امروز:   اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
می 2024
د س چ پ ج ش ی
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

پهنه سبز، پهنه حفاظت و دست‌اندازی به آن محکوم است

بیانیه انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز در خصوص ضرورت حفاظت از میراث طبیعی، تاریخی شهر تهران 
پس از کژرفتاری‌هایی که در خصوص باغ گیاه‌شناسی و پیش‌تر از آن، در تخریب باغات ارزشمند تهران و پارک دانشجو(که حریم بلافصل بنای تاریخی تئاتر شهر است) رخ داد، اینک به پارک لاله که از نسل نخستین بوستان‌های منطقه‌ای پایتخت محسوب می‌شود، رسیده است…./

🔹انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز با انتشار بیانیه‌ای در خصوص ضرورت حفاظت از میراث طبیعی، تاریخی شهر تهران خواستار توقف تعرض به بوستان‌ها شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

مسأله امضاکنندگان این کارزار این نیست که در بوستان‌ها چه ساخته می‌شود و آن ساختمان، مسجد است یا مرکز فرهنگی-هنری، بلکه چنانچه مصوبه «منع احداث ابنیه در بوستان‌ها»ی شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۹۱ اشعار می‌دارد، مخالفت با هرگونه ساخت‌وساز در پارک‌هاست. باز هم دغدغه حامیان این کارزار، صرفاً درختان نیست. کل محوطه بوستان‌ها جزو پهنه G (پارک‌های عمومی) است و تمامی فضاهای آن نه تنها فضاهای سبز بلکه فضاهای آسفالتی، خاکی، سیمانی، سنگی و فضای بازی کودکان نیز، “فضای باز عمومی” و ارزشمند محسوب شده و اجازه تعرض و ساخت و ساز در آنها وجود ندارد.

در کشوری که فضاهای باز عمومی در حال بلعیده‌شدن توسط شهرداری‌ها و سوداگران بوده و طبق آمار وزارت بهداشت، ۳۴ درصد دانش‌آموزان کشور (۴۸ درصد دانش‌آموزان تهرانی) از اضافه وزن و بسیاری از مردم از بیماریهای افسردگی و اضطرابی و قلبی-عروقی رنج می‌‌برند، حفظ فضاهای باز عمومی باقیمانده که تنها عرصه‌های تحرک فیزیکی و آرامش عموم مردم است، بسیار حیاتی است.

در تمامی موارد، مسأله از بین بردن فضای سبز و خشکاندن و قطع تک‌تک درختان، به ویژه با توجه به وضعیت سرانه فضای سبز شهر تهران و بحران آلودگی هوا، یک ضرورت حیاتی است. در اسلام نیز قطع یا خشکاندن هر درخت معادل قتل نفس است. همچنین درختان متعلق به محل رویش خود هستند و جابجایی آنها (که در درختان کهنسال معادل خشکاندن آنهاست)، صرفاً توجیهی برای ساخت و ساز شده و نقض حقوق مردم است.

🔹پس از کژرفتاری‌هایی که در خصوص باغ گیاه‌شناسی و پیش‌تر از آن، در تخریب باغات ارزشمند تهران و پارک دانشجو(که حریم بلافصل بنای تاریخی تئاتر شهر است) رخ داد، اینک به پارک لاله که از نسل نخستین بوستان‌های منطقه‌ای پایتخت محسوب می‌شود، رسیده است.

🔹پهنه G در هر جای تهران و بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و در چارچوب طرح جامع و تفصیلی، پهنه حفاظت است و دست‌اندازی به هر جایش محکوم است.

🔹در این خصوص می‌توانید از کارزار”تعرض به بوستانها را متوقف کنید” حمایت کنید:/اسکان نیوز
https://www.karzar.net/114055

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی