امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

در روز جهانی مبارزه با فقر جهان با چشم اندازی نگران کننده روبروست

هر سال در روز هفدهم اکتبر، فلاکت و محرومیت، توسط تظاهرات و تجمعات مردمی مورد نکوهش قرار میگیرد و همه آنها که آرزوی شریف نابودی فقر را در سر می پرورانند در جهان گرد می آیند تا جان سختی فلاکت را محکوم کنند.

*****

درست بیست و چهار سال پیش در چنین روزی ، یک تجمع صد هزار نفری در میدان حقوق بشر پاریس واقع در تروکادرو ، تشکیل شد ، که شرکت کنندگان در آن اعلام کردند که فقر و فلاکت ننگی بر چهره بشریت است و در هر کجای جهان که بخشی از بشریت به سیاه چال فقر و تنگدستی افتاده باشد، حقوق بشر در آنجا مورد تجاوز قرار گرفته است. این گردهمائی بزرگ معترضان به فلاکت، مبارزه برای رعایت حقوق بشر در سراسر جهان را وظیفه ای مقدس نامید.
از آن ببعد هر سال در روز هفدهم اکتبر ، فلاکت و محرومیت، توسط تظاهرات و تجمعات مردمی مورد نکوهش قرار میگیرد و همه آنها که آرزوی شریف نابودی فقر را در سر می پرورانند در جهان گرد می آیند تا جان سختی فلاکت را محکوم کنند.
باید اضافه کرد که که این جنبش مردمی سرانجام در سال ۱۹۹۲ حقانیت اعتراضات و ظرورت مبارزه علیه فلاکت را به کرسی نشانید و دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، “خاویر پرز دو کوئه یار ” گروهی از شخصیت های جهانی را در کمیته ای با هدف نفی فلاکت گرد آورد و روز جهانی مبارزه بقصد حذف فقر و تنگدستی را پایه گذاری کرد.
گرچه نمی توان در اهمیت و ضرورت بسیج مردمی علیه فقر و فاقه تردید کرد ، با این حال بیست و چهار سال پس از آغاز اولین تجمع مردمی علیه فقر، نمی توان متقاعد شد که گویا فقر و فاقه عقب نشینی های پر اهمیتی کرده است.
البته می توان اذعان کرد که در ربع قرن اخیر تحولات مثبت اقتصادی در برخی از جوامع بشری، ضربات کمر شکنی بر فلاکت های منطقه ای وارد آورده است. با این حال دیو زشت خوی فلاکت جا به جا شده و گریبان بخش های دیگری از مردم آسیب پذیر را در مناطق دیگری از جهان دریده است. باید اضافه کرد که بحران اقتصادی چند سال اخیر نیز بر وخامت اوضاع افزوده است.
با فرید پرتوی، فعال کارگری و از شرکت کنندگان در جنبش های ضد فقر و فلاکت در کانادا، در این روز جهانی نفی فلاکت، درباره چگونگی مبارزه علیه فقر، ظرورت حساس کردن افکار عمومی به رابطه مستقیم تنگدستی و حقوق بشر، و نیز وضعیت کنونی فقر در جهان، گفتگو کرده ایم که می شنوید.
فرید پرتوی در تشریح وضعیت فقر و فاقه در جهان کنونی، یاد آوری می کند که بدنبال بحران اقتصادی که از آمریکا شروع شد و در تمام جهان گسترش پیدا کرد، فقط صد و پنج میلیون نفر در عرض یکسال به گرسنگان جهان اضافه شده اند.
به روایت او در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در جهان با سوء تغذیه مواجه اند، یعنی بیش از یک ششم جمعیت کره زمین با فقر و گرسنگی دست به گریبانند.
پرتوی می گوید این جمعیت فقیر، علاوه بر آفریقا و جنوب آسیا، حتی شامل ثروتمند ترین کشور دنیا یعنی آمریکا هم میشود ، که در آن ارقام فقر نسبی و مطلق بشدت گسترش پیدا کرده است.
بعقیده پرتوی ایران نیز در زمره کشور هائی است که شمار قربانیان فلاکت در آن افزایش داشته است. او از مرکز آمار ایران نقل میکند که هم اکنون ده میلیون نفر در ایران زیر خط فقر و بیش از سی میلیون نفر زیر خط نسبی فقر بسر می برند.
او البته تاکید می کند که این آمار قابل اعتماد نیستند و معمولاً آمار های اعلام شده پائین تر از آمار واقعی اند.
فرید پرتوی در توضیح علل بروز و گسترش فقر در جهان تصریح می کند که “بعنوان یک فعال کارگری” معتقد است که پدیده هائی مثل فقر، گرسنگی و بیکاری، عوارض جانبی نظام سرمایه داری هستند.

رادیو فرانسه آبان ۱۳۹۰

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی