیها، سارا گران، سارا محمدپور، سارا مرتضوی، سارا مستقیمی، سارا منیعی، سارا مهدی زاده، سارا نجاتی، سارا نظری، سارا نعمت الهی، سارا نوروزیان، ساره اسدی، ساره کردی، ساسان حنیف نیا، ساغر صابر، ساغر غیاثی، سالومه رحیمی، سالومه سارابی، سالومه کلاه چیان،‌ سامره بینش، سامی رحیمی، ساناز رجبی سهریزی، ساناز صفایی، ساناز محسن‌پور، ساینا صابری، سپیده صحرانورد، سپیده ثقفیان، سپیده جدیری، سپیده زبردست، سپیده صفاریان، سپیده عادلی،‌ سپیده فرجامی، سپیده فروزان،‌ سپیده کریمی، سپیده مرادپور، سپیده مسرور،‌ سپیده نادمی،‌ ستاره باقرى،‌ ستارە احمدی، سحر امیری، سحر بابایی، سحر بسطامی، سحر بهروش، سحر خسروی، سحر درخشانی، سحر دیناروند، سحر ذاکری، سحر رئیسی، سحر رستمی، سحر زینالی، سحر سلحشور، سحر سیاح، سحر صراف،‌ سحر صفری، سحر فرح‌بخش، سحر فیض، سحر قلیزاده، سحر محمدیان،‌ سحر منصوری، سحر نجفی، سحرنصیری،‌ سروش صمدی، سروگل رئیسی، سروناز احمدی، سروه سعدی، سعادت پیرانی، سعدیه میرکی،‌ سعیده امامی نیا، سعید پاکسرشت، سعید تاجیک،‌ سعید حسینی،‌ سعید شهرکی، سعید عباس نژاد، سعید مرادی، سعید مستی، سعیده ابراهیمی، سعیده السادات سجاد،‌ سعیده جعفرپور، سعیده راوند، سعیده شریعتی، سعیده عسگری، سعیده علیپور چرندابی، سعیده قاسمی، سعیده کشاورزی، سعیده مختاری، سکینه پیراحمدی، سکینه مصطفایی، سلاله احمدی، سلاله صالحی، سما زارع، سما نجفی، سمانه ابولپور، سمانه بایسته، سمانه خادمی، سمانه سرلک، سمانه موسوی، سمیرا اسلامی، سمیرا حسن کاویار، سمیره رضوان شمیرانی، سمی رضوان، سمیرا حاتمی، سمیرا حسینی، سمیرا رضازاده، سمیرا شعبان، سمیرا شیرزادی، سمیرا عبدالهی، سمیرا عبدلی، سمیرا قوی پنجه، سمیرا قوی پنجه نوبیجاری، سمیرا محمدی، سمیرا مرادی، سمیرا مستعلی، سمیرا والی، سمیرا میس غفوری، سمیره رضوانی شمیرانی، سمیه افراشته، سمیه جاهدعطائیان، سمیه جواهری، سمیه حسینی، سمیه ساکی، سمیه شعبان نژاد، سمیه شمالی، سمیه علیزاده، سمیه فلاح، سمیه محمدی، سمیه مسرور، سمیه مهراب نیا، سمیه میرزایی، سمیه نظری ، سنور آزاد، سها احمدی، سها ایزدی، سهیل کیایی،‌ سهیلا خانزاده، سهیلا دریایی، سهیلا رجب‌پور،‌ سهیلا شهسواری، سهیلا عباسپور، سهیلا محمدپور، سودابه جعفری، سودابه محمدپور، سوسن ذاکری، سوسن مسلمی، سوسن نجاتی، سوفیا یزدان، سوگل خباز، سوگل هاشمی، سولماز تبریزی، سونیا پناهی، سونیا رشیدی، سونیا محمدی، سید یاسین اشرفی مسافری، سیده حدیثه سمائی، سیده هدیه معافی مدنی، سیمین صیاد زاده، سیامک رحمانی، سیامک زمانی، سید امیرحسین صفوی، سید جلال الدین موسوی، سید جواد نوریان، سید حسین ابوتراب، سید روح اله فرح، سید روح‌الله هوایی، سید کیارش رضوی، سید محمد جواد خراسانی، سید نیما اورازانی، سیدمحمدرضا رجایی رامشه،‌ سیده سارا حسینی،‌ سیروان داودی، سیروس سلطانی، سیما احسان خواه، سیما بیورانی، سیما حیدرزاده، سیما زمانی، سیما ساکنی، سیما ستاری، سیما سلمانی، سیما عبدزاده، سیما مولایی، سیمن میمندی، سیمین عزیزمحمدی، سیمین فروهر، سیمین کاظمی، سیمین ولی،‌ سینا عامریان،‌ سینا موسوی فرد،‌ شاداب على بلندى،‌ شادان محمدپور،‌ شادی رصدی، شادی فروغی،‌ شادی مظهری،‌ شاهسونی،‌ شاهین ابراهیمی،‌ شاهین نوبخت، شایان احدی،‌ شبنم اعتمادزاده،‌ شبنم بزرگی،‌ شبنم مجیدی، شراره مرحمتی،‌ شراره مفاخری، شرمین مجتهدزاده،‌ شعله الهی،‌ شعله زمینی،‌ شقایق خسبخی، شقایق شعیبی، شقایق عبادی، شقایق مردانی،‌ شقایق نواب پور، شقایق وحیدی،‌ شکوه وکیلى،‌ شکوفه آذرماسوله، شکوفه گوهرچین، شکوفه منصوری، شکیبا پورنیا،‌ شکیبا صابریان، شمیم شرافت،‌ شهام نراقی جلیلی، شهرام ایران محالی،‌ شهرام جمال زاده،‌ شهرزاد شاه حیدری پور، شهرزاد صادقی مقدم، شهرزاد قهوه رخی،‌ شهره عشقی،‌ شهلا اعزازی،‌ شهلا بابازاده، شهلا فروزانفر، شهلا کوزه گر، شهلا یوسفی، شهناز بابایی، شهناز رحمتی،‌ شهناز گیشگی،‌ شهین غلامی،‌ شهین منوچهرپور، شیدا حقیقی، شیدا لطفی،‌ شیدا واقف، شیداک محقق، شیرین برومند،‌ شیرین علیزاده ،‌ شیرین کردی، شیرین کریمی،‌ شیلا امیری، شیلا شیلر، شیما آقانژاد ،‌ شیما احمدی، شیما تدریسی،‌ شیما ستوده، شیما قریشی،‌ شیما کارگرفرد، شیما محمدی، شینا دایان،‌ شیوا مفاخر، صادق بوبرد،‌ صبا ابراهیمی، صبا خدابنده‌لو،‌ صبا رضایی، صبا سلطانی،‌ صبا عبدزاده، صبا لطیف‌پور، صبا هروی، صبیحه سهرابی، صدرا سعادتی،‌ صدف کشف نما،‌ صدف محسن خانی،‌ صدیقه پاک ضمیر، صدیقه ترکیان،‌ صدیقه مومن نیا، صغری حیدری، صغری میرزایی، صفا نیسی، صفورا اسحاقی،‌ صفورا چریکی، صفیه اسدپور، صفیه اقدام دوست، صفیه رمضانی نژاد، صنم غریب زاده،‌ صهبا نیک رفتار، طاهر رهبری،‌ طاهره بهرامی، طاهره جعفری،‌ طاهره رشیدی،‌ طاهره فیروز‌،‌ طاهره کریمی، طاهره لامعی،‌ طلا ابراهیمی،‌ طلوع دماوندی،‌ طلیعه حسینی، طنین عصفوری،‌ طیبه آخوند،‌ عابد شکوری،‌ عارفه رشیدیان، عارفه نظام آبادی، عاطفه ابراهیم نژاد، عاطفه ابوالحسنی، عاطفه افضلی، عاطفه پناهی، عاطفه تمجیدی، عاطفه چوپانی،‌عاطفه رنگریز، عاطفه زاهد،‌ عاطفه صفری،‌ عاطفه علیپور،‌ عاطفه عیدی،‌ عاطفه لامعی، عاطفه محمدی،‌ عاطفه نکویی، عالیه اقدام دوست،‌ عالیه مطلب زاده،‌ عباس احسانی پور، عباس محمدصادق پور دیل، عرفان ترابی، عشرت محمدحسن، عطا امانی،‌ عطا جهانگیری، عطیه احمدیان، عطیه کوهستانی،‌ عطیه مکاری،‌ عطیه ملک زاهدی، عطیه نیک جوانی، عطیه هوشمند، عظیمه صداقت، عفت کوچکی،‌ عفی صالح،‌ علی باغدولابی، علی احمدی،‌ علی احمدی نیا، علی ایزدی، علی تقویان، علی حاجوی، علی حسینی ، علی راستی، علی رحیمی مقدم، علی رضایی، علی رنجبر، علی سلیمانی راد، علی صیادی، علی طایفی، علی عبدی انبوهی، علی فتوتی، علی محب، علی محمدزاده، علی محمدی، علی محمدی نیا، علیرضا بکتوسان، علیرضا حق پناهی، علیرضا حمزه‌ای، علیرضا مرزبان، غزال محسن پور، غزاله حبشیانی، غزاله شریف، غزاله عقیلی، غزاله میرناصری، غزل چهرازی، غزل رضایی، غزل کریم بیگی،‌ غزل میرناصری، غنچه رهروی،‌ غنچه قوامی، فائزه امینی، فائزه درخشانی، فائزه شفقتی، فائزه عباسی، فائزه کیانژاد، فائزه مرادی، فائزه موسوی، فاضله خلیلی نژاد، فاطمه ابراهیمی، فاطمه ازگلی، فاطمه السادات میرحسینی، فاطمه اله نژادی مهرآبادی، فاطمه امیرجان، فاطمه ایرانی نژاد،‌ فاطمه پاکدامن،‌ فاطمه پروازی، فاطمه ترابی، فاطمه تقی پور، فاطمه جباری، فاطمه جعفری، فاطمه جهانی، فاطمه حامی، فاطمه حسن سده، فاطمه دادرس، فاطمه داودی، فاطمه دهمرده ، فاطمه ذوالفقاری، فاطمه رادین مهر، فاطمه رحمانی، فاطمه رحمانی فرد، فاطمه رضایی، فاطمه رفیق دوست، فاطمه رمضانی، فاطمه رومیانی، فاطمه زینالی، فاطمه سادات فیض، فاطمه سادات قافله باشی، فاطمه سعیدی، فاطمه شریعت، فاطمه شمس الدینی، فاطمه طیبی فرد، فاطمه عابدی، فاطمه عادلی، فاطمه عسکری، فاطمه علی نیا، فاطمه قریبی، فاطمه قنبری مطلق، فاطمه کریمی، فاطمه کارخانه، فاطمه کریمخان، فاطمه کریمی، فاطمه کیا، فاطمه لعل دولت آباد، فاطمه محمودی، فاطمه مدیری، فاطمه مسجدی، فاطمه موسوی، فاطمه مومنی کرباسدهی، فاطمه نصیر، فاطمه نصیری، فاطمه نیک صور، فاطمه نیکویی دوگاهه، فاطی حاجی، فاطیما پایندان، فاطیما ترابی، فاطیما محمدی، فاطیما مومنی، فتانه صادقی، فخری شادفر، فدرا رضایی، فرامرز معتمد، فرانک شیرزادی، فرانک فرید، فرح زمانی، فرح طاهری ، فرح کمانگر، فرخ سلطانی، فرخ لقا پرتوی، فرخ محمدپناه، فرخنده جبارزادگان، فرخنده جعفرى دودران، فرزاد صحرائی، فرزانه جعفرزاد راد، فرزانه جلالی، فرزانه حدادزاده،‌ فرزانه خدادادزاده، فرزانه دلاوری، فرزانه رضایی، فرزانه سید سعیدی، فرزانه ضیغمی، فرزانه فرهمند، فرزانه نبی الهی، فرزانه نثاری، فرشاد اعظمی، فرشاد عباسپور، فرشاد قره داغی، فرشته آزاددهقان، فرشته ابراهیمی، فرشته احمدی، فرشته اخلاقی، فرشته امانی، فرشته صحرانورد فرد، فرشته طوسی، فرشته عبدی، فرشته فهیمی، فرشته وزیری نسب، فرشید نظری ، فرشید زمانی، فرشید غضنفرپور، فرناز اسدی، فرناز فرشادنیا، فرنوش ارباب شیرانی ، فرنوش کیوان داریان، فرهاد رجبی پور، فرهاد فرهمند، فرهاد کریمی نژاد، فرهاد محمودی، فرهنگ عمرانی، فروزان یوسفی، فروغ درویش، فروغ سمیع نیا، فروغ عنایتی، فروغ قدس، فروغ قیاسوند، فروغ گرامی پور، فروغ محمدی، فریبا داودی مهاجر، فریبا رمضان زاده، فریبا صهبا، فریبا ظریفی، فریبا غلامرضایی، فریبا مخبر، فریبا مرادی پور، فریبا نوروز زاده، فریبا هاشمی،‌ فرید لطف آبادی،‌ فریده بزرگی،‌ فریده ذاکری، فریده موسوی،‌ فهیمه گودرزى، فهیمه انصاری، فهیمه بهبودی،‌ فهیمه ترابی،‌ فهیمه رمضانی، فهیمه فرزین فر،‌ فهیمه فرشی، فیروزه مهاجر، فیروزه  ده بزرگی، فیروزه پوررمضان،‌ فیروزه فیروز، قربان طاهری،‌ قربانعلی قهرمانی،‌ قمر فلاح،‌ کامیل احمدى، کیانا حسینى، کامرن صباغی، کبری خواجوی سه گنبد،‌ کبری مهدی پور، کبری واعظی، کتی ایرانی،‌ کریم مردانی،‌ کژال صالح پور، کسری راشد، کلثوم امن زاده، کوثر جلال کمالی،‌ کوردستان شاهمرادی، کوشا اثیمی، کیانا ایرانی،‌ کیمیا ذاکری، کیمیا صابری،‌ کیمیا مهدیپور، کیوان عزیزی،‌ گل رخ حضرتی،‌ گل نسا صدری نسب،‌ گلاله ابراهیمی،‌ گلاله وطن دوست، گلاویژ قربانی،‌ گلناز رضایی،‌ گلیتا حسین پور اصفهانی، گیتی عدالتی، گیتی سلیمانی، گیتی شایان،‌ گیسو رهبری، لادن خوش بین، لادن زحمتکش،‌ لادن شفیعی، لاله اسکندری، لاله شمیرانی، لاله کیوانی، لاله گنجی، لعیا شهریوریان،‌ لیلا رحمانی، لیلا شفاعی، لیلا عطایی دادوی، لی‌لی بوکا، لیدا فرهاد، لیلا آشور، لیلا ارشد، لیلا اسدی، لیلا بهرامی،‌ لیلا بهشتی‌فر،‌ لیلا حبیبی، لیلا خانزاده،‌ لیلا سیف اللهی، لیلا شکیبا، لیلا صانع،‌ لیلا طاقونکی، لیلا عنایت زاده، لیلا غجه بیگ، لیلا کرمانی نیا، لیلا ملایی جابری ، لیلا یوسفی، لیلی تقی پور، م. سنماری،‌ مادح جمشیدی،‌ مارال صاره راز،‌ ماری کورانی،‌ ماندانا حسین دوست،‌ ماندانا قنبری، ماندانا نیک بخش، ماهرخ جعفری، ماهرخ فرهمند، ماهرخ همتی، ماهنوش کوهی، ماهنی حجتی، مبین بختیارپور، مبینا صابری، مبینا غلامی، متین شرفی، مجتبی مرتضویان، مجتبی توشه خواه، مجید غفوری، مجید کریمی، محبوب دربانی، محبوبه آقایی، محبوبه باقریان، محبوبه حاجی صادقیان،‌ محبوبه سعادتی،‌ محبوبه مزارعی، محترم صادقی،‌ محدثه جوکار، محدثه قدیمی، محسن رامرودی، محسن رجبی، محسن محولاتی، محسن هاشمی، محسن یحیایی، محمد احمدی، محمد ایوبی، محمد جواد طواف، محمد حاجی حیدری، محمد حسین تدین، محمد خلیلی، محمد خواجه میرزائی، محمد خواجوی، محمد خوانین زاده، محمد خوش بیان، محمد رجبی، محمد رحیمی، محمد زارع، محمد زینالی اناری، محمد سرچمی، محمد شریفی، محمد شفیعی، محمد کامیاران، محمد کریمی، محمد کوراوند، محمد محمدسلیمانی، محمد مفاخری، محمد نجفی، محمد نظامی، محمد نوری خالیچی، محمد هاتفیان،‌ محمدامین صالحی،‌ محمدحسین سمندری،‌ محمدرضا انصاری، محمدرضا رنجبر محمدی، محمدرضا قهرمانی، محمدرضاکیانفر، محمدکریم آسایش، محمود اذری،‌ محمود سلیمانی،‌ محیا فاضلی، مجید نجف پور، محبوبه مجد،‌ مرتضی عبدالهی، مرجان اسدی،‌ مرجان کمالزاده، مرجان وزیری،‌ مرحان نجفی، مرسده صادقی، مرضیه باقری، مرضیه پیراحمدی،‌ مرضیه خواجه میرزائی،‌ مرضیه زیاری، مرضیه سرایی، مرضیه شیرالی،‌ مرضیه صالحی، مرضیه طهماسبی، مرضیه عموزاده،‌ مرضیه قویدل، مرضیه لهراسبی،‌ مرضیه ملک زاده،‌ مرضیه نجفیان، مرمر مشفقی،‌ مریم بوشهری،‌ مریم رحمانی،‌ مریم سالک،‌ مریم شام بیاتی،‌ مریم عطایی،‌ مریم فقیه،‌ مریم کرباسی،‌ مریم احمدی،‌ مریم ارباب،‌ مریم اصفهانی،‌ مریم ایمنی،‌ مریم بالازاده،‌ مریم براتی، مریم بریران،‌ مریم بشیر،‌ مریم بنی‌هاشمی،‌ مریم بهرامی، مریم بهشتی،‌ مریم بهمنی،‌ مریم پاپی،‌ مریم پورنجف، مریم پورنعمت، مریم‌ تخشا،‌ مریم جباری، مریم جعفری، مریم جمشیدی،‌ مریم حاتمی،‌ مریم حبیبی‌، مریم حسینی،‌ مریم حقیقت،‌ مریم خواجه میرزائی، مریم دهقان، مریم راسخ، مریم رجبی،‌ مریم رحیمی،‌ مریم رضوان،‌ مریم زاعیان،‌ مریم زیرک، مریم سادات شمشیری،‌ مریم سالارزایی،‌ مریم سعادت،‌ مریم سلامی، مریم شامخی، مریم شایان، مریم شرفی‌، مریم شمس، مریم شمسی،‌ مریم صابری، مریم صیامی نمین، مریم عابدی، مریم عبدزاده،‌ مریم علوی، مریم علیزاده، مریم قهرمانی،‌ مریم کاشی،‌ مریم کتابچی، مریم کدخدازاده، مریم کلاه کج،‌ مریم کیان ارثی، مریم کیانی،‌ مریم لامعی،‌ مریم لطفیان،‌ مریم محبوب، مریم محمدی، مریم محمدی کیا، مریم مددی، مریم مرادی، مریم منصوری،‌ مریم منفرد، مریم موسوی، مریم موسوی ازغندی، مریم موسی زاد، مریم نژاد، مریم نصری، مریم نیک پور، مریم هرمزان، مریم هنری،‌ مریم واحدی،‌ مریم یاوری،‌ مزدک شریعتى،‌ مژده آقامیرنبی‌پور،‌ مژده بشارتی‌فر، مژده تابش، مژده رجایی،‌ مژده فرزانگان،‌ مژده محمدی،‌ مژگان آذین،‌ مژگان اکبری، مژگان خانزاده، مژگان عطرچیان، مژگان گل کرم،‌ مژگان لطیفی مهر، مسعود آشوری،‌ مسعود امینیان، مسعود حبیبی،‌ مسعود شکوری،‌ مصطفی کشاورز،‌ مصطفی دارائی، مصطفی مهدی‌پور،‌ مصطفی نیلی،‌ مصطفی هوشمند، مطهره فولادی، مطهره کرباسی فر، مطهره نظامی، معصوم سلامت،‌ معصومه اسدی،‌ معصومه بردبار،‌ معصومه توکلی، معصومه جوشن، معصومه چراغی، معصومه حبیبى، معصومه رشیدی، معصومه رمضانی، معصومه سادات موسوی،‌ معصومه ستاری‌،‌ معصومه سلیمانی پور،‌ معصومه شکری، معصومه عابدین پور،‌ معصومه قربانی،‌ معصومه قره باغی،‌ معصومه کشوری، معصومه مفیدی،‌ معصومه موسوی،‌ ملکه ابراهیمی،‌ ملودی تزری، ملیحه ارجمند،‌ ملیحه بیرمی،‌ ملیحه حسینی،‌ ملیحه سعادتی، ملیحه کروندی، ملیحه مرادی، ملیحه وثیق، ملیکا زندفر،‌ ملیکا شفیعی، ملیکا کیایی، ملیکا معروفخانی، منا سادات سیدی، منصوره بهکیش، منصوره خسروشاهی،‌ منصوره شجاعی،‌ منصوره صادقی، منصوره عبدی، منصوره موسوی،‌ منوچهر اکبری،‌ منوچهر سُهی،‌ منور یوسفپور، منیرالسادات رضایی، منیره کاظمى، منیر هاشم، منیره شاهمرادی، منیره قزوینیان، منیره محمدی،‌ منیژه زیرک، منیژه نصیری، مهتا توانگر، مهتاب آسمانی، مهتاب دادارصفت محبوب، مهتاب محمودزاده، مهتاب محمودی، مهتاب مداحی، مهتاب مفیدی، مهدیس زارعی، مهدیه گلرو، مهدی باقری، مهدی حاجی صادقیان، مهدی حق وردی، مهدی خدابخش، مهدی خلیلی، مهدی سعادت، مهدی صفریان، مهدی غلامی، مهدی فلاح، مهدی کاظمی،‌ مهدی میرناصری، مهدیس حسینی،‌ مهدیس رجب بیگی،‌ مهدیس شفیق، مهدیه بیابانی،‌ مهدیه خلج زاده ، مهدیه سهرابیان، مهدیه شرفی،‌ مهدیه قربانپور،‌ مهدیه قره‌شی، مهدیه وثوقی، مهراب امیدی،‌ مهران مطهری شریف، مهرانگیز رضایی، مهرانه ذوالفقار، مهرداد اسماعیل پور، مهرداد عبد،‌ مهرداد فدای‌اصیل، مهرداد فلاحی، مهرشاد فرهادی، مهرناز میرزایی، مهرناز نجابتی، مهرنوش حیدرزاده نمینی، مهرنوش گلدوست، مهرنوش گودرزی، مهرنوش موسوی، مهری جعفری، مهزاد شعبانی، مهسا ایزدی، مهسا حامدی، مهسا حق پناه، مهسا خصم کوب،‌ مهسا راد، مهسا زکایی، مهسا سادات سیدی،‌ مهسا سقایی، مهسا صادق پور، مهسا طیبی نسب،‌ مهسا عابدی، مهسا علی پور چرندابی، مهسا غلامی،‌ مهسا کاوه، مهسا مقدسى، مهسا نظری، مه‌ساسادات میرزای شیرازی، مهستی حقیقی، مهشاد امین پور، مهشاد موسی زاده، مهشید مجیدى،‌ مهشید مهدیزاده، مهشید پگاهی،‌ مهشید رجب پور،‌ مهشید قدسی، مهشید معانی، مهلا اقبال، مهلا بهنام فر، مهلا گمرکچی، مهناز اشرفی، مهناز برخورداری، مهناز حاج احمد، مهناز حیدری، مهناز خواجه پور، مهناز رضایی،‌ مهناز شوقی، مهناز صابری، مهناز غلامی،‌ مهناز قنبری، مهین احدی، مهین اسدی، مهین خدیوی، مهین قدرتی، موژان محمد طاهر، مولود حاجی‌زاده، مولود رضازاده، مونا امیری، مونا خداشناس، مونا درویش، مونا ذاکرجعفری، مونا رئیسی، مونا زارع، مونا شاه‌میری، مونا عقیلی، مونا کریمی‌، مونا مرادی، مونا مردانی، مونا معافی،‌ مونا یونسی،‌ مونس طوسی،‌ میترا مرادى،‌ میر سعید مولویان، مینا اژند،‌ مینا امیری، مینا رشیدی، مینا کشاورز، مینا میرمطهری، مینو مرتاضی لنگرودی، میترا آزرم، میترا ابراهیمی،‌ میترا توانچه، میترا زین‌الدین،‌ میترا شربیانی، میترا صفاری، میترا کاوندی، میترا هاشمی،‌ میترا همایونی، میلاد خوش زبان،‌ میلاد عطار، میلاد کریمی، مینا ابراهیمی، مینا ارشادی،‌ مینا اسماعیلی،‌ مینا خانزاده،‌ مینا خلیلی، مینا دولتی، مینا رجبی،‌ مینا رضایی،‌ مینا زارع،‌ مینا شجاعی، مینا غفرانی اصفهانی، مینا فرجاد، مینا قندچی، مینا کامران، مینا محمدی،‌ مینا مسلمی،‌ مینا مظفری،‌ مینا موسوی، مینا میرمطهری، مینا واحدی،‌ مینو بهزادی، مینو حیدری کایدان (کیامان)، مینوش صدوقیان‌زاده،‌ نادر احسنی، نادر شیخ حسنی، نادیا ذابحی،‌ نازنین بلوری،‌ نازنین سالاری،‌ نازنین فیروزی،‌ نازنین کهالی‌پور،‌ نازنین مدرسیان،‌ نازنین مرادی،‌ نازیلا سعیدزاده، ناهید جعفری،‌ ناهید آذری،‌ ناهید بابایی، ناهید بردبار، ناهید توسلی،‌ ناهید حسینی، ناهید فریزهندی،‌ ناهید میرحاج،‌ نجمه بهدانی،‌ نجمه یاورپور، نجیبه اسدپور،‌ ندا آهنگری، ندا پشاخانلو،‌ ندا توزنده جانی، ندا حبیبی،‌ ندا رضایی،‌ ندا سهیلی،‌ ندا علمدار،‌ ندا کریمی،‌ ندا محمدزاده عربلوی آقاعلی، ندا مصباحی، نرجس شعاعی،‌ نرگس حسینی، نرگس راجی،‌ نرگس صحرانوردفرد،‌ نرگس صفدری،‌ نرگس عمویی،‌ نرگس فرید،‌ نرگس ملوندی، نرگس میرزانژاد،‌ نرگس هادی اعظمی،‌ نسا عسگری،‌ نسترن احمدی، نسترن والی،‌ نسرین حسین پور،‌ نسرین ایوقی،‌ نسرین بهتویی،‌ نسرین دهقان، نسرین رزمی،‌ نسرین سیمرغ،‌ نسرین ششوان،‌ نسرین شهمیری،‌ نسرین صحرانورد فرد،‌ نسرین عربی،‌ نسرین علی پور،‌ نسرین ملاجعفر،‌ نسرین والی،‌ نسیبه موسوی،‌ نسیم دمقانی،‌ نسیم اسکندری،‌ نسیم بنی‌کمالی،‌ نسیم شارقی،‌ نسیم مالمیر،‌ نسیم مقدم،‌ نسیم مقرب (صحرا)،‌ نغمه امین‌الاسلامی،‌ نغمه غلامحسینی،‌ نفیسه طاهری،‌ نفیسه عیوقی،‌ نفیسه فغانی،‌ نفیسه محمدپور،‌ نفیسه محمدپور،‌ نفیسه وزیری،‌ نفیسه یوسف پور،‌ نگار انسان،‌ نگار ایجه‌ای، نگین باقری،‌ نگین توکلی،‌ نگین خراسانی،‌ نگین درخشانی،‌ نگین شایسته،‌ نگین کیانی، نگین نوری، نهال سعیدی،‌ نهال شرف،‌ نهال نیک فرجام،‌ نوشین أمین شهیدى،‌ نوشین احمدی خراسانی،‌ نوشین شوشی،‌ نوشین صفائیان،‌ نوشین ناخدایی،‌ نوگل منشوری،‌ نوید نادری،‌ نوید مرادی،‌ نیلوفر افضلی،‌ نیلوفر عزیزی، نیما شجاعی،‌ نیما عطارزاده، نیر عبدزاده، نیشتمان حسنی،‌ نیکناز غریبان،‌ نیلوفر ایمانیان،‌ نیلوفر بیات،‌ نیلوفر حامدی،‌ نیلوفر دهقان،‌ نیلوفر رحمانیان،‌ نیلوفر صالحی،‌ نیلوفر عاکفیان، نیلوفر عرب،‌ نیلوفر فهیمی، نیلوفر قیصری،‌ نیلوفر متجدد،‌ نیلوفرطلایی،‌ نیما صمدی، نیما عباسپور،‌ نیما مددی، نیما مشعوف،‌ نینا زمان سرایی،‌ نیوشا حسنی،‌ نیوشا مرادی، نیوشا مسعود،‌ نیوشا ناظمی، هاتف ملکیان، هاجرمیرزاباقریان،‌ هادی احمدی، هادی پیام، هادی تقی زاده،‌ هادی ذاقلی، هادی شفیع زاده،‌ هادی صفری،‌ هادی قاسمی، هاله نفیسی، هانا عسگری، هانیه جعفری،‌ هانیه حامدی، هانیه عبدالهی، هانیه عزیزپور،‌ هایده عطار،‌ هدا رضایی روشن،‌ هدا شهیدی،‌ هدی حمیدی،‌ هدی عامری،‌ هدی غفاری، هدی کریمی صدر، هدیه احمدی، هدیه مدنی، هدیه میری مقدم، هستی عابدینی، هستی مرتضوی، هستی یزدانی،‌ هلاله دلسوز، هلن توانا، هلیا علیپور،‌ هما خان محمدی، هما سعادتیان، هما مهدیزاده،‌ هنگامه حیاتی، هنگامه کیان ارثی، هنگامی میرزاحسینی،‌ هودیسه حسینی،‌ هوشنگ جودکی، وحید لعلی پور،‌ وحید ابراهیمی، وحید احدزاده، وحید خدایاری،‌ وحید رحمتی، وحید شفیعی،‌ وحید محبی،‌ وحیده مولوی،‌ ویدا سمیعی، ویدا معماری، یاس دانایی، یاسر اخوان،‌ یاسر مرادی، یاسمن سادات میرمحمد،‌ یاسمن گریوانی، یاسمن محمودی، یاسمن مرادی جورابی، یاسمن مهرالحسنی، یاسمین پوری،‌ یاسمین شمسی، یاسین کمال زیی،‌ یاشار حق وردی،‌ یحیی انصاری، یدالله یاوری،‌ یزدان بهرام نسبت، یسرا ایزدی، یکتا کلانتر،‌ یگانه خویی،‌ یگانه رضوانی کیا، یگانه غیاثی فر، یگانه لطفی نیا، یلدا بلادی،‌ یلدا جوادی،‌ یوسف عبدی،‌

 

لینک کوتاه بیانیه برای امضا:

 goo.gl/u3BBbf

کارزار منع خشونت خانوادگی

۶ آذر ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی