رابطه بیحجابی با بیعفتی؛ چرا اصرار داریم به عصر قاجار برگردیم؟
دوره قاجار؛ کمترین اختلاط زن و مرد با بیشترین فساد اخلاقی
حوزه تخصصی من مسائل اجتماعی است و در مورد طلاق و خیانت هم کار کردهام و تا به امروز یک تحقیق ایرانی و خارجی پیدا نکردم که نشان دهد افزایش بیحجابی باعث افزایش خیانت میشود یا آمار تجاوز یا فحشاء را بالا میبرد. …/
****
هیچ پژوهشی رابطه بیحجابی با بیعفتی را ثابت نکرده
فاطمه موسوی ویایه ٭
حاکمیت اصرار دارد که الزام حجاب برای حفظ نظم اجتماعی و بنیان خانواده است اما این ادعا بر هیچ تحلیل آماری کلان یا تحقیقات اجتماعی میدانی یا تحقیقات روانشناسی متکی نیست.
حوزه تخصصی من مسائل اجتماعی است و در مورد طلاق و خیانت هم کار کردهام و تا به امروز یک تحقیق ایرانی و خارجی پیدا نکردم که نشان دهد افزایش بیحجابی باعث افزایش خیانت میشود یا آمار تجاوز یا فحشاء را بالا میبرد.
حتی در یک مقایسه تحلیلی کافی است به کشورهای مسلمانی که در آنها حجاب اجباری نیست نگاه کنیم که در مقایسه، آمار فساد و فحشای بالاتری ندارند …
اساساً فرض پیوستگی تام بین حجاب و عفاف فرض غلطی است …
ربط دادن حجاب با عفاف مبتنی بر پیشفرضهای اشتباه است.
قضیه صفر و یک نیست که باحجاب و عفیف داشته باشیم و بیحجاب و غیرعفیف …
آنچه ما امروزه شاهدش هستیم اتفاق خوبی است تا بسیاری از افراد متوجه شوند پیشفرضهای غلطی داشتند، با جمع شدن گشت ارشاد سونامی برهنگی رخ نداد و بیحجابی به معنای رفتار غیرعفیفانه نیست.
زنان بیحجاب و اختلاط زنان و مردان باعث افزایش خیانت و طلاق نیست و جامعه را به فساد و فحشاء نمیکشاند.
مسائل اجتماعی پیچیده هستند و این تحلیلهای سادهانگارانه فقط موجب گمراهی است.
اصلا باید پرسید چگونه حجاب و عدم اختلاط زن و مرد، به جامعه اخلاقی منجر میشود؟
عصر قاجار را ببینید که مستندات بسیاری از این دوره تاریخی پیشامدرن داریم، زنان عصر قاجار بیشتر خانهنشین و در اندرونی هستند، در فضای عمومی و خیابان در ساعات محدود و مکانهای عمومی چون بازار و امامزاده تردد میکنند و آن هم با حجاب کامل و روبنده که هویت فرد تشخیص داده نمیشد و کمترین حد اختلاط بین محرم و نامحرم وجود داشت.
سن ازدواج پایین و تعداد فرزندان زیاد بود و چندزنی و استفاده از کنیزان نیز معمول بود.
ولی آیا جامعه عصر قاجار یک جامعه اخلاقی و دور از فحشاء بود؟
اصلاً اینطور نیست و گزارشهای تاریخی نشان میدهد مناسبات غیراخلاقی مانند همجنسخواهی و شاهدبازی در مردان زیاد بوده است.
در واقع زندانی کردن نیمی از جامعه در خانه، موجب اخلاقی شدن و عفیف شدن جامعه نشده بود.
چرا اصرار داریم به عصر قاجار برگردیم؟
پ.ن: حجاب در صدر اسلام اجباری نبوده و خداوند در قرآن برای زنان مومن بسیار سفارش نموده اند.
٭دبیر گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناس
۱۶ آبان ۱۴۰۱