امروز:   اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

زنان مهندس  در کانون تبعیض ساختاری شغلی

۲۳ ژوئن روز جهانی زنان مهندس است. روزی برای تقدیراز زنان مهندس و تشویق دختران جوان  برای ورود به حرفه‌ مهندسی است. حوزه مهندسی اما یکی از تبعیض آمیز ترین حوزه های کاری برای زنان است. …

مهتا بذرافکن

در جهان هزاران زن مهندس در همه سطوح  با تبعیض در محل کار مواجهند و جامعه مردانه مدیریت آنان را به آسانی پذیرا نبوده است.

🔹مثلا در بخش آب گزارش سال ۲۰۱۴ انجمن بین المللی آب نشان داد که بیش از ۱۵ کشور درحال توسعه در بکارگیری زنان در مدیریت و پژوهش‌های مربوط به آب کم کارند و سیستم مردانه حکمرانی آب میلی در مشارکت دادن زنان ندارد. همچنین  یافته های  GWP در۱۸۶ کشور نشان داد که « نیمی از همه کشورها در سیاست ها و برنامه های مدیریت آب خود به اهداف جنسیتی محدود اشاره کرده اند. اما این تعداد هنوز آنقدرکم است که می توان گفت شرایط برای زنان همانندگذشته است».

🔹بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی گزارش ۲۰۲۰ نیز؛  زنان مهندس تنها ۱۸ درصد از نیروی کار آب و فاضلاب و ۱۲ درصد از مدیران بخش محیط زیست در جهان تشکیل می دهند. یعنی زنان در همه سطوح نمایندگانی در سیستم تصمیم گیری ندارند . این امر منجر به « انباشت فرصت»  برای یک جنس  و محرومیت برای  جنس دیگر فقط به دلیل جنسیت می شود که درکنار سازوکارهای اجتماعی دیگر موجب دوام نابرابری و تشدید شکاف طبقاتی و جنسیتی و دور ماندن زنان از آموزش مزیت‌های های دیگر می گردد.

#مطالعات_زنان

۲ تیر

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی