امروز:   مهر ۲۷, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
اکتبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
آخرین نوشته ها

تصویب طرح لایحۀ “حجاب و عفاف” و ادامۀ فشار نسبت به زنان

باوجود وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی‌اش در مورد مقابله با “برخورد با زنان و دختران” در خیابان‌ها، لایحۀ حجاب از تصویب شورای نگهبان گذشت و دولت پزشکیان باید برای اجرائی کردن آن “پلیس امنیت اخلاقی” را روانۀ خیابان‌ها کند. حال باید دید آقای پزشکیان برای دفاع از زنان و اجرای این لایحه ضدحقوق زنان و کودکان آنهم با حفظ کرامت اسلامی، تا کجا گردنش را گرو خواهد گذاشت!!!

***

باوجود وعده‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان در کارزار انتخاباتی‌اش در مورد مقابله با “برخورد با زنان و دختران” در خیابان‌ها، لایحۀ حجاب از تصویب شورای نگهبان گذشت و دولت پزشکیان باید برای اجرائی کردن آن “پلیس امنیت اخلاقی” را روانۀ خیابان‌ها کند. باید دید آقای پزشکیان که در دورۀ تبلیغات انتخاباتی گفت: “این برخورد‌ها و زدن‌ها، کرامت انسانی را به خطر انداخته است. من گردنم را گرو خواهم گذاشت اگر کاری که گفتم را انجام ندهم. من مدافع زنان خواهم بود.” چگونه این لایحۀ ضد حقوق زنان و کودکان را با حفظ کرامت اسلامی اجرا خواهد کرد. بدون علت نیست که حراست دانشگاه تهران تعداد زیادی “حجاب‌بان” را استخدام و در دانشگاه مستقر کرده است. بنا به خبر منتشر شده، محمد ترابی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگویی اختصاصی با وب‌سایت جماران، با اشاره به “دخالت روزافزون و بی‌پایان نهاد حراست” در امور دانشگاه، گفت: “حراست دانشگاه تهران تعداد زیادی کارمند خانم را به‌عنوان حجاب‌بانان استخدام کرد که برخوردهای‌شان بسیار زننده و غیرعرف دانشگاهی بوده است.” او افزود این حجاب‌بانان که در صحن دانشگاه می‌چرخیدند و در برخی موارد از ورود دانشجویان به دانشگاه ممانعت می‌کردند، مزاحمت‌هایی به‌شدت زیاد را برای دانشجویان هم آقا و هم خانم ایجاد کردند و “هر روز در ورودی و صحن دانشگاه مستقرند.”

فشار به زنان فقط محدود به حجاب اجباری نمی‌شود. مریم سادات یحیوی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، ۵۴ روز است به‌علت انتشار نامه‌ای در خصوص حمایت از پخشان عزیزی به خارج از زندان از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم است. همچنین زینب جلالیان به‌دستور وزارت اطلاعات ممنوع‌الملاقات شده است. باوجود حمایت بسیاری از نیروهای مترقی ایرانی و نیز سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری جهان از لغو حکم اعدام زندانیان زن شریفه محمدی، وریشه مرادی، و پخشان عزیزی هنوز هیچ نشانه‌ای از لغو حکم اعدام آنان دیده نمی‌شود.

به‌رغم تمامی این فشارها مقاومت و همبستگی زندانیان زن ادامه دارد. در حرکتی منسجم ۴۷ نفر از زنان زندانی سیاسی و عقیدتی بند زنان اوین، هم‌زمان با حضور و سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل، از ساعت ۱۰ شب دوم مهرماه تا ساعت ۱۰ شب سوم مهرماه اعتصاب غذا کردند. این زنان زندانی دلیل اعتصاب غذای‌شان را “اعتراض به تشدید اعدام‌ها” و “وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی” عنوان کردند و توقف اعدام‌ها و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی را خواهان شدند.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۲۱۸، ۱۶ مهر ۱۴۰۳

۲۵ مهر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی