امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

قطعنامه «پِن» انجمن جهانی قلم درباره جمهوری اسلامی ایران

انجمن جهانی قلم خواهان آزادی تمامی نویسندگان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویس‌های دربند و براندازی هرگونه سانسور و تضمین حق آزادی بیان، لغو مجازات اعدام و تضمین حق برابری جنسیتی در ایران شده است. پِن در ‌حمایت از بسیاری از نویسندگان محبوس از جمله دکتر صدیقه وسمقی نویسنده و شاعر، محمد بم شاعر به علت اتهامهایی در رابطه با آزادی بیان، کارزارهایی برپا کرده است…

جمهوری اسلامی ایران با محدودسازی حق آزادی بیان، حق تشکل و تجمع مسالمت‌آمیز، هم‌چنان به نقض تعهدات خود در قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ادامه می‌دهد. گزارش‌های بسیاری از سوی سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه آزادی بیان و سایر جنبه‌های حقوق بشری، نشان‌گر وضعیت هشداردهنده در ایران هستند. حکومت ایران به سیاست خاموش‌سازی صدای مخالفین ادامه داده است. مجازات اعدام، از جمله اعدام کودکان را هم‌چنان اجرا می‌کند. زنان، دگرباشان، معلولان و افراد متعلق به اقلیت‌های قومی و مذهبی به شدت مورد تبعیض قرار دارند و در بسیاری از جنبه‌ها، حقوق بشر آنان نقض می‌شود. مردم نمی‌توانند آزادانه سخن گویند یا برای احقاق حقوق خود تجمعات مسالمت‌آمیز برپا کنند. بسیاری از رهبران بهایی، از جمله نویسندگانی ‌چون مهوش ثابت، خودسرانه بازداشت شده و به خاطر اعتقادات و باورهای مذهبی خود تحت آزار قرار گرفته‌اند. هم‌چنین در پی اعتراضاتی که در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ آغاز شد، در سراسر ایران، بسیاری از معترضان در مغایرت با حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز سرکوب شدند.

پن جهانی در ‌حمایت از بسیاری از نویسندگان محبوس به علت اتهامات مرتبط با آزادی بیان، کارزارهایی برپا کرده است، از جمله:

• نویسنده و شاعر دکتر صدیقه وسمقی که از ۲۲ اکتبر تا ۴ نوامبر ۲۰۱۷ در زندان اوین محبوس بود. او پس از بازگشت از سوئد برای بازجویی احضار شد. وسمقی، هم‌چون بسیاری از دیگر کنش‌گران، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با وظیفه‌ی حمایت از رژیم سیاسی ایران، محاکمه شد. قاضی از مخالفت وسمقی با سنگسار، مجازات ارشد محکومان به زنا، یاد کرد.

• شاعر، محمد بم، که ابتدا ربوده شد و تحت شکنجه قرار گرفت و در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد. بم، پیش از انتقال به بند عمومی زندان اهواز، ۲۸ روز در زندان انفرادی حبس بود. او از حق دسترسی به وکیل و خانواده محروم بود. بم در ۱۹ مارس ۲۰۱۸ تنها به قید وثیقه آزاد شد. بم به اخلال در امنیت و نظم عمومی، شرکت در رهبری تظاهرات غیرقانونی و تشویق مردم به شرکت در آن‌ها، و توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران متهم شده است.

دسترسی آزادانه به اطلاعات هم‌چنان با محدودیت بسیاری روبرو است. در تمامی عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سانسور اعمال می‌شود. در ۲۵ مه ۲۰۱۸ مأموران نیروهای امنیتی ایران به محل برگزاری مراسم کانون نویسندگان ایران حمله کردند و مانع از برگزاری پنجاهمین سالگرد آن شدند. این مراسم قرار بود در خانه‌ای خصوصی در تهران برگزار شود، زیرا مقامات به کانون نویسندگان ایران اجازه برگزاری مراسم عمومی را نداده بودند.

کنش‌گران ایرانی در بندهای قوانین جزایی با عبارات مبهم و تمهیدات و ناروشنی، از جمله اتهام “محاربه” و “اشاعه فساد بر روی زمین”، روبرویند که بسیاری اوقات برای دستگیری و حبس نویسندگان و کنش‌گران سیاسی به کار برده می‌شود که نظرات خود را مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند. در نتیجه، تعداد روزافزونی از نویسندگان، در هراس از بازداشت، شکنجه، بازجویی خشونت‌آمیز توسط نهادهای دولتی به انزوا رانده شده یا ناچار به تبعید گشته‌اند. انتشارات و کتابفروشی‌های بسیاری به علت تهدیدات، سانسور و حبس، تغییر کاربری داده یا صاحبان آن‌ها به شغل دیگری روی آورده‌اند.

مجمع نمایندگان پن جهانی از دولت ایران خواستار موارد زیر است:
• آزادی تمامی نویسندگان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویس‌هایی که در پی استفاده از یکی از حقوق بنیادین خود، یعنی حق آزادی بیان زندانی شده‌اند؛
• براندازی هر گونه سانسور و تضمین حق آزادی بیان در تطابق با قوانین جهانی حقوق بشر؛
• لغو یا اصلاح تمامی قوانین مغایر با تعهدات ایران در برابر قوانین بین‌المللی؛
• لغو مجازات اعدام و پایان دادن به شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی، بازداشت خودسرانه و ناپدیدسازی‌های اجباری؛
• تضمین حق برابری جنسیتی و لغو تمامی قوانین و سیاست‌های تبعیض‌گرانه علیه زنان
• احترام به حقوق دگرباشان و اقلیت‌های قومی و مذهبی. توقف سرکوب و تبعیض علیه اقلیت‌ها و اجازه در ابراز آزادانه‌ی خود – از جمله با استفاده از زبان مادری، اشاعه ارزش‌های فرهنگی و نشر و توزیع ادبی؛
• امضا و تصویب بی قید و شرط “کنوانسیون علیه شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیرکننده”، “کنوانسیون بین‌المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری” و نیز “کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان”.

به نقل از اخبار روز ـ ۲۵ آبان ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی